Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Niet kunnen slapen als vader terwijl baby al slaapt

Hoi allemaal,

Ik ben een trotse papa van een zoontje van 4 maanden. Mijn partner en ik wisselen de nachten waarin we voor onze zoon zorgen af, zodat de ander goed kan slapen als diegene naar werk moet. Tijdens de nachten van mijn partner slaap ik als een blok. Echter, tijdens mijn nachten, doe ik letterlijk geen oog dicht. Zelfs als mijn zoontje maar 1 of 2 keer komt 's nachts lig ik in de tussentijd wakker, te wachten tot ie wakker wordt en me nodig heeft. Ik ben me ervan bewust dat dit psychologisch is en te maken heeft met verantwoordelijkheidsgevoel etc, maar het lukt me maar niet om de knop om te zetten. Het begint me ondertussen best op te breken.

Zijn er vaders, of ouders die dit herkennen en misschien tips voor mij hebben zodat ik wel gewoon tijdens mijn nachten (waarin ik voor onze zoon moet zorgen) wat uurtjes kan pakken?

Alvast heel erg bedankt!

Groeten Jeroen

Niet al te druk om maken, rusten is ook al goed. Dat hield ik mezelf altijd voor. En dan concentreren op rust in je lichaam, je gedachten doelloos volgen, niet op de klok kijken en als het echt erg wordt dan maar wat gaan lezen (moet wel de lamp aan, probleem).
De meeste vrouwen klagen over mannen die niet wakker worden als de baby huilt.

Oh ja, het gaat over.

Tsjor

Ik herken het wakker liggen niet, maar co-sleeping gaf mij wel veel meer rust . Ik weet niet waar jullie kindje slaapt? Ik had een ledikant met 1 open kant aan mn bed vastgezet. 

Stresskipje schreef op 06-02-2025 om 16:40:

Ik herken het wakker liggen niet, maar co-sleeping gaf mij wel veel meer rust . Ik weet niet waar jullie kindje slaapt? Ik had een ledikant met 1 open kant aan mn bed vastgezet.

Dit. Scheelt enorm, is veilig, makkelijk even je hand erbij, je bent er snel dus je kindje huilt zich niet overstuur.

Jnw87

Jnw87

06-02-2025 om 20:44 Topicstarter

We hebben 4 maanden co-sleeping gedaan. Nu sinds een kleine 2 weekjes zelfstandig. Het lijkt voor mijn brein niet uit te maken of ons kindje in dezelfde ruimte ligt of niet. Ik slaap evengoed niet

Mijn tip neem het eens een week of een maand achtereen over, ik doe het nu twee en half jaar zonder pauze. Als ik nu mijn kussen raak ben ik binnen 5 min weg. Jij slaapt te goed in de nachten dat je geen dienst hebt dat je dit kan doen, wakker liggen. Je prikt er wel doorheen en gaat iedere minuut benutten als het je laatste zijn om even te kunnen slapen wil ik maar zeggen. Ik heb er twee die me het liefst om en om wakker roepen. Als ze beide hun smoeltje weer dicht hebben en tevreden zijn val ik weer terug in slaap als een roosje in haast.

Jnw87 schreef op 06-02-2025 om 20:44:

We hebben 4 maanden co-sleeping gedaan. Nu sinds een kleine 2 weekjes zelfstandig. Het lijkt voor mijn brein niet uit te maken of ons kindje in dezelfde ruimte ligt of niet. Ik slaap evengoed niet

Oke, dat maakt dus niet uit .wat vervelend.

Zo te lezen ga je er dus echt op liggen.

Misschien dan langere tijd achter elkaar "dienst" nemen? Om beurten 3 dagen ofzo? Misschien helpt dat? Ik weet niet hoor, maar het is het proberen waard. Dat je er aan went door het mindere schakelen.

of misschien helpt de wetenschap dat dit een fase is, die je je over een half al niet eens meer kan herinneren, en je in principe niks krijgt van een tijdje slecht slapen?😬

Ik deed het alleen, en bij de 2e werden ze ook om en om wakker (oudste was echt een vreselijk slechte slaper de eerste jaren), en ik liet het maar over me heen komen. Dat gaf meer rust dan me druk maken om de weinige slaap die ik kreeg. Slap en banaal advies, ik weet het. Maar ik vrees dat je er toch echt even doorheen moet. Ik hoop in ieder geval dat het snel beter wordt!

Heb je wel eens geprobeerd te gaan slapen voordat 'je dienst' in gaat?
Ik had hier ook last van en wat bij ons hielp was dat mijn man 'dienst' deed tot ongeveer 23u. Ik ging dan eerder slapen, zodra baby sliep, of bij een onrustige avond terwijl man in woonkamer met baby in de weer was. Ik viel heel goed in slaap in de wetenschap dat ik een paar uur niks hoefde. En vaak sliep ik dan de hele nacht beter.

Jnw87

Jnw87

07-02-2025 om 06:48 Topicstarter

Dank allemaal voor de reacties! Ik denk dat het “niet meerdere nachten aaneengesloten” dienst hebben er idd mogelijk voor kan zorgen dat ik minder snel wen. Ik slaap in de nachten dat ik geen dienst heb namelijk echt heel diep en met gemak 8-9 uur (dan gaat de verantwoordelijksknop uit ofzo en vertrek ik binnen no time naar dromenland). Meer nachten achter elkaar zou misschien wel goed zijn. Ga ik wel vermoeider naar m’n werk denk ik haha.

Ik ga de tip om eerder proberen te slapen ook proberen. Nu ga ik al redelijk op tijd naar bed, maar misschien kan ik een afspraak maken dat ik het dan vanaf 22:30 oppak ofzo en dan ga ik gewoon om 21:00 naar bed. Ik vermoed wel dat ik dan ook gewoon wakker ga liggen tot het mijn shift is maar ik kan op z’n minst proberen.

Ik vind het een goed idee van Trijsje. Je partner is dan toch nog 'bij de baby', dus dan hoeft je brein niet allert te zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.