Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Chrysant

Chrysant

03-02-2014 om 09:44

Nu meer buikgriep dan vroeger?

Voor de tweede keer deze winter heeft mijn dochter buikgriep. Het heerst ook al de hele winter op school. Elk jaar komt dit onsmakelijke virus ons weer verrassen en soms zelfs twee keer per jaar, en meestal wordt de rest van het gezin dan ook één voor één ziek. Heel tijdrovend allemaal en vervelend omdat allerlei afspraken in het water vallen.

Nu kan ik mij niet herinneren dat buikgriep vroeger, zo'n dertig jaar geleden ook zo vaak voor kwam. Dan heb ik het over de tijd dat ik en de meeste ouders op dit forum dus zelf op de basisschool zaten. Maar misschien ben ik het gewoon vergeten. Wat is jullie idee hierover?

Tango

Tango

03-02-2014 om 10:23

Volgens mij niet

Hier hebben we er juist niet vaak last van. Ik denk dat het meer te maken heeft met of je kind er vatbaar voor is of niet. Ik hoor wel af en toe dat het heerst maar mijn kinderen doen gelukkig meestal niet mee.
Van vroeger kan ik me wel herinneren dat ik af en toe buikgriep had maar volgens mij ook niet heel vaak.

Chrysant

Chrysant

03-02-2014 om 10:47

O ja,

O ja, dat kan natuurlijk ook nog. Dat het niet overal zo vaak voor komt. Heerlijk lijkt me dat, als je niet vaak buikgriep hebt. Ik vraag me wel af waar het verschil door veroorzaakt wordt. Hier op school is het minimaal elk jaar weer raak...Ligt het aan het gebouw? Aan hygiëne, of is het gewoon stom toeval?

het kerstvirus

Hier is het bijna ieder jaar raak in de kerstvakantie. Er is er dan steeds minstens 1 die buikgriep heeft. En vaak blijft het niet bij 1 gezinslid natuurlijk. Dit is echt al jaren en jaren zo. Hoe dat komt? Geen idee. Ik kan mij niet goed herinneren of ik vroeger vaak buikgriep had. Dat heb ik verdrongen denk ik

Aiselle

Aiselle

03-02-2014 om 11:56

moeder

Zou je er als moeder niet meer op letten? Mijn kinderen worden er nauwelijks door gehinderd dus ik kan me voorstellen dat ze het niet in hun geheugen opslaan. Maar ik mag het opruimen als ze overgeven of te laat bij de wc zijn. (Zij gaan daarna gewoon weer verder met spelen.)
Het gaat hier ook om de beurt trouwens. Misschien 1x per jaar.

Chrysant

Chrysant

03-02-2014 om 12:09

Haha,

...,zou wel kunnen, ja, verdringing...
En inderdaad, de moeder is natuurlijk bezig met elk ziek kind en wordt dan helaas zelf ook soms ziek. Dan duurt het allemaal veel langer.
Maar, ik ben toch nog niet helemaal van overtuigd dat het vroeger net zo vaak was. Ik kan er geen cijfers over vinden op internet.

Katniss

Katniss

03-02-2014 om 12:19

Zelden tot nooit

Bij mijn ex is regelmatig het hele gezin na elkaar geveld door buikgriep, met uitzondering van mijn dochter (die daar ook 50% van de tijd is). Hier in huis hebben we er zelden tot nooit last van. De laatste/enige keer die ik me herinner was toen jongste 9 maanden was, en ik in het weekend twee keer naar de HAP ben geweest vanwege uitdrogingsverschijnselen.
Zou het met hygiëne te maken hebben? Dan omgekeerd evenredig, want ik neem het niet zo nauw

nou

Dan zouden we er hier in huis ook echt minder last van moeten hebben

Aiselle

Aiselle

03-02-2014 om 12:23

Nieuwsgierig

Hoe komt 'men' trouwens te weten dat wij buikgriep hebben? Wij gaan er in ieder geval niet mee naar een dokter.
De cijfers zijn de mensen die het ergens aangeven, neem ik aan, maar dat zijn er altijd minder dan in werkelijkheid (of gokken ze er wat bij?), en dan kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat er tegenwoordig wat minder vertrouwd wordt op een natuurlijk verloop (of dat men te ongeduldig is of zo), en dan wordt het lastig vergelijken.

aiselle

Goeie vraag. Hier ook nog nooit naar een huisarts geweest voor buikgriep en omdat het #@*! altijd in de kerstvakantie is, verzuimen ze er ook geen school voor (ik neem aan dat verzuim gegevens gecombineerd worden met wat er heerst op een bepaald moment?).

Aiselle

Aiselle

03-02-2014 om 12:38

Man

Die heeft zich vandaag ziekgemeld omdat hij bang was dat hij naar de wc zou moeten als hij in de auto zat (1,5 uur), maar ik heb geen idee of hij dan een reden moet opgeven.
Voordat je al die eventuele gegevens bij alle werkgevers hebt verzameld ben je al twee epidemieën verder, lijkt me? haha.

Hombre

Hombre

03-02-2014 om 19:22

Klinkt als....

"Elk jaar komt dit onsmakelijke virus ons weer verrassen en soms zelfs twee keer per jaar, en meestal wordt de rest van het gezin dan ook één voor één ziek."

Norovirus

"The viral genome has a high mutation rate, which means that—in a similar way to the influenza virus—noroviruses frequently evolve into new forms that may not be recognised by the human immune system. Indeed, van Beek and colleagues suggest that the current upsurge in norovirus cases is associated with emergence of a new variant of viral genogroup II, genotype 4 (GII.4). This strain, named Sydney 2012, was first reported from Australia in March 2012. New strains of GII.4 have emerged every 2—3 years since the mid 1990s and been linked to increased norovirus activity."

Uit: http://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099%2813%2970016-1/fulltext

Druif

Druif

03-02-2014 om 19:33

laat ik het afkloppen

.. maar ik kan me niet herinneren dat wij hier ooit buikgriep hebben gehad. Ook op school geen uitbraken of zo.

Dus het lijkt erop dat je pech hebt?

Het is wel erg besmettelijk.

Wat doe je om besmetting te voorkomen? http://www.buikgriep.com/
Misschien dat je daar winst bij kan halen? Degene met buikgriep alleen op een wc, de rest van het gezin op het andere toilet. Heel veel handen wassen met zeep en goed spoelen en drogen. Handdoeken veel in de was. Contactpunten (deurkrukken, trapleuning, handvatten) vaak en zorgvuldig reinigen.
Bestek en bordjes extra heet wassen. Handdoeken heet wassen. Bad en douche schoonmaken nadat die gene het gebruikt heeft.

Nou ja, dat zijn de dingen waar ik aan denk.

Chrysant

Chrysant

04-02-2014 om 14:41

Inderdaad,

Het norovirus, denk ik. Interessant artikel, Hombre. Verklaart een boel.
Verder proberen we hier goed op de hygiëne te letten en we hopen maar dat daarmee de rest van het gezin niet aangestoken wordt. We zien het wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.