Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

kaatje66

kaatje66

02-08-2014 om 14:56

obstipatie

dochterlief (17)heeft al bijna 4 weken niet gepoept. Eerst zelf gedokterd met bisacodyl.(er zat namelijk ook nog een week vakantie in Italie tussen)
Na 2 weken zijn we naar dokter gegaan. Lactulosestroop gekregen. Na 3 dagen nog niet gepoept, toen microlax klysma gekregen. Hielp ook niet. Heel klein beetje diarree maar dat bleek overloopdiarree te zijn. Dag er na ontzettende buikpijn. Dokterspost geweest waar ze een hoog klysma heeft gekregen. Voor volgende dag ook nog een hoog klysma gekregen. Nog geen resultaat. Afgelopen dinsdag weer naar dokter geweest. Foto gemaakt in ziekenhuis en bleek dat heel haar dikke darm verstopt zat. Nu movicolon. Is poeder waar je drankje van maakt. Begonnen met voorgeschreven dosering. 3 zakjes per dag. Ze heeft 1 harde keutel gepoept. Vandaag de maximale dosering gegeven die gebruikt wordt bij ernstige verstopping.(8zakjes)op advies van arts/apotheek.
We wachten nu maar weer af. Maar het duurt allemaal wel erg lang.

Wie heeft hier ervaring mee? Wat gaat er gebeuren als ze na 3 dagen nog steeds geen ontlasting heeft gehad?

Ze drinkt genoeg, eet genoeg vezels etc.
Alleen nu heeft ze bijna geen eetlust meer.

Iemand nog andere tips.

Sinaasappelsap en activit-pruim

Die zakjes movicolon vermengt met water, gaven mij zo'n opgeblazen gevoel vanwege het water wat door die movicolon wordt vastgehouden in je lichaam. Alsof je naast de verstopping ook te maken krijgt met een 'steen' in je buik. Het eten van de pruimenyoghurt van activit? (Die kleine groene cupjes) en het drinken van verse sinaasappelsap , was veel effectiever. Alsof het zuur en de bacterieyoghurt de verstopping indrong en verteerde?!!

Pas op dat je daarna niet te lang of te vaak van die yoghurt eet, want dat kan je weer diarree bezorgen.
Ondertussen wel bewegen of fietsbewegingen in de lucht terwijl ze naar muziek luistert.

Succes

Oja,

Smeer de anus in met vaseline zodat het minder pijn doet als ze moet en het glijdt gemakkelijker. Soms kan je jezelf een beetje helpen door de ontlasting via de vagina zachtjes! eruit te drukken. Het is namelijk mogelijk dat het dunne wandje tussen de endeldarm en de vagina reeds de vagina ingedrukt wordt. Dit gebeurd wel eens bij zwangere vrouwen wanneer het onderlijf door de hormonen "weker" worden. Info hierover kan je vinden onder de term rectocele.

amk

amk

02-08-2014 om 17:28

tja, als het echt niet zelf lukt

dan wordt het een ziekenhuis opname met een combinatie laxeermiddel via neussonde en klismaas.

Hier in het ziekenhuis hebben ze heel mooi versierde neussondes weet ik sinds vriendin van dochter om deze reden een week in het ziekenhuis heeft gelegen.

ach erm

veel goede tips hebik niet,behalve dat je maar heel lief voor haar moet zijn. wat een ellende! onze jongste heeft ook wel eens verstopping van een paar dagen en dat is al zo'n drama. wat hier helpt is als ik haar geruststel, haar buik en rug zachtjes masseer, VEEL laat drinken en een warme kruik.

Verder herinner ik me nou dat ik vroeger wel eens thee van sennapeul kreeg als ik verstopt was. maar ik weet niet of dit voor je dochter mag met alles wat ze al krijgt.
sterkte er mee in ieder geval!

kaatje66

kaatje66

02-08-2014 om 19:56

hehe eindelijk

Na het 6e zakje vanmiddag is het eindelijk losgekomen. Eerst nog veel harde onlasting en nu overwintert ze op de wc. Met dank aan de tip van vaseline. We gaan nu haar elke dag maar activa laten eten want zoveel laxeermiddelen kan toch niet goed zijn. Hopelijk was dit eenmalig.

Bedankt voor de tips en reacties. Ik had misschien eerder moeten posten dan was het al eerder losgekomen.

Monique D*

Monique D*

03-08-2014 om 18:47

Hoe was het ontstaan?

Mijn dochter (ook 17) poept niet graag als zij ergens logeert. Dat doet ze liever thuis op onze eigen wc. Zij houdt het dan op.
Zij merkte laatst, na een logeerpartij (één nacht) dat zij heel lang op de wc moest zitten om het eruit te laten komen.
Ik heb haar geadviseerd om meer water te drinken. Dan komt er meer vocht bij wat het poepen vergemakkelijkt.
Ook moet zij toch echt over haar schroom heen zetten om op een andere wc te poepen als zij ergens logeert. Het lichaam "wil" dan niet meer afgaan als zij het te lang ophoudt.

