Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nieuwe tekenziekte

Wij wonen aan de bosrand, en zijn inmiddels min of meer gewend aan teken en de ziekte van lyme. Teken zitten nou eenmaal in de tuin en er is geen ontkomen aan dat iedereen er wel eens eentje opdoet. We checken dagelijks en hebben de kinderen aangeleerd dit ook zelf te doen. Zo hebben we bijna altijd zo'n teek binnen 24 uur verwijderd en daarmee is de kans op lyme nihil.
Ondanks dat hebben 3 van onze 4 kinderen al een keer zo'n erythema migrant (rode kring) gehad en zijn vervolgens behandeld met antibiotica.
Waardeloos, maar ja, je kunt ook niet de hele zomer binnen gaan zitten. Dus wat ik zei: je went eraan, min of meer.
Maar nu is er een nieuwe tekenziekte opgedoken:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tekenencefalitis
Hierbij kan de besmetting al binnen minuten na vastbijten plaatsvinden. Bovendien is de ziekte niet te behandelen en -hoewel hij ook mild of zelfs symptoomloos kan verlopen- je kunt eraan dood gaan.
ARGH!!
Vanavond had mijn dochter een teek en nu heb ik stress Er zijn voor zover ik weet pas een handjevol mensen ook daadwerkelijk ziek geworden in Nederland, maar die zijn dus wel besmet geraakt in de streek waar wij nu net wonen.
Het advies is om op paden te blijven, lange mouwen en broeken te dragen (met sokken erover), blote huid in te smeren met deet (ook geen lekker goed om al te vaak te gebruiken), en eigenlijk liefst helemaal weg te blijven van de bosrand. Maar wij wónen aan de bosrand en die #@*! beesten zitten hier gewoon in het gras.
Er blijkt ook een optie te bestaan om te vaccineren (dat moet dan met 3x een injectie met tussenpozen van resp. 2 en 5 maanden en dat dan elke 3 jaar opnieuw).
Onderzoek naar deze ziekte in Nederland staat nog in de kinderschoenen want er is pas net ontdekt dat het hier voorkomt. Dus het risico op besmetting is nogal lastig in te schatten.
Kortom, ik weet het niet goed meer. Wat zouden jullie doen?

Angela67

Angela67

19-08-2016 om 22:31

vaccineren

dat zou ik doen.
gr Angela

Sukke

Sukke

19-08-2016 om 22:33

Eens

Vaccineren.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-08-2016 om 22:33

In jullie geval

zou ik denk ik toch kiezen voor vaccinatie. Je woonomstandigheden verander je niet zo maar en je wilt denk ik ook niet de hele tijd stress hebben of je afvragen of je wel naar buiten kunt. Alles heeft nadelen, maar dit zou mij in eerste instantie stressverminderend!

Aagje

MerelR

MerelR

19-08-2016 om 22:34

Ik ook

"Zo hebben we bijna altijd zo'n teek binnen 24 uur verwijderd en daarmee is de kans op lyme nihil." Huh? Dat is toch allang achterhaald? Maar goed, lastig probleem voor je. Als het vaccineren veilig is dan zou ik het denk ik ook doen.

Makkelijker gezegd dan gedaan...

Maar ik zou proberen geen stress te hebben.

Als ik het artikel lees...

- slechts een heel klein deel van de teken draagt het virus bij zich
- slechts een heel klein deel van de mensen die het virus oplopen worden er ook ziek van
- slechts een heel klein deel van de mensen die ziek worden overlijdt

Als dat hele kleine deel in alle 3 gevallen hierboven 1% is....

Dan heb je dus een kans vsn 1 op 100 dat als je door een teek gebeten wordt die dat virus draagt
Dan heb je dus een kans vsn 1 op 10000 dat je er ziek vsn wordt
En een kans 1 op 1000000 dat je er dood aan gaat.

Misschien zit ik er her en der een factortje naast...maar ik denk dat de kans dat je het loodje legt doordat je onverwacht allergisch blijkt te zijn voor wespensteken , of dat je gevloerd wordt door een gemene salmonella of andere bacterie misschien wel groter is.

Ik snap je onrust...zou t zelf vast ook hebben, maar naast misschien nog iets frequenter controleren en alert zijn op snel verwijderen het even laten rusten voorlopig. En alsxer wat meer helder is na onderzoek, en het lijkt echt een serieus probleem....dan neem je toch gewoon die prikken? Dan is t toch opgelost?

Ingrid

Jippox

Jippox

19-08-2016 om 22:48 Topicstarter

Ingrid

Punt is dat ze dat eigenlijk nog helemaal niet weten, hoeveel teken er nu besmet zijn in Nederland.

Dit zegt de GGD erover:

Voor reizigers die langer dan 4 weken gaan kamperen en wandelen in natuurgebieden in het Europese TBE gebied tijdens het actieve tekenseizoen (april tot november), kan vaccinatie worden geadviseerd. Vaccinatie bestaat uit een serie van 3 prikken; na 2 prikken is er voldoende bescherming voor het huidige tekenseizoen.

Reizigers die korter dan 4 weken in het Europese TBE gebied verblijven, kunnen vaak volstaan met de hieronder genoemde maatregelen* om tekenbeten te voorkomen.

*Blijf op de paden en vermijd hoog gras en struikgewas
Draag bedekkende kleding: lange mouwen en broek, broekspijpen in de sokken, dichte schoenen
Smeer de onbedekte huid in met een insectenwerend middel dat DEET bevat
Kampeer niet aan de bosrand en niet langs de omzoming van een camping
Draag kleding die is geïmpregneerd met het insectenwerende middel Permetrine of spuit uw kleding in met een insectenwerend middel dat DEET bevat)

In feite 'kamperen' wij nu de hele zomer in TBE gebied.

Jippox

Jippox

19-08-2016 om 22:51 Topicstarter

Neiging

Mijn neiging is naar wel vaccineren, maar ik vind het ook wel weer zo wat.. Ander punt is dat ik een huisarts heb die alles onzin vindt (antibiotica geven bij een EM vindt ze eigenlijk al overdreven) dus die gaat mij sowieso vierkant uitlachen als ik hier over begin…

Jippox

Jippox

19-08-2016 om 23:00 Topicstarter

Merel

De kans op lyme is inderdaad niet 0 als je een teek binnen 24 uur verwijderd, maar wel heel klein. Hoe sneller hoe beter.

Fransien

Fransien

19-08-2016 om 23:11

ggz?

Er is toch een soort reizigersbalie bij de ggz voor vaccinaties en advies? Misschien kun je daar langs als je je eigen huisarts niet kunt overtuigen.
In jullie geval zou ik voor de vaccinaties gaan, gemoedsrust is ook wat waard!

Famvan

Famvan

20-08-2016 om 06:54

Niks nieuws

Voor het eerst wat meer in Nederland, maar verder niks nieuws hoor. google eens op FSME. In Oostenrijk zit dit allang in de standaard aangeboden vaccinaties, onze familie daar was heel verbaasd dat dat hier niet was. Nee, was in Nederland nauwelijks voorkomend namelijk. Het is ook een reizigersadvies waar volgens mij bijna niemand ooit op heeft gelet. Wie heeft zich laten inenten voor een vakantie naar oostenrijk, zuid duitsland, hongarije, slovenie etc?
Als je echt vaak teken oploopt kun je nu in Nederland die vaccinatie ook overwegen ja.

Stenna

Stenna

20-08-2016 om 09:39

vaccineren

In mijn gezin zijn we al allemaal gevaccineerd. Deze tekenziekte is nl wel nieuw in NL maar bepaald niet in de rest van Europa (google maar even de map met verspreiding). Aangezien wij in 2 landen hebben gewoond waar dit al een jaar of 10 heel veel voorkomt zijn wij daar gevaccineerd. Kind standaard in het normale vaccinatiepakket, wij vrijwillig bij de huisarts zoals iedereen om ons heen daar, was volstrekt normaal.

Stenna

Stenna

20-08-2016 om 09:42

idd

zijn het drie prikken, overigens.
En geen ver weg gebieden in Europa hoor, in Zuid-Duitsland zijn al bijna alle teken besmet. Zal hier ook wel gebeuren op den duur.

Jippox

Jippox

20-08-2016 om 09:48 Topicstarter

'nieuw'

Met 'nieuw' doelde ik op nieuw in Nederland, niet dat het een geheel nieuwe ziekte is…

Ik denk dat ik me er ook meer bewust van geworden ben waar teken toe in staat zijn omdat wij net deze zomer in Amerika (New Engeland) geweest zijn, waar een tekenziekte nogal huishoudt onder met name Elanden. In sommige gebieden (bijv. in Maine) heeft inmiddels meer dan 80% (!) van de Elanden populatie het loodje gelegd. Onvoorstelbaar wat zulke kleine beestjes aan kunnen richten.

Jippox

Jippox

20-08-2016 om 09:49 Topicstarter

New England

Bedoel ik natuurlijk, dit keer was het een fout van de auto correct: meestal maak ik ze gewoon zelf

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2016 om 12:39

Ja ook vaccineren

en voor nu broek in de sokken, dat scheelt ook al.

Elfje65

Elfje65

21-08-2016 om 22:40

Zeker wel

Vaccineren. No doubt about it.

Famvan

Famvan

22-08-2016 om 06:44

Maar

Al die mensen hier die absoluut zeker zsm zouden vaccineren, doen die dat zelf ook als ze naar de sallandse of utrechtse heuvelrug gaan? Of mijden jullie de gebieden in nederland waar het rivm voor nu die besmette teken heeft ontdekt?

Angela67

Angela67

22-08-2016 om 08:14

kansberekening famvan

lees even hoe Jippox woont, dan zou ik gewoon hup vaccineren.
Ik heb n.a.v. deze posting met man overlegd - ik wist al van de nieuwe ziekte, maar niet van vaccinatiemogelijkheid. Ik heb voorgesteld onze zoons ook te laten vaccineren, iig voordat het scoutingkampseizoen weer begint. Normaliter zijn het nogal stadskinderen .
gr Angela

Famvan

Famvan

23-08-2016 om 08:00

Angela

Ja klopt, het gaat om kansberekening. Daarom is het reizigersadvies nu om bij een verblijf langer dan 4 weken in een tekengebied te vaccineren. Niet omdat ze pas na 4 weken gaan bijten maar dat is een opgetelde kans.
Zo'n soort advies zal er voor de gebieden in Nederland waar de besmette teken zitten ook wel komen denk ik. Dus ook als je daar woont.
Hoe maak jij de kansberekening dat je voor een paar dagen heuvelrugwandelen niet zou vaccineren maar voor scoutingkamp wel? Gewoon niewsgierig hoor.

Jippox

Jippox

23-08-2016 om 08:14 Topicstarter

vrijdag

A.s. vrijdag hebben we een afspraak bij de huisarts om het te bespreken. Benieuwd wat die te melden heeft. Als er geen zwaarwegende bezwaren zijn tegen vaccineren (bijvoorbeeld ernstige bijwerkingen o.i.d.) gaan we dat gewoon maar doen.
Het is nu nog erg onduidelijk hoeveel teken besmet zijn. Maar dat dit er de komende jaren opeens weer minder gaat worden lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Dan maar liever aan de veilige kant. De kinderen lopen bij mooi weer toch altijd minstens een paar teken per week op. Vooral de jongste die haar turnoefeningen in het gras doet. Er zijn nu nog niet veel mensen ziek geworden, maar ik voel er weinig voor om in afwachting van hoe het zich ontwikkeld met mijn gezin bij te gaan dragen aan die statistieken…

mirreke

mirreke

23-08-2016 om 19:22

Jippox

je kunt ook naar de GGD en daar de intentingen laten zetten. Voor het geal je huisarts jullie vierkant uitlacht... rond de 50 euro per injectie ongeveer...

Bijverzekerd

https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/vaccinaties.aspx

In sommige extra bijverzekeringen worden vaccinaties vergoed. Soms juist als je die bij de GGD laat doen. Maar of ze ook vaccinaties tegen tekenziekten doen. Zou je kunnen informeren bij je zorgverzekeraar denk ik.

Thuisvaccinatie

https://www.thuisvaccinatie.nl/zorgverzekeraars/izz/vergoedingen
Deze inenter komt bij je thuis of op je werk en heeft een handige zoekfunctie voor bijverzekeringen. Daarbij staat ook aangegeven of tekenencefalitis inbegrepen is bij de vergoeding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.