Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Schoondochter

Schoondochter

19-02-2016 om 09:51

Nazorg ziekenhuisopname

De kans is groot dat mijn schoonmoeder (78) een operatie moet ondergaan. De uitslag van het biopt en de onderzoeken die komende dagen gedaan worden, moeten nog uitsluitsel geven over het precieze behandelplan, maar duidelijk is wel dat de darm door kankerweefsel ernstig vernauwd is en daar wat aan gedaan moet worden. Mijn man en ik zijn de enige mantelzorgers en na de eerste schrik bekijken we nu hoe we dingen praktisch kunnen regelen. Ik heb al wel ontdekt dat het ziekenhuis een transferverpleegkundige heeft... "Vroeggah", kon je voor revalidatie naar een zorg- of verpleeghuis(topkamer), maar ik heb de indruk dat je bijna dood moet zijn wil je daar nu voor in aanmerking komen. Moet je het inderdaad doen met wat verpleegkundige zorg vanuit de wmo? Ze woont zelfstandig, is helder van geest, kookt en doet het huishouden. Alle overige zaken als adminstratie, boodschappen, afspraken ed. hebben we na het overlijden van mijn schoonvader op ons genomen, omdat ze dit nooit gedaan heeft. Mijn schoonmoeder is heel erg "op zichzelf". En zal het liefst zoveel mogelijk hulpverleners buiten de deur houden, maar we voorzien problemen als ze na thuiskomst grotendeels op zichzelf is aangewezen. Door stress, slecht eten is ze nu al verzwakt en ze mag vanwege osteoporose absoluut niet vallen ( bekend met breuk).
Ik ben graag goed voorbereid. Wie heeft tips zodat we de zorg zo goed mogelijk geregeld krijgen?

Hanne.

Hanne.

19-02-2016 om 11:12

Huisarts

Mijn ervaring is dat de huisarts hier veel in kan betekenen.

Deels omdat hij de wegen kent. Deels omdat hij bij deze generatie nog hoog in aanzien staat. Als de dokter zegt dat het moet dan moet het (in tegenstelling tot wat je kinderen zeggen dat advies kan je nl negeren)

En ook nu hebben verzorgingstehuis nog kamers voor 'short stay'. En anders inderdaad met veel thuiszorg. Er valt best veel te regelen.

Dwingen

Je kunt iemand niet dwingen om opgenