Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Netelroos zonder enige aanwijsbare oorzaak: denken jullie mee?

Dag allemaal
Sinds gisteravond zit ik onder de rode vlekjes, bulten, en heb ik enorm jeuk. Het begon op mijn hoofdhuid en heeft zich verder uitgebreid tot nek, rug borst, en polsen. Nergens anders.
Allergie: ik heb gisterochtend gedoucht bij mijn vriend en gebruik gemaakt van zijn shampoo en conditionner (Guhl en Andrelon, doe ik elke keer dat ik bij hem ben zo'n beetje om de 10 dagen, nooit problemen mee gehad). Verder niets bijzonders gegeten.
Ik heb in de tuin gewerkt en wat boompjes gesnoeid maar waarom zou ik ervan allergie op mijn hoofdhuid krijgen?
Ik heb van de huisarts een verkoelende zalf gekregen en pillen (levocetirizine) maar het werkt matig. Ik heb de pil om 10:30 ingenomen en mag 1 per 24 uur innemen maar het begint weer te jeuken.
Iemand een idee? De huisarts zei: netelroos, oorzaak onduidelijk en onbelangrijk, gaat meestal van zelf over, maar ik word helemaal gek van die jeuk!
Sini

Hortensia

Hortensia

14-03-2016 om 15:18

Ja, een allergie

En je wordt er KNETTERGEK van. Ik heb het in vlagen. Vaak heb ik geen idee hoe het komt. Soms kan ik wel een link leggen met hooikoorts (stuifmeel) en met tuinieren. Ik heb er al een tijdje geen last van gehad, maar er zijn tijden dat ik ze achter elkaar heb. Meestal op mijn armen en handen.

Waar ik nog wel baat bij had om in vredesnaam van die jeuk af te komen, was vaseline met lidocaïne 10% (tegenwoordig alleen nog op recept) en ook Azaron (tegen muggenbulten). En soms als het de spuigaten uitliep anti-hooikoortspillen (van de Aldi, die zijn het goedkoopst).

Die lidocaïnezalf is niet zo heel gebruikelijk, meestal wordt het tegen aambeien gebruikt (symptoombestrijding) maar mijn huisarts doet er niet moeilijk over als ik aangeef het tegen galbulten/netelroos te gebruiken.

Sterkte ermee!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-03-2016 om 15:32

Ik ken dat. Een paar keer per jaar kom ik een of ander plantje of polletje tegen en loop ik plotseling rond als aardbei. Ondanks dat ik dagelijks desloratadine slik.
Als het nog eens gebeurt kun je zoeken naar een oorzaak, maar ik ben daar zelf dus nog niet achter.

Li

Li

14-03-2016 om 15:34

hier

Ik gebruik een corticosteroidezalf. Die is op voorschrift verkrijgbaar en helpt direct. Ook bij insectenbeten, die bij mij soms enorm groot worden.

Pillen doen bij mij helemaal niks. Vette creme helpt wel om het te voorkomen door elke dag te smeren, maar niet als het al zover is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-03-2016 om 19:03

Netelroos

Netelroos (Urticaria) is ontzettend vervelend en helaas is er vaak geen direct aanwijsbare oorzaak voor te vinden tenzij je weet dat je ergens allergisch voor bent. Een antihistamine tablet (Desloratadine, Levocetirizine) of -kuur werkt het snelst. Een verkoelende creme kan ook wat verlichting bieden. Ik heb het zelf ooit een keer zo ernstig gehad dat ik moest worden opgenomen en een stootkuur Prednison via het infuus kreeg. Geef mij maar pijn; alles liever dan die gekmakende jeuk.
Ik slik ook dagelijks een desloratadinetabletje ter voorkoming van allergische klachten maar toch krijg ik af en toe een netelroosaanval. Met name in de zomer als het warm is en op vakantie.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-03-2016 om 23:11

Ook gehad

Vreselijke jeuk, uitslag over heel mijn lichaam. Van het ene op het andere moment. En natuurlijk inderdaad net toen ik op vakantie was in het buitenland. Uiteindelijk net als Elisa aan een infuus terecht gekomen om het enigszins te verlichten. Daarna bleef het een hele tijd opvlammen, zonder dat er ooit een trigger gevonden werd. Dat gebeurt in geloof ik 80% van de gevallen, dat er geen oorzaak gevonden werd. Ik kon op de meest gekke plekken een allergische reactie krijgen: het randje van mijn kleren kon al kwaddels veroorzaken.

Ik moest uiteindelijk langdurig een dubbele dosis levocetricine slikken om het er een beetje onder te houden. In die tijd één keer nog een warmte-urticaria gehad waarvan ik op het randje van een shock raakte.

Ondertussen heb ik al lang geen aanval van welke aard dan ook gehad, maar ik ga nu echt nooit meer op vakantie zonder antihistamine mee te nemen, niet eens gewoon op pad zonder antihistamine....

Kortom, zorg dat je goede antihistamine krijgt. Met een beetje geluk ben je er dan gauw weer af.

Aagje

Li

Li

15-03-2016 om 00:03

hier

heeft het meestal direct te maken met een heftige gebeurtenis. Dan weet ik dat het tijd wordt om "nee" te gaan zeggen tegen van alles en nog wat.

Sinilind

Sinilind

15-03-2016 om 10:16 Topicstarter

Lupinemeel

`Mijn vriend had allerhande koekjes gekocht van Hema, waarin lupinemeel in verwerkt zit. Gisteravond wou ik me troosten bij de thee, 2 koekjes gepakt en bam: weer helemaal onder de netelroos, gezwollen lippen en ooglid. Voordeel: ik weet nu wat het is. Nadeel: ik zal alle etiketten goed moeten uitpluizen...
Sini

bieb63

bieb63

15-03-2016 om 21:16

wrijving

ik heb dat als jongvolwassene ook gehad. Had niets met allergie (of stress) te maken, maar met wrijving. Zodra ik even in m'n oog wreef: dik jeukend oog, idem vinger. Maar ook met rug schuren op laken bed leverde enorme bulten op. Of strakke broek in de knieholtes. Gediagnotiseerd door de allergoloog. Kwam vooral bij jongvolwassenen voor. En blijkbaar klopt dat, want na een aantal jaar nooit meer last gehad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.