Gelukkig is het niet zo erg geworden als bij de dochter van Kaatje66. Maar dit kan wel een oorzaak zijn.

Monique D*

Monique D*

03-08-2014 om 18:48

Niet voor maagden bij wie er geen vinger in gestoken kan worden

Flanagan:
"Soms kan je jezelf een beetje helpen door de ontlasting via de vagina zachtjes! eruit te drukken. Het is namelijk mogelijk dat het dunne wandje tussen de endeldarm en de vagina reeds de vagina ingedrukt wordt."

Als je nog maagd bent en je kan heel moeilijk of geen vinger in de vagina steken is dit helaas geen optie..

Maar anders is dit een goed idee.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

04-08-2014 om 10:46

het maagdenvlies

Is geen vlies wat geheel afsluit. Dat zou het heel goed mogelijk maken dat een vinger wel ingebracht kan worden zonder dat het scheurt!

Monique D*

Monique D*

05-08-2014 om 00:00

Dat klopt..

..want het menstruatiebloed moet er toch uit. Maar er zijn veel meisjes die het eng vinden om een vinger erin te steken!

kaatje66

kaatje66

09-08-2014 om 12:26

terug bij af

Nadat ze vorige week ontlasting heeft gehad en daarna elke dag lactulosestroop heeft ingenomen alweer 5 dagen geen ontlasting. Gisteren weer naar dokter geweest en ze.moet nu weer 3 dagen lang 8 zakjes per dag innnemen. Daarna 2 zakjes per dag. Dochter zei tegen dokter dat ze dit dus niet heel haar.leven gaat doen en dat dit ook niet gezond is. Waarop dokter zei dat zerer maar aan moest gaan wennen. Dit kan toch niet normaal zijn?

Groetjes kaatje (66)

17 toch?

Lijkt me goed om door te gaan naar de internist.

Het zou inderdaad wel een hele belasting zijn om vanaf nu een leven lang van die zakjes te gebruiken. Er is toch een oorzaak voor deze narigheid.

'Ze drinkt genoeg, eet genoeg vezels etc' schreef je.
En wat doet ze aan beweging? Niet perse sportschool, maar dagelijks lopen en fietsen (niet electrisch), trappen ipv lift etcetera?

kaatje66

kaatje66

09-08-2014 om 14:29

genoeg beweging

Ze beweegt genoeg. Doet als vakantiewerk poetsen in ziekenhuis. Daar krijgt ze genoeg beweging. Maar het dagelijkse fietsen van 16 km is nu wel voor de helft verminderd.... Maar dan beweegt ze nog genoeg. Naar stad fietsen met vriendinnen etc. Als de medicijnen weer op zijn dan terug naar dokter en dan ga ik weer een keer mee. Vraag dan verwijzing

Andere truukjes

Wat ontzettend vervelend zeg en een doorverwijzing is misschien geen slecht idee. Ondertussen nog een paar truukjes die soms helpen:

Laat haar echt genoeg drinken. Om de middeltjes te laten werken heeft ze echt zo'n 2,5 liter vocht per dag nodig. De meeste mensen halen dat echt niet. Meet het af!

Haal extra laxerende voedingsmiddelen in huis. Gedroogde pruimen, vers sap, een extra scheut olijfolie. Vermijdt dingen waarvan ze weet dat ze er obstipatie van krijgt, kijk of je samen dingen kan aanwijzen.

Laat haar zelf haar buik masseren of doe het voor haar. Een kwartiertje met de klok mee masseren helpt soms echt, paar keer per dag doen.

Echt alle medicijnen die gegeven zijn slikken en gebruiken. De meeste mensen stoppen te vroeg met laxeermiddelen, die darmen moeten nu gewoon eerst helemaal leeg.

Neem flink tijd voor de toiletgang. Boek of iPad mee. Anus masseren op het toilet met vaseline helpt soms ook echt goed.

Misschien allemaal al geprobeerd maar misschien hebben jullie er iets aan.

Mariel

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-08-2014 om 22:19

Verwijzing

Vervelend hoor... Ik zou zeker vragen om een verwijzing. Misschien is het PDS (Prikkelbare Darm Syndroom). En kijk ook uit met te veel vezels; te veel vezels is voor niemand goed, maar als je PDS hebt al helemaal niet. Let er ook op dat je zeker met al die zakjes en de inname van extra vezels heel veel water moet drinken (een groot glas water per zakje plus nog zo'n liter vocht per dag extra). Al met al is het behoorlijk heftig voor de darmen; als zoiets langer dan twee weken duurt zonder verbetering moet er gewoonweg verder onderzoek gedaan worden. Misschien is het PDS of een andere oorzaak voor een verstoorde prikkelwerking van de darmen oid. Stress kan ook een rol spelen, een andere omgeving (vakantie), hormonale veranderingen en idd ook plotselinge vermindering van lichaamsbeweging.

