Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nooit pijnvrij

Hoi,

Ik vroeg me af of andere vrouwen of mannen zich hier in herkennen...?Ik ben 40 en werk 32u per week in thuiszorg.Ik doe mij job zeer graag maar als ik een dag van 8 u heb gewerkt ben ik eigenlijk niet veel meer waard.Een jaar of 4 geleden ben ik beginnen last krijgen van allerlei klachten...Rugpijn,zware benen eens pijn aan mijn schouder dan een ontsteking aan mijn elleboog...Verschillende dingen,...eigenlijk ben ik nooit een dag pijnvrij maar de ene dag gaat wel beter dan de andere.Ik ben al geregeld eens naar een fysiotherapeut geweest en dat doet wel goed maar volledig pijnvrij ben ik nooit...Ik vind het niet normaal dat je op mijn leeftijd na 8 u werken een uur in de zetel moet gaan liggen voor ik terug een beetje mens ben...Ik probeer 2 x in de week te gaan sporten om mijn spieren sterker te maken en doe ook mijn huishouden zelf...mijn man vaart en is vaak voor 6 weken weg.Hij heeft voorgesteld om hulp in het huishouden te nemen.Minderen van werken wil ik nog niet daar voel ik me te jong voor.

Wendelmoed

Wendelmoed

01-02-2020 om 11:50

Rust is ook trainen

Hoi Natje,
het lijkt mij heel normaal dat je na 8 uur fysiek werk eerst een uurtje bij moet komen. En zeker als je dat niet afwisselt met rustdagen.
Extra trainen maakt het alleen maar erger. Je spieren moeten om sterker te kunnen worden, ook genoeg rust en hersteltijd krijgen en zo te lezen schiet dat er met je huidige schema bij in.
Ik denk, maar ik heb er geen ervaring mee, dat thuiszorg bovendien fysiek extra zwaar is omdat je bij elke klant direct aan de slag moet. Iemand die acht uur op dezelfde plek is (ziekenhuis, kantoor, winkel) heeft minder reistijd (dat is geen rusttijd) en vaker een momentje van even ontspannen zitten.
Begin met een stuk liever voor je lichaam te wezen en neem vaker en vollediger rust. Doe gewoon eens een tukje na het eten bijvoorbeeld.
Die continue pijn is een duidelijk signaal dat je jezelf overvraagt en gewoon doorploeteren of er nog een schepje bovenop doen gaat dan echt niet helpen. Als een sporter jouw trainingsschema zou volgen zou hij zichzelf slopen en na een paar jaar uitgerangeerd zijn. Laat het niet zover komen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-02-2020 om 15:08

Niet zo gek

Als ik vier dagen zwaar schoonmaakwerk zou doen zou ik ook gevloerd zijn. Dat is niet niks. Eigenlijk hoef je al niet meer te sporten of hooguit voor je plezier.

Guera

Guera

01-02-2020 om 16:17

Therapie

Misschien kun je ern keer een mensendieck of cesar therapeut consulteren? Zij kunnen helpen met juiste houding en advies. En wellicht hebben ze tips hoe je bepaalde spieren kunt ontzien of juist sterker maken? Sterkte

Jasmijn

Jasmijn

01-02-2020 om 16:20

werkhouding?

Misschien kan je ipv thuis nog fanatiek ook sporten iets gaan doen wat fijn is voor je lijf en spieren, bijv. yoga? Of gewoon lekker niets, overdag doe je al genoeg.
Wel kan je misschien gaan letten op hoe je je werkzaamheden doet, zodat je jezelf niet overbelast. Bij tillen goed door de knieën, dat soort dingen, en misschien alles even één versnelling lager, zodat het beter vol te houden is.

Inderdaad

Je kunt ook ergotherapie op je werk krijgen. Misschien wel via je werkgever die er ook bij gebaar is dat je je werk blijft uitvoeren.
Zelf heb ik veel gehad aan ergotherapie op de afdeling nadat ik al vroeg in mijn opleiding door mijn rug was gegaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-02-2020 om 17:22

Hulp in de huishouding en ergotherapie

Deze twee vind ik de meest zinvolle tips van wat is genoemd.

Natje1812

Natje1812

01-02-2020 om 19:19 Topicstarter

Bedankt

voor de reacties,ik poets niet maar doe andere huishoudelijke taken op mijn werk zoals koken en boodschappen doen.Soms hebben we 5 à 6 plaatsen per dag en moeten we wel 3 keer ervan boodschappen doen...Veel heen en weer geloop dus...En een kwartier pauze om te eten maar dit gebeurd vaak onder het werken door.Hulp in de huishouding zal ik eens serieus bekijken.Dit gebeurd nu vaak in het weekend en eigenlijk heb ik geen enkele dag volledig vrij...

sam

sam

01-02-2020 om 19:35

Rugpijn

Itt tot wat anderen zeggen lijkt het me dat je de ideale baan hebt om lichamelijke klachten zoveel mogelijk te voorkomen.
Juist goed, flink actief zonder echt zware belasting, afwisselend, veel lopend.
Een zittende baan of veel monotone werkzaamheden zijn veel belastender.

Je huishouden doen is normaal gesproken ook alleen maar goed, maar ik weet natuurlijk niet hoe jouw huishouden eruit ziet.
Heb je veel kinderen, hoe onderhoudsintensiefvis je huis etc.
Ik weet ook niet *hoe* je precies beweegt en je werkzaamheden uitvoert, maar ik ga er van uit dat je fysio je daarvoor wel al tips heeft gegeven?
Bij mij scheelde het *hoe* iig enorm.

Een dag volledig vrij? Bij een bijna fulltime baan en een huishouden in je eentje? En ik neem aan door je posting hier dat je kinderen hebt?
Ik neem aan dat ouders maar zelden een hele dag vrij hebben.
Maar heb je daar wel behoefte aan, neem dan morgen nog hulp in huishouding!

Heb je overgewicht? Eet je gezond?

Eerlijk gezegd

Ik heb een kantoorbaan, en ik ben 10 jaar ouder. Maar ik herken wel wat. Ik heb altijd rugpijn, zeker na een hele dag werken maar ook bij het autorijden, fietsen en wandelen. En ik heb een soort frozen shoulder die ik altijd voel. Fysio helpt wel wat, maar het gaat nooit helemaal weg.
Volgens mij zijn er in Nederland 2 miljoen mensen met chronische pijnklachten. Je bent dus zeker niet de enige.

Anemone

Anemone

02-02-2020 om 11:30

3 keer boodschappen

Ik heb er geen verstand van, maar is het niet zo te organiseren dat je maar een keer boodschappen doet? Boodschappenlijstjes via de mail ofzo en dan eerst boodschappen doen en daarna alle adressen langs? Of de mensen wijzen op een boodschappendienst Het klinkt zo inefficiënt... maar dat kan ook aan mijn gebrek aan kennis van zaken liggen.

Verder zou ik zeker hulp in de huishouding nemen!

Pirata

Pirata

02-02-2020 om 11:59

Bloedonderzoek

Is je bloed al eens onderzocht op reuma? Dat kan ook een mindere belastbaarheid opleveren.
Wat zegt de bedrijfsarts?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2020 om 14:27

Onderzoek

Er is een tijd geleden een foto gemaakt van één enkel. Daar kwam verrassend genoeg uit dat daar geen artrose te zien was. Zo leek het voor mij wel. Maar, de andere enkel werd niet bekeken, want dat zou dezelfde uitkonst geven. Dat vond ik wel een gekke redenatie. Er is verder ook nergens naar gekeken. Ik voel me nu een kleine hypochonder als ik met dezelfde enkel weer zou gaan klagen over vreemde pijn. Geen idee wat de oorzaak is. Ik zou ook vraag willen weten wat er in mijn polsen gaande is. Maar ja, ik moet dat accepteren kennelijk. Ik vind dit lastige situaties. Natuurlijk wil ik geen onnodig dure onderzoeken laten doen, maar nu weet ik niet zeker of er echt geen remedie is tegen de pijntjes is.

Guppie

Guppie

02-02-2020 om 18:19

Ademen

Klinkt als behoorlijk intensief. Misschien teveel. Wat in elk geval belangrijk is, is goed blijven doorademen en zorgen voor een goede houding en ontspannen werken.
Een osteopaat kan soms meer bereiken dan een fysiotherapeut. Zo kunnen spanningen in de buik doorwerken naar je rug.

sam

sam

02-02-2020 om 19:03

Kaaskopje

Artrose, voor zover te zien op foto, schijnt niet al te goed te corresponderen met de last die mensen aangeven.
Er wordt dan ook steeds minder waarde aan gehecht.
Helemaal snappen die ik dat zelf overigens niet.
Bij mij is artrose te zien aan rug en dat klopt precies met mijn klachten. Maar door de fysio werd foto meteen weggewuifd.

Maar ik volg je niet helemaal want ook aan artrose is niets te doen, toch?
Althans niets medisch. Bewegen is de enige echte remedie. (en natuurlijk gezonde voeding etc, je kunt ook supplementen proberen zoals bijv groenlipmossel)

zebra

zebra

02-02-2020 om 19:34

regelmatig

last van mijn schouder en soms ook bovenarm, kan zijn door mijn werk (schoonmaken, vooral het dweilen) maar kan ook slijtage zijn. Soms ook nog last van mijn knie waarvan er iets meer dan een jaar geleden een scheurtje zat in mijn meniscus. Ach, zal misschien ook de leeftijd wel zijn en zolang de klachten nog houdbaar zijn, dan ga ik niet langs de huisarts.

Flavia

Flavia

02-02-2020 om 20:14

Zebra

Dus je loopt door tot je mogelijk onherstelbare schade hebt terwijl er nu mogelijk met een bezoekje aan de huisarts of fysio wel wat aan gedaan kan worden in preventieve zin?

Ik ga juist bij pijn vrij snel naar de fysio of huisarts, afgelopen donderdag nog. Simpele oefeningen mee gekregen en inmiddels ben ik bijna pijn vrij. Zonder die oefeningen zou de pijn alleen erger zijn geworden omdat de reactie op de pijn (optrekken van de schouder en mijn arm bij het lichaam houden) de klacht in stand houdt.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2020 om 20:29

Sam

Wat volgen betreft zie ik hinderlijke typfouten bij mijzelf🤨

Wat ik bedoel, is dat ik niet weet wat er in mijn voet zit waardoor er iets mis in gaat en dat zou ik wel graag wíllen weten.

Als een enkellaars/-boot wat te strak is vastgemaakt, kan ik flinke pijnscheuten krijgen als ik stappen zet. Eerder was dat nog erger en heb ik steunzolen laten aanmeten. Daar bleek dat mijn heupen iets scheef stonden, wat overal effect kan hebben. Dus een zool is iets dikker. Maar er is dus nog steeds iets in het enkel/wreef/achilles-stukje. Op zich niet nieuw. Jaren geleden had ik daar hielspoor en zag men wel enige verkalking in de hiel. Misschien moet ik dus maar accepteren dat dat gebied kuren heeft. Ik heb sowieso al een afwijkende voet, dus eigenlijk geen wonder die kuren.

Ik kreeg last van mijn bovenrug nadat ik een keer echt vreselijke pijn kreeg in mijn rug/ schouderblad tijdens het niezen. Mijn hemel wat deed dát zeer! Uiteindelijk ben ik naar de fysiotherapeut gegaan, er zijn ook foto's gemaakt, waar uit bleek dat ik artrose had. Hij heeft gemasseerd, wat lekker was, gekraakt, wat ook wel wat hielp, maar ik denk dat mijn rug meer baat had bij fitness, wat ik een jaar later ben gaan doen én in de tuin werken. Juist door mijn buik- en rugspieren te trainen lijk ik weer meer aan te kunnen zonder direct in de problemen te komen. Maar ik moet wel oppassen merk ik. Laatst ging het juist tijdens fitness toch weer mis in mijn onderrug en nu is er iets onder mijn ribben. Ook door fitness, denk ik Ach ja, ik ben tenslotte ook geen 30 meer 😉.

zebra

zebra

03-02-2020 om 13:00

Flavia

ja, misschien niet slim maar ik ga nooit snel naar de huisarts omdat sommige klachten na een tijdje vanzelf overgaan. En met ouder worden krijg je volgens mij sowieso al meer kwaaltjes.

Natje1812

Natje1812

03-02-2020 om 19:02 Topicstarter

Ivm het boodschappen

Doen,het is moeilijk ol 1 keer boodschappen te doen voor vb 3 verschillende gezinnen...Je weet niet altijd op voorhand of er wel boodschappen nodig zijn en kwestie naar betaling toe kun je moeilijk alles voorschieten...dit zou veel problemen geven.

sam

sam

03-02-2020 om 19:30

Het is prima snel naar huisarts te gaan.

Maar ik ben ook wel blij dat niet iedereen dat doet. Duur!!! (als iedereen dat zou doen, bedoel ik dan)

Ik ga ook niet snel en nog heb ik na afloop soms het gevoel dat ik er weinig mee opgeschoten ben.
Het komt toch vaak neer op pijnstillers, in feite geen goede oplossing. En veel klachten gaan idd vanzelf wel weer over.

Fysio, daar zie ik wel wat meer heil in, omdaar laagdrempelig naar toe te gaan.
Maar zelf doe ik dat eigenlijk ook niet.
En ook bij echt ernstige klachten was ik op zich wel tevreden met fysio, maar ook niet laaiend enthousiast. Het gevoel dat zelf rommelen/afwachten misschien wel hetzelfde had gedaan. Veel info kun je zelf tegenwoordig ook makkelijk vinden online.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.