Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

omgaan met iemand met depressieve klachten

Een geliefd familielid is door haar gezondheidssituatie behoorlijk depressief geworden, al lange tijd. Nu en dan logeer ik een nachtje bij haar en ik merk dat ik het steeds moeilijker vind hoe ermee om te gaan - meeleven, meepraten, troosten - of toch ook eens flink tegen de haren instrijken. Wat is wijsheid?

evenzo

evenzo

16-11-2013 om 11:28

lastig

ik ken de situatie van beide kanten en moet zeggen dat een depressie één van de meest eenzame ziektes is die ik ken.
Mede doordat ikzelf met zware depressies (endogeen) heb gekampt, kan ik me beter voorstellen hoe de persoon zich voelt.
Maar een depressie heb je niet alleen en het is voor de omgeving een machteloos en frustrerend gevoel als alles wat je zegt niet aankomt of niet helpt.
Een psychiater zei me eens, toen ik vroeg wat ik moest doen bij mijn depressieve familielid: wees geen hulpverlener maar blijf familielid en wees gewoon lief.
Dat kost bakken geduld en energie, maar als je zelf depressief bent, ga je je enorm schuldig voelen als mensen continue met de wijsheid in pacht aankomen wat je wel niet zou moeten doen. Een extra belasting dus, die je niet kunt gebruiken.
Ik weet niet of jouw familielid in behandeling is? Dat is het enige waar ik op zou aansturen en voor de rest wens ik je veel geduld toe, want het is echt naar iemand zo te zien.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

16-11-2013 om 21:22 Topicstarter

Gewoon lief

Oké. Dat blijf ik proberen. Dank voor je raad.

Jammer dat er nog niet meer reacties zijn - het komt toch ( helaas...) vaker voor.

Bromvlieg

Ik heb je verhaal wel gelezen, maar weet ook niet wat wijsheid is.
Sorry kan je niet adviseren.

Ik ben nog wel eens in contact gekomen met mijn werk met "beroepspatiënten", ik kan daar niet mee omgaan.
Heb deze werkzaamheden overgedragen aan collega's die daar beter in waren.

Arawen

Arawen

18-11-2013 om 21:17

Weet alleen hoe het niet moet

Hoe het wel moet (omgaan met iemand met depressie) kan ik je eigenlijk niet zo goed vertellen. Bleek er zelf niet zo heel erg goed in te zijn.. ik heb dus wel door schade en schande hoe het niet moet. Niet gaan 'bemoederen' en/of alles over nemen. Niet te veel proberen (praktische) zaken over te nemen, maar de patient stimuleren. En je op tijd weten terug te trekken, zodat je er zelf niet aan onderdoor gaat... Sterkte!

ex depri

ex depri

19-11-2013 om 09:26

Is ook lastig

Ik ben ook depressief geweest. En achteraf vind ik dat ik toen echt geen leuk mens was.
Het liefst werd ik met rust gelaten, maar ik voelde me tegelijkertijd erg eenzaam.

De ergste opmerking die ik toen kreeg was "Ja ik ben nooit depressief, ik ben nou eenmaal een positief ingesteld mens, als je altijd zo negatief doet is het logisch dat je depressief wordt!"
Oftewel eigen schuld!

Nu gaat het gelukkig beter. De oorzaak was deels fysiek en dat is nu opgelost.
Maar het feit dat mensen niks zien aan je dus je zal ook niks hebben vind ik nog steeds heel erg om mee om te gaan.

Alsdan

Alsdan

22-11-2013 om 09:14

meegemaakt

Ik denk dat je al goede adviezen gekregen hebt. Af en toe opzoeken, misschien vragen of die persoon zin heeft samen iets te gaan doen, niet te druk of ingewikkeld, een tentoonstelling of klassiek concert bezoeken misschien? Of simpelweg gaan wandelen en ergens koffie gaan drinken. Depressieve mensen moeten elke dag liefst een uur in de buitenlucht bewegen. Daar kunt je mee helpen. Maak in elk geval geen opmerkingen als "doe eens wat vrolijker", daar kreeg ik destijds moordneigingen van. Ik wilde dolgraag wat vrolijker doen, maar dat lukte nou juist niet.

dc

dc

25-11-2013 om 22:00

en de dooddoener

"zet jezelf er gewoon over heen" de deur uitgooien en verder niet proberen de ander eruit te helpen, en jezelf voor te houden dat het een ziekte is die die persoon niet in de hand heeft. Gewoon luisteren en je gezicht te blijven laten zien, meer kun je niet. En dat is heel erg lief. Vaak blijven er weinig mensen over in je omgeving na een depressie.

100%mama

100%mama

26-11-2013 om 10:55

Even nagedacht

Ik heb je berichtje gelijk gelezen, maar heb er toch even over na moeten denken.,Begin dit jaar depressief geworden, nouja, ik was het al langer maar "de diagnose" gekregen, maar kan gelukkig zeggen na 11 maanden dat ik er behoorlijk uit ben.

Mijn gevoel was "laat mij met rust, help ik ben zo eenzaam!". Aan de ene kant wil je gewoon rust aan je hoofd, aan de andere kant wil je graag dat er iemand voor je is. Heel moeilijk voor een ander. Ik kreeg inderdaad moordneigingen (en vreselijke schuldgevoelens!) van opmerkingen als "meid, je was altijd zo sterk, kop op even vrolijk doen". Nee ik DEED altijd zo sterk, da's heel wat anders. Doe wat je altijd deed met een beetje extra. Kijk of je wat extra hulp kan bieden in bijvoorbeeld boodschappen (voor mij was dat een enorme opgave) of even een wasje aanzetten. Gewoon doen, niets zeggen...snap je wat ik bedoel (is ook erg lastig hoor!. Heeft ze op dit moment bijvoorbeeld een psygoloog? Daar zou ik wel op aan dringen....

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

26-11-2013 om 15:53 Topicstarter

dank

Oke, dank voor jullie tips. In het nieuwe jaar ga ik er weer logeren, een nachtje, ik zal geduldig en aandachtig blijven luisteren, er voor haar zijn, zonder vragen gewoon een of ander klusje opknappen. Of ze nu bij een psycholoog is weet ik niet, ze is al bij diverse artsen onder behandeling en dat vindt ze gedoe genoeg geloof ik. Op 't moment. Overal steeds maar heen moeten is ook weer zowat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.