Ely

Ely

10-08-2014 om 10:38

Huis tuin en keuken middeltjes

Wat ontzettend vervelend!
Zo extreem heb ik geen ervaring maar ik mis nog het drinken van een groot glas lauw water op de nuchtere maag bij de tips. En een vriendin van mij zweert bij limoensap op de nuchtere maag.
Maar misschien zijn jullie dat stadium al voorbij.
Sterkte iig

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

10-08-2014 om 10:52

een ander middel

Een rijpe kiwi, op nuchtere maag,al geprobeerd?

Hadewich

Hadewich

10-08-2014 om 11:56

Huis-, tuin- en keukenmiddeltjes...

zijn natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar halen de oorzaak niet weg. Inderdaad verstandig om een verwijzing te vragen. Hier was de oorzaak van ernstige verstopping lactose-intolerantie, maar het kan natuurlijk zoveel oorzaken hebben. Sterkte ermee voor je dochter!

Fiorucci

Fiorucci

10-08-2014 om 12:30

Inderdaad

Drinkt ze veel melk? Dat is bij sommige van mijn kinderen het recept voor ernstige problemen zoals obstipatie.

kaatje66

kaatje66

10-08-2014 om 21:27

melk

Ze had vroeger idd. koemelkallergie. Drinkt geen melk maar wel zo nu en dan toetje. Als ze ijsje eet dan heeft dit normaal gesproken een laxerende werking. Ze heeft nu wel weer na 3 dagen 8 zakjes volcolon te hebben i genomen ontlasting gehad.Morgen weer beginnen met 2 zakjes. Over 10 dagen zijn ze op en als het dan niet erg verbeterd is dan weer dokter. De tips van hierboven gaat ze wel proberen. Baat het niet het schaadt ook niet..

bedankt voor het meedenken.

kaatje66

kaatje66

16-08-2014 om 19:18

update

Afgelopen maandag voor laatst gepoept ondanks de movicolon zakjes. Dochterlief had ook al enkele maansen last van haar rug wat begonnen was in nek. Elk jaar gaan we naar orthomanueel arts omstreeks dezelfde tijd van het jaar. . Daar wordt ze gekraakt en kan er weer tegen. E.e.a komt omdat ze na verliop van tijd scheef trekt ws door verkeerde houding of zo
Na korte intake vertelt ze arts ook terloops dat ze last van obstipatie heeft. Hierna volgt onderzoek. Alles zit links een beetje scheef en wat heel opmerkelijk is is dat ie zei dat een spier die verbonden is met endeldarm ontzettend strak staat en dat dit wel degelijk de obstipatie kan veroorzaken. Hij heeft haar behandeld met meer grepen en gekraak als normaal het geval is.
We zijn naar huis gegaan en uur later heeft ze gepoept. Weliswaar weinig maar toch. V
Net weer en nu flinke hoeveelheid.
De vraag is natuurliijk nu hoe komt het. Ze is activa gaan eten. Ze krijgt elke dag een kiwi en drinkt ook heel goed. Maar vindt het opmerkelijk dat het sinds bezoek aan kraker het ineens gaat.

We wilden eigenlijk dinsdag terug gaan naar dokter maar als dit zo doorzet is het waarschijnlijk
niet nodig. Wel voir herhaalrecept zakjes maar misschien kunnen we dit ook gaan afbouwen. I keep my fingers crossed.

wordt misschien nog vervolgd. Ik hoop het niet.

groetjes kaatje (66)

Scheve stand

De link met de scheve stand van de rug komt me wel bekend voor. Vorig jaar ontdekt dat mijn bekken al jaren uit het stand stond; 1,5 cm uit het lood tov de ruggegraat. Een manueel therapeut heeft dit in 10 minuten recht gezet. De volgende dag voelde ik ook dat het drukken gemakkelijker verliep; alsof de endeldarm anders lag.
Sindsdien ook minder vaak activa gegeten.

Vraag: vind je dochter de zakjes en het vele water drinken wel prettig? Ik kreeg er een opgeblazen gevoel van en dat had ik niet met de yoghurt.

kaatje66

kaatje66

16-08-2014 om 21:49

reactie

Ze plast heel veel en idd opgeblazen gevoel. Maar is toch weinig aan te doen?

Papje

Genoeg water drinken is nooit verkeerd, maar de movicolon vormt met water een papje wat zwaar op de maag kan liggen. Je dochter kan het afbouwen en vervangen met de kleinere hoeveelheid activa. Toen ik mijn situatie met mijn dokter besprak, had die geen bezwaar. Het gaat erom of het helpt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.