Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

NovaSure

Iemand ervaring met de gyneacologische NovaSure behandeling ?

notje

notje

18-09-2014 om 08:54

Wat wil je weten?
Ik ben zeer tevreden,ik loop de gangen met maandverband en tampons al 3 jaar voorbij

Puck

Puck

18-09-2014 om 09:58

niet zelf

Een vriendin van mij is behandeld en uiteindelijk was ze tevreden, maar ze heeft toch na de ingreep behoorlijk last gehad. Heel veel buikpijn en opgezwollen baarmoeder/baarmoederhals waardoor ze niet meer kon plassen. Toch een week of 6 forse ellende gehad alles bij elkaar.

Niet zelf

Omdat mijn huisarts mij deze ingreep aangeraden heeft ben ik gaan googlen. De info van Novasure zegt zelf al dat het geen garantie is dat je helemaal niet meer ongesteld word, alleen wel dat de meeste vrouwen beduidend minder heftig ongesteld zijn. Op fora e.d. kwam ik toch ook wel heel veel ervaringen tegen van vrouwen die van de ingreep zelf veel last hadden gehad en ook vaak dat het baarmoederslijmvlies net zo hard weer terug groeide. Ik zie er voorlopig nog maar even van af.

skik

Shonagh43

Shonagh43

18-09-2014 om 18:41 Topicstarter

Ik ben het helemaal zat

Ik ben nu 58 (!) en heb door mijn leeftijd de "eer" bij mijn huisarts in het "book of records " te staan Nadat ik deze winter 5 maanden mocht overslaan nu weer iedere 6-8 weken en soms heel erg heftig (niet altijd). Ik wacht op een doorverwijziging naar een gynaecoloog en wil eigenlijk weten wat de ervaringen zijn met het helemaal stoppen van de menstruatie na deze behandeling. "Google" is daar ook niet eenduidend over. Puck, is jouw vriendin er nu vanaf ?

Puck

Puck

18-09-2014 om 23:05

Shonagh

Ja, op dit moment is ze er helemaal vanaf, maar de ingreep is pas in april uitgevoerd dus over de lange termijn kan ik je helaas niets zeggen.

notje

notje

19-09-2014 om 07:47

ingreep zelf

De ingreep zelf was echt geen pretje,maar te doen vond ik.Ik heb helaas een zenuwbaan in de buurt lopen,daarna had ik vreselijke napijn.Voor de napijn hadden ze al gewaarschuwd,maar meestal duurt dat niet zo lang.Ik moest langer blijven en na een morfinespuit zakte het langzaam.
De dagen daarna heb ik wel wat buikpijn gehad ,maar dat was meer een zeurderig gevoel.
Ze kunnen niet garanderen dat de menstruatie helemaal wegblijft,maar als je zoveel bloedverlies hebt Shonagh zou ik het wel aanraden.Het zal in ieder geval minder worden.Ik ben er heel blij mee,het bloedverlies beperkte me zo in het dagelijks leven dat ik het er graag voor over had.

Els

Els

19-09-2014 om 09:01

vorig jaar

En ik ben er elke dag nog happy dat ik het heb laten doen. Het mag poliklinisch, maar dat wilde ik niet, even een roesje en klaar. Binnen 5 uur was ik weer thuis. De pijn viel reuze mee, alleen dag 1 heb ik pijnstillers gebruikt. De dag erna ben ik gewoon weer gaan werken. Maar je hebt, als het ware, in je buik een brandwond, dat betekent dat je een aantal weken vloeit, niet zo heel heftig en de hoeveelheid neemt snel af. Pas na een maand of 3 tot 6 is je lijf weer gestabiliseerd. Ik word nu elke maand 1-2 dagen ongesteld, gebruik daarvoor een inlegkruisje want meer is niet nodig, dit in tegenstelling tot eerst; en tampons en nachtmaandverband en dan nog doorlekken. Ik ben zo blij dat ik deze stap gezet heb! Echt, als je gezin compleet is en je bent heftig ongesteld dan is dit een geweldige uitvinding.

Shonagh43

Shonagh43

19-09-2014 om 10:50 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties

Ik weet niet of de gynaecoloog dit een optie vindt en of het een gebruikelijke ingreep is hier / de NHS ( woon in Schotland) het vergoedt.

Ik was 52 toen de menstruaties(soms)heftiger begonnen te worden en ik dacht dit is het begin van het einde, maar dat denk ik nu al 6 jaar ! En hoe lang kan het nog doorgaan, "Albana" had een tante van 65..........., ik moet er niet aan denken

Blij dat ik Novasure heb gehad!

Afgelopen vrijdag 19 juni 2015 heb ik de Novasure behandeling gehad, alleen met plaatselijke verdoving, in het Maxima te Veldhoven.
Het was niet prettig, mede omdat ik angstig was voor de komende pijn. Onterecht, want voor de behandeling krijg je vier spuiten die alles voldoende verdoven.
Door alle verhalen die ik had gelezen op internet had ik een mega spanning opgebouwd die achteraf gezien echt niet nodig was geweest. Het is me 100% meegevallen. Weinig tot geen napijn gehad.
Wel nog een beetje zeurderige buikpijn, maar ook zonder pijnstillers goed te dragen.
Als nu blijkt dat mijn (hevige) menstruaties voorgoed verleden tijd zijn, dan is deze ingreep voor mij echt goud waard! Ik zou het iedere vrouw aanbevelen die nog mocht twijfelen.

Carien

Carien

22-07-2015 om 13:39

Superblij!

Ik heb anderhalve maand geleden een novasure behandeling gehad. Het doet wel pijn, een flinke wee zeg maar, die bij mij de volle twee minuten duurde. Maar ik ben sindsdien nauwelijks meer ongesteld geworden, alleen wat druppeltjes verloren. De behandeling viel me al met al erg mee, ik had de pijn en de napijn veel erger verwacht (ik had me ook onnodig zenuwachtig gemaakt na al die horrorverhalen op internet!).

Ik kan het iedereen aanraden, wat een vrijheid! Geen gesleep meer met maandverband, niet meer doorlekken, niet meer de wekker zetten om te verschonen (om een bloedbed te voorkomen ). Heerlijk! Die twee minuten pijn heb ik er dubbel en dwars voor over gehad!

afscheiding

Helpt deze ingreep ook voor veel afscheiding voor de werkelijke menstruatie? Ik heb redelijk veel bloedverlies dus daar zou het al fijn voor zijn, maar vooral heel veel last van afscheiding waar ik heel graag vanaf zou willen. Ook heb ik last van premenstruele klachten (hormonaal voornamelijk en veel buikpijn) en ik vraag me af of het hierbij ook zou kunnen helpen.

Ik kan hier geen informatie over vinden op het web volgens mij. Iemand die hier iets over kan zeggen??? Alvast bedankt!!

Carien

Carien

16-09-2015 om 13:28

lijkt ook tegen afscheiding te werken

Ik weet niet of het echt zo is, maar bij mij lijkt de afscheiding ook wel wat minder. Rond de eisprong merk ik nog wel dat ik wat meer afscheiding heb, maar verder lijkt het wel minder te zijn geworden. Niet dat ik er enorm last van had, maar nu je het zegt, ik heb nooit meer een vlek in mijn onderbroek van de afscheiding.

In principe werkt het niet tegen hormonale klachten, je hormoonhuishouding blijft immers gewoon functioneren. Ik heb ook nog gewoon mijn chagrijnige, snibbige dag voordat ik ongesteld moet worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.