Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anneke

Anneke

24-03-2014 om 18:26

Nu al staar?

Ik was laatst voor mijn lenzen bij de jaarlijkse controle. Er werd tegen mij gezegd dat ik aan beide ogen staar heb. Ik ben 55. Ik vind dat wel erg jong. Nu is mijn vader pas na zijn 85ste behandeld aan staar. Is het erfelijk? Hij begon ook al meteen over de operatie en zo. En het gekste is dat ik er helemaal niets van merk. Ik zie alles nog scherp en duidelijk en ook 's avonds met autorijden heb ik geen last. Ik denk dat ik binnenkort naar een oogarts ga om dat te chequen. Heeft iemand ervaring met staar als je nog niet zo oud bent?

Tijgeroog

Tijgeroog

24-03-2014 om 18:37

M'n ouders

M'n ouders zijn allebei een aantal jaar geleden geopereerd aan staar. M'n vader was geloof ik 64, en m'n moeder zal dan 61 of 62 geweest zijn. En ook m'n schoonmoeder is rond haar 65ste aan staar geopereerd. Het zat er bij m'n ouders allebei al een tijdje, maar ze kregen de operatie pas toen het echt hinderlijk werd. Bij m'n vader is dat trouwens opeens heel hard gegaan, in een paar maanden tijd van bijna geen last naar heel veel last.

Maargoed, je bent dus zeker niet de enige.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-03-2014 om 21:22

Staar

Cataract, ook wel grijze staar of grauwe staar genoemd, is een vertroebeling van de ooglens waardoor het zien vermindert. In extreme gevallen wordt de ooglens geheel ondoorzichtig, waardoor blindheid van het oog optreedt.
Wereldwijd zijn ongeveer 17,5 miljoen mensen blind door cataract. Dat is bijna de helft van het totaal aantal blinden. Tussen een leeftijd van 50 en 65 jaar heeft ongeveer de helft van alle mensen reeds tekenen van cataract, maar de meeste ondervinden er dan nog geen hinder van. Rond 75 jaar heeft 70% cataract.
Staar kan voor een deel erfelijk zijn.

Als ik jou was zou ik idd zo snel mogelijk een afspraak maken bij de oogarts. Er zo vroeg mogelijk bij zijn is alleen maar gunstig. Overigens is mijn vader op zijn 62e geopereerd aan staar; het is dus niet echt uitzonderlijk op dit soort leeftijden.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2014 om 01:27

Ik was begin 40

en mijn oudste zus midden 50.

Er zo vroeg mogelijk bijzijn heeft geen invloed op het al dan niet blind worden. In Nederland hoef je namelijk helemaal niet meer blind door het leven als de staar de lens volledig vertroebeld heeft. De lens wordt gewoon vervangen en klaar is kees. En als je een bril draagt, zorgt zo'n operatie er ook nog eens voor dat je óf je bril voortaan af kunt laten óf dunnere glazen nodig hebt.

Over het algemeen zal een oogarts pas opereren als het zicht echt belabberd wordt. Dus niet bij de eerste tekenen.

Boontje

Boontje

25-03-2014 om 08:37

Verschillende vormen

Bij mijn zus is risico op 'gesloten hoek glaucoom' vastgesteld. Kwam eruit bij een check voor leesbril, opticien besloot daar ook even naar te kijken. Zus is net in de 50 en heeft geen klachten. Kan familiair zijn maar schijnt niet zo heel vaak voor te komen. Haar arts zei wel, dat ik ook na moet laten kijken. Zij heeft uit voorzorg een behandeling gehad die zorgt dat de druk niet oploopt in het oog (extra afvoerkanaaltje gemaakt). Het heeft wel zin om vast te laten stellen welke vorm van glaucoom het is.

Dalarna

Dalarna

25-03-2014 om 08:58

Kind

Ik ken een kind wat op zijn achtste is geopereerd aan beide ogen maar dat zal dan wel een andere vorm zijn?

Puck

Puck

25-03-2014 om 09:33

ja hoor, kan prima

Sommige vormen van staar zijn erfelijk en die kunnen zelfs aangeboren zijn. Dan kan het zijn dat een kind van 8 al geopereerd moet worden. In onze familie komt ook staar op jonge leeftijd voor, ik ben zelf op mijn 43e geopereerd aan 1 oog, mijn zus is op die leeftijd al aan beide ogen geopereerd. Ook is het heel goed mogelijk dat je er met het kijken geen last van hebt, dat ligt helemaal aan de plaats waar de staar in je lens zit. Mijn beide ogen hadden voor de operatie allebei evenveel staar, maar met mijn ene oog was het zicht 30% terwijl de ander 4 jaar later, nog steeds niet geopereerd nog steeds op 95% zit.
Het is wel verstandig om naar de oogarts te gaan om uit te zoeken welke vorm van staar je hebt. ER zijn ook vormen die veroorzaakt worden door een verhoogde oogdruk en dan moet die verhoogde oogdruk wel behandeld worden. En zolang je goed ziet zal een oogarts ook niet gaan opereren, dat doen ze pas als je belemmerd wordt door je beperkte zicht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.