Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moontje

Moontje

29-04-2015 om 23:49

Niet meer ruiken en proeven

Sinds een dag of 8 ben ik mijn reuk en daarmee smaak kwijt. Qua smaken kan ik nog wel onderscheiden of het zoet, kruidig of bijv. bitter is, maar daar is alles me gezegd. Qua geur is echt alles weg, ook sterke luchten als chloor of schoonmaak azijn komen niet meer door.
Ik vind het vreselijk, en maak me zorgen, en vriend heeft dit al zes weken. Heb zware verkoudheid en een virale keelontsteking gehad en een lichte bijholte ontsteking maar heb geen verstopte neus. Toch spreek ik nog altijd nasaal. Ben wel echt nog herstellende, al bijna 2 werken niet lekker.

Heb nog nooit in mijn leven (ben 49) langer dan één, hooguit twee dagen niets geroken.
Huisarts heeft een ontsteking remmende neusspray voorgeschreven in de hoop dat t wat doet.Mijn bloed is nagekeken en er is geen doosje van een infectie.
Wie herkent dit een kwam het goed??

Barvaux

Barvaux

30-04-2015 om 04:17

dus

Je vriend heeft hetzelfde? In dat geval zal ik mij wat minder zorgen maken. Is hij ook onderzocht en wat zei de huisarts er van?

Tine Winkel

Tine Winkel

30-04-2015 om 08:30

ik had dit

met daarbij ook nog gehoorklachten (alsof een transistorradio verkeerd was ingesteld als je in een wat lawaaiiger omgeving kwam) + zware hoestbuien (HA dacht aan longontsteking, maar dat bleek het niet te zijn). Het is de 8weekse - dus je vriend is over 2 weken weer beter, jij hebt nog even te gaan. Maar - het gaat dus waarschijnlijk wel gewoon vanzelf over, wees gerust. Ik probeerde het mezelf op de dagen dat ik echt dingen MOEST wat makkelijker te maken met paracetamol en neusspray, dan voelde ik me toch weer een stuk fijner. En als je dan voor het eerst weer pasgemaaid gras ruikt, heerlijk!

Beterschap (en geduld) toegewenst!

Moontje

Moontje

30-04-2015 om 08:45

Barvaux

Dat een vriend dit probleem al 8 wk heeft maakt mij niet minder zorgelijk?
Ook hij heeft ontstekingsremmende spray zonder resultaat tot zover. Ook voor hem is de prognose onduidelijk, in beide gevallen is het ontstaan tijdens zware verkoudheid.

Barvaux

Barvaux

30-04-2015 om 09:10

vriend

De kans dat je vriend én jij iets hebben waardoor je nooit meer kunt ruiken en dus proeven lijkt mij erg klein dus daarom zeg ik: het zal heus wel over gaan want de reden is een zware verkoudheid.

Je bent helemaal onderzocht, zegt de huisarts werkelijk dat hij/zij niet weet of je ooit weer kunt gaan ruiken?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-04-2015 om 09:15

Nou

Ik heb een jaar of 10 geleden een flinke bij- en voorhoofdsholte ontsteking gehad. En sindsdien kan ik dus echt niet meer ruiken. Dat schijnt te gebeuren.

Proeven lukt overigens nog wel, maar vermoedelijk wel minder verfijnd dan anderen.

Er valt mee te leven hoor. Meer kan ik niet zeggen....

Astrid

Astrid

30-04-2015 om 11:02

Geduld

Bij je vriend is het aan de lange(re) kant, maar bij jou nog maar heel kort, ook je verkoudheid duurt nog niet lang. Een echte zware verkoudheid duurt zo een aantal weken.

Mijn dochter bv was na 8 weken nog niet uitgesnotterd en heeft zich 2 mnd niet optimaal gevoeld.

Ik stuur je wat geduld en geruststelling: voor jou is het al bijna twee weken, maar dat is voor een verkoudheid dus peanuts.
Je bent al in contact met de huisarts, dus dat komt verder ook goed.
Of het verlies blijvend is dat kan niemand je voorspellen. Ik denk dat er een hoop met de tijd weer kan terugkomen.

Mocht het je troosten: ik ben erg allergisch, altijd in de verkouden-stand en erg vatbaar voor virussen en erger, ruiken en proeven kan ik minder goed dan anderen, maar verder is daar idd goed mee te leven.

Moontje

Moontje

30-04-2015 om 11:28

Barvaux

Het is niet "mijn" vriend maar "een vriend" en idd als je het zo bekijkt zijn we of beiden enorme pechvogels of komt het misschien nog goed, al dan niet bij één van ons.

Neen de huisarts kan ook niet in de toekomst kijken, er zijn in NL duizenden mensen die na een zware verkoudheid nooit meer ruiken doordat de geurzenuw kapot is gegaan. Ik hoop dat ik daar niet ga bijhoren! Heb nog nooit langer dan één of twee dagen niets geroken. Een heel smakeloos bestaan, zelfs een kop koffie kun je niet meer van genieten.

Moontje

Moontje

30-04-2015 om 11:32

Astrid

Gelukkig ben ik nooit wéken verkouden hooguit een week flink en dan snel hersteld. Ik rook niet, sport en leef gezond en heb over het algemeen een heel goede weerstand. Ben ook alleen in het hoofd verkouden nooit op de borst.
Ik ben nu ook niet meer verkouden, heb geen verstopte neus, spreek nog wel heel nasaal dus er zit duidelijk nog een restant, en mijn enige probleem is nu dat ik niet meer ruik en daarmee proef..
Lijkt me zeer ellendig als je echt weken loopt te snotteren, dan zou je bijna denken dat je weerstand onvoldoende werkt?

Astrid

Astrid

30-04-2015 om 12:32

link

http://www.kno.nl/index.php/patienten-informatie/neus/reuk/
Hier zie je dat het langdurig of blijvend kan zijn of dat er na 6 mnd een bepaald herstel kan worden waargenomen.

Ik zou als ik je vriend was met nog een maand een verwijzing naar de kno-arts vragen. Ontstekingsremmers van je huisarts zijn wel een eerste stap, dat zou ik zeker opvolgen tot hij/zij zegt dat het niet meer nodig is of niet helpend was.

Ook voor jou zou ik na 3 mnd een verwijzing vragen om te kijken of er nog iets aan te doen valt. Dan heb je je lichaam zelf in elk geval de kans gegeven er iets aan te doen. Herstel van zenuwen kan gewoon lang duren.

Dochter had "gewoon" een fikse virale luchtweginfectie, heeft ook wekenlang gehoest. Precies in de tijd van de wintervirussen dus het ene zal misschien het andere wel overlapt hebben. Ze voelde zich verder niet ziek, wel lamlendig van het hoesten/proesten. Haar weerstand is op zich goed, ze rookt niet, sport veel, eet gezond; meer kan ze daar niet echt aan doen denk ik. Een gevalletje pech, maar de griep is erger

Moontje

Moontje

30-04-2015 om 12:59

Astrid

Dank Astrid, er zit idd niets anders op dan afwachten en zo gezond mogelijk leven. Probeer er ondertussen maar het beste van te maken en te "genieten" van zoet / bitter / zout smaak en het feit dat het ook nooit meer stinkt ... c'est tout!

Charis

Charis

30-04-2015 om 16:14

Ken het

Heb zelf ook tijdens een bijholteontsteking bijna twee weken niks geroken en geproefd. Terwijl ik juist een erg scherpe reukzin heb. Ik vond het vreselijk. Je eten en drinken smaakt je niet, dus je hebt er ook geen zin in en je ruikt ook geen geuren om je heen, waardoor je beleving van dingen afzwakt. Ik had ook geen verstopte neus, maar voelde wel dat er nog wat zat.

Bij mij ging het uiteindelijk over en is het weer helemaal goedgekomen. Hoop houden hoor!

Charis

Charis

15-09-2015 om 22:40

Hoe is het afgelopen Moontje?

Ik googelde net op neusverkoudheid (want ben momenteel verkouden en kwam dit draadje tegen. Hoe is het afgelopen Moontje? Kun je weer alles ruiken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.