Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ff zo

ff zo

22-01-2015 om 18:19

nu voel ik me pas echt oud... glaucoom????

hallo; ik was vandaag bij de brillenman voor een nieuwe bril; ogen gaan wat achteruit. Nu zegt ze: ja ik zie iets aan de oogzenuw, maar de oogdruk is wel goed; dit kan glaucoom zijn, moeten we even in de gaten houden.
Het kan ook bij u horen.
Jajaja wat nu weer. Glaucoom is toch pas bij 'ouderen' ... kun je hier iets aan doen? blerk. ben pas 45..

Bellefleur

Bellefleur

22-01-2015 om 19:09

niets aan te doen.

Maar hou het goed in de gaten. Druppels kunnen je helpen. Laat je goed voorlichten. Ouderdom? Mijn nichtje van net 30 heeft het ook al.

Pyn

Pyn

22-01-2015 om 20:40

Controle

Ik sta al jaren onder controle, omdat het in de familie zit (ben begin 40). Dus ik neem aan dat je het ook jong kunt krijgen. Het is erg belangrijk dat je je regelmatig laat controleren (en dat hoeft misschien niet eens jaarlijks te zijn, hangt ervan af). Je kunt een hoop ellende voorkomen als je er op tijd bij bent.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-01-2015 om 21:50

Glaucoom

Welnee, glaucoom is niet iets wat alleen perse bij ouderen voorkomt. Ik had het al vanaf mijn 30e. Zit in de familie. Ik moet ieder halfjaar op controle bij de oogarts en ik heb jarenlang speciale oogdruppels moeten gebruiken. Mijn oogdruk is nu (ben nu 45) zodanig stabiel en voor mijn doen "laag" dat ik geen druppels meer hoef te gebruiken en nog maar een keer per jaar op controle hoef. Ik zou als ik jou was dus wel op controle gaan bij een oogarts. Een oogarts heeft meer kennis van zaken en kan de oogdruk op meer manieren meten alsook de oogzenuw in kaart brengen. Met dit soort zaken kan je niet voorzichtig genoeg zijn.

Mina

Mina

23-01-2015 om 10:20

Oogarts

'ik zie iets aan de oogzenuw'?? Dan zou ik echt wel naar de oogarts gaan. Als daar iets beschadigd ben je niet goed af. Ik snap ook niet dat een brillenmevrouw zoiets zegt en het daar dan bij laat.
Je oogdruk is wel goed, waar komt dan het idee van glaucoom vandaan? Glaucoom IS een verhoogde oogdruk. En daardoor kan je oogzenuw beschadigen ja en dat is best ernstig als het zo ver is. Raar verhaal van die mevrouw ik zou er geen vertrouwen in hebben.

Pyn

Pyn

23-01-2015 om 10:34

oogdruk

"Glaucoom IS een verhoogde oogdruk.". In de regel wel, maar er bestaat ook een vorm van glaucoom waarbij de oogdruk normaal is.
Ik wist overigens niet dat opticiens de oogzenuw (konden) meten/zien.
Hoe het ook zij: ga ff naar de oogarts. Als er inderdaad iets met je oogzenuw mis is, moet je dat laten nakijken.

Puck

Puck

23-01-2015 om 11:24

Ja idd.... naar de oogarts

DAt er glaucoom bestaat zonder verhoogde oogdruk wist ik ook niet, maar dit lijkt me zeker iets om aan de oogarts te laten zien en die te laten beslissen of en hoe vaak je gecontroleerd moet worden. En tja, ouderdomskwalen komen ook voor bij mensen die nog niet zo heel oud zijn, ik ben op mijn 45 aan staar geopereerd, in principe ook een ouderdomskwaaltje, maar ik bleek dat al aangeboren te hebben. foutjes van de natuur zullen we maar zeggen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-01-2015 om 13:55

ff zo

Dus de optometrist zag wel schade aan de oogzenuw? Dan moet je echt zsm naar de oogarts voor nader onderzoek! Als je er niet op tijd bij bent kan je gezichtsvermogen permanent achteruit gaan of kan je zelfs blind worden. "Moeten we even in de gaten houden" en "het kan ook bij u horen" is heel zwak uitgedrukt... Dus hop naar de oogarts!
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/overige_oogziekten/glaucoom_glaucoma_oogdruk/

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2015 om 23:30

Onvoorstelbaar

Een opticiën ziet dus een afwijking in het oog, roept gelijk dat het wel eens glaucoom kan zijn, zegt er meteen bij dat dat ook zonder verhoogde oogdruk voorkomt en sluit het af met 'dat kijken we even aan." Nou... dat lijkt me dus niet zo'n goed idee. Wie weet is het iets totaal onschuldigs, maar als er iets opvallends wordt geconstateerd door iemand die te licht gekwalificeerd is om een deugdelijke diagnose te kunnen stellen, dan is de volgende stap een afspraak met de oogarts. Dit is naar mijn idee ook onderdeel van de taak van een opticiën. Naast het aanmeten van de juiste glazen of lenzen, kan hij of zij 'signaleren' en doorverwijzen. Dat had deze brillemevrouw ook moeten doen.

ff zo

ff zo

25-01-2015 om 14:11

ok. misschien handig, oogarts

heb ik zeker een verwijzing voor nodig?
ik zal eens bellen naar de oogkliniek.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2015 om 17:02

Ja verwijzing

Van je huisarts.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2015 om 17:04

Kliniek

Je hebt het over een kliniek? Misschien ook handig om even te kijken of die gecontracteerd zijn bij je verzekeraar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.