Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Willie Wijn

Willie Wijn

29-12-2013 om 22:01

Niet meer tegen alcohol kunnen

"Vroeger" dronk ik best veel, zeg 2 glazen wijn op een avond, bijna elke avond. Ik had daar weinig last van. Een paar jaar geleden merkte ik dat ik toch wel moe was de dag erna en wat suffig. Ik ben toen gaan minderen en dat hielp. Tot ik merkte dat ik weer moe en duf was en die kenmerkende hoofdpijn had de volgende dag. Ik ben toen tamelijk rigoureus gestopt en drink nu nog maar af en toe. Maar zelfs een half glas wijn of 1 biertje verdraag ik niet meer. Ook al doe ik er lang over en drink ik er water bij, de volgende dag voel ik me alsof ik er wel 3 heb gehad, de hele dag tot en met de avond.

Uiteraard doe ik het nu gewoon helemaal niet meer, of alleen bij het avondeten. Dat gaat wel goed. Wel jammer want ik hou van een fijn glaasje wijn om te relaxen.

Maar ik vind het wel gek. Zou er iets met mijn lever aan de hand kunnen zijn? Het is toch niet normaal om een echte kater te hebben van een enkel klein glaasje wijn of bier?

Ik ben 42 jaar en verder ontzettend gezond. Iemand herkenning of ervaring?

Niet veel

Geen idee, maar ik wil alleen zeggen dat 2 glazen wijn op een avond echt niet veel is. Misschien kon je er nooit zo goed tegen? Niet dat dat uit maakt natuurlijk.

Katniss

Katniss

29-12-2013 om 23:52

Ook

Wat apart, ik heb hetzelfde. Vroeger dronk ik elke dag wel twee glazen per dag. Omdat dat echt wel veel is (voor een vrouw) had ik besloten om minstens vier dagen per week niet te drinken. Sindsdien merk ik dat twee glazen al aankomen en van drie word ik gewoon ziek. Dat is het afgelopen half jaar twee keer voorgekomen (zowel de drie glazen als het ziek zijn), en doe ik dus maar niet meer.
Ik had nog niet bedacht dat het aan mijn lever kon liggen, dacht meer een leeftijdskwestie.

Ninka

Ninka

29-12-2013 om 23:53

Vroeger

Ik kon vroeger ook beter tegen alcohol dan nu. Toen dronk ik voor de gezelligheid, maar sinds een paar jaar word ik na één slok (echt 'n klein slokje) al heel moe, krijg hoofdpijn en voel me erg oncomfortabel. Ik laat alcohol dus helemaal staan tegenwoordig, mis het verder ook niet.

Stenna

Stenna

30-12-2013 om 11:05

he, ik ook

Ik dronk altijd al weinig, want kan er sowieso slecht tegen (hoofdpijngevoelig), maar wel eens een glas of twee bij etentjes en feestjes. Maar de laatste twee jaar of zo kan ik zelfs dat niet mee. Drink nu maar helemaal niet meer, noodgedwongen (wel makkelijk met bobben). Dacht dat het iets met mijn toenemende prikkelgevoeligheid te maken had (zie ander draadje), maar als ik het zo lees lijkt het meer een leeftijd x vrouw effect te zijn. Iets met hormonen misschien?

Stenna

Stenna

30-12-2013 om 11:21

enzymen

Man (bioloog) had een idee toen ik het er even over had: Er is een bepaalde klasse van enzymen in je lever(cellen) die gifstoffen afbreken, waaronder alcohol. De aanmaak van dit type enzymen is gedeeltelijk hormonaal gereguleerd, en kan dus veranderen onder invloed van hormoonveranderingen. Hij weet zo niet even of er al iets bekend is over effecten bij overgang en andere vrouwelijke hormoonwisselingen.
Wel weet hij dat sommige (best veel) mensen mutaties hebben in genen die deze enzymen maken waardoor ze er minder van hebben en gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld Exctasy. En misschien ook voor alcohol. Als er dan vervolgens een hormooneffect bijkomt wordt er nog minder aangemaakt.
Hij leest niet mee nu, dus ik weet niet 100% zeker of ik het helemaal goed nagepraat heb, maar ongeveer zo.

Oja, deze leverenzymen is weer wat anders dan wat veel Aziaten (en een paar Europeanen) hebben, die weer een ander enzym missen om alcohol af te breken, dat is wat stapjes eerder in het proces ofzo.

Als er hardcore beta's zijn die het preciezer willen weten vraag ik wel even de link aan hem of de exacte naam van die enzymen.

Brianna F

Brianna F

30-12-2013 om 14:55

idem

De laatste keer ben ik zelfs flauwgevallen, na 2 glaasjes. Dus ik laat het nu voorgoed.

Willie Wijn

Willie Wijn

30-12-2013 om 17:34

fijn zoveel herkenning

Fijn zoveel herkenning, bedankt iedereen voor je reactie. Zelfs flauwvallen Brianna, heftig! Hoop dat je niet alleen was. Stenna, bedankt voor je uitgebreide reactie. Grappig genoeg heb ik jouw bericht over je prikkelbaarheid ook gelezen en enorm veel herkend. Ook ik word steeds prikkelgevoeliger en vind dat vreselijk (en het was al best erg). Dus het zou me niets verbazen als daar ook een link te leggen is, naast de mogelijke en logische biologische verklaring.

Ik hou het maar gewoon op heul weinig drinken, ik moet zeggen dat ik me daar over-all best fijn bij voel.

Hartkloppingen en paniekaanval

Heb ik jaren geleden eens gehad toen ik met een weekendje uit eens uit de band was gesprongen met 3 kleine glaasjes wijn. Ik viel in het gezelschap op omdat ik zo weinig dronk. Ik schonk mijn glas maar halfvol, de rest dronk gerust een fles per persoon.
Toen ik 's nachts lag te panieken, begreep ik er niets van. Pas later viel bij mij het muntje toen iemand vertelde dat ze helemaal niet tegen (met name rode) wijn kon, omdat ze daar harkloppingen van kreeg. Sindsdien hou ik het bij een weekendje uit ook bij 1 glas. Maar ik val minder op, want de rest van het gezelschap drinkt ook veel minder dan jaren terug. Sommige zijn zelfs geheelonthouder geworden. En de nog-wel-drinkers drinken minder omdat ze er slechter tegen kunnen. We grappen wel eens dat we allemaal oud en braaf zijn geworden!

Stenna

Stenna

30-12-2013 om 22:35

Willie

Ja, die link zit ik ook nog te overdenken. Ik denk ook wel dat die er is. (en het biologische verhaal was dus met dank aan mijn echtgenoot).

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

31-12-2013 om 11:25

hier ook

ik heb nooit goed tegen alcohol gekund. Ik heb enkele keren in mijn jonge jaren 'mijn best gedaan' eraan te wennen, maar het lukt niet. Net als Brianna ben ik een paar keer flauwgevallen en verschrikkelijk overgegeven en dat na 2 of 3 glaasjes van een of ander. Tegenwoordig drink ik meestal niet; soms eentje en daar geniet ik dan maar dubbel van!
Ik heb trouwens absoluut niet het gevoel dat ik het nodig heb om echt te kunnen ontspannen of zo. Ik vind het wel eens jammer, maar ach... zogeef ik dan maa weer een vreselijk goed voorbeeld aan zoon...

Puck

Puck

06-01-2014 om 09:01

Goh, hier omgekeerd juist

Ik drink nog steeds niet heel veel, eens of 2 keer per week een of twee glazen, maar ik kan er nu juist beter tegen dan een aantal jaren geleden. Waar ik vroeger op zijn kop stond na een half glaasje rode wijn en de hele wereld anders zag kan ik nu rustig 2 glazen drinken zonder direct draaierig en tipsy te zijn.

Charis

Charis

06-01-2014 om 10:17

Tolerantie

Als je regelmatig alcohol drinkt bouw je (in de meeste gevallen) een tolerantie op. Dat betekent dat je de effecten minder snel voelt. Als je vervolgens je alcoholinname structureel vermindert, is het dus niet zo vreemd dat je er minder goed tegen kunt als je een keer meer drinkt. Dat heeft volgens mij niet per se met leeftijd te maken.

Stenna

Stenna

06-01-2014 om 23:07

nou nee

Bij mij ging het omgekeerd eigenlijk. Ik ging steeds minder drinkem omdat ik er steeds meer last van had als ik de gewone hoeveelheid dronk.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2014 om 21:21

Leeftijd of gewenning

Zo vlak na kerst en nieuwjaar, hadden we het op mijn werk ook over het fenomeen dat we minder goed tegen alcohol lijken te kunnen, nu we wat ouder zijn geworden. De een na de ander knikte van herkenning. Vroeger... ja, toen konden we er wat van zónder over straat te zwalken na afloop. Maar nu? Na 1 glas voel je 'm al zitten, laat staan na 2.

Ik ben geneigd te geloven dat het een combinatie van factoren is. En de hormoonhuishouding verandert én er is geen sprake van gebrek aan gewenning. Ik dronk toen ik tussen de 20 en 27 jaar was behoorlijk wat tijdens een avond stappen. En dat een paar dagen per week. Nu drink ik een paar keer per jaar alcohol. Mijn lichaam weet dan niet wat het meemaakt! Ik vind het nog steeds lekker overigens.

Willie Wijn

Willie Wijn

08-01-2014 om 16:46

Charis

Daar heb ik ook aan gedacht, dat je lijf went aan minder alcohol, maar dat was bij mij niet zo. Het was zoals Stenna schrijft: ik dronk minder omdat ik er minder goed tegen kan.
Ik heb jaren een glas wijn gedronken 's avonds, tot ik merkte dat ik er last van kreeg.

Ik vind het jammer, maar ben blij met de herkenning.

Willie Wijn

Willie Wijn

15-01-2014 om 11:59

update

Voor iets anders heb ik mijn bloed laten prikken en een van de uitslagen was een verhoogde Gamma GT waarde. Volgens de assistente meestal het gevolg van alcohol.
Wat ik dus al sinds een maand of 5 nauwelijks drink.

Ik ben er wel een beetje van geschrokken. Volgens de assistente kan die waarde nog steeds het gevolg zijn van de drank die ik voor mijn 'stoppen' dronk, (ik voelde me een halve alcoholist aan de telefoon, het ging om 1-2 wijntjes per dag) maar volgens allerlei bronnen op internet gaat die waarde juist vlug omlaag als je stopt met drinken.

De huisarts zou er nog even naar kijken na mijn aanvulling dat ik nauwelijks meer drink. Ik ben benieuwd. Iemand ervaring met bovenstaande verhoging?

Angela67

Angela67

15-01-2014 om 12:05

google

ja, assistente heeft wel enigszins gelijk volgens google maar er is natuurlijk meer te vinden over die verhoogde waarde:

http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=218

De test meet de hoeveelheid GGT (gamma glutamyl transpeptidase) in bloed. GGT is een enzym dat in de lever wordt gemaakt en helpt bij de omzetting en vertering van stoffen die via eten en drinken het lichaam binnenkomen. Normaal is de concentratie van GGT in het bloed erg laag, maar bij zware belasting van de lever kan de hoeveelheid behoorlijk stijgen. Dit gebeurt als de lever in korte tijd veel stoffen krijgt aangevoerd om te verwerken, bijvoorbeeld bij (extreem) gebruik van geneesmiddelen of alcohol. Ook wanneer de galwegen geblokkeerd zijn, bij galblaasproblemen, of als als gevolg van leverschade zal de GGT stijgen.

dus ja, eerst maar eens naar die laatste problemen kijken als daar qua symptomen aanleiding voor is?

gr Angela

Willie Wijn

Willie Wijn

15-01-2014 om 21:22

dank Angela

voor je reactie. Ik gebruik ook geen medicijnen en heb geen overgewicht. Wel eet ik niet altijd even gezond, misschien is dat een van de oorzaken. Ik wacht even af wat de arts zegt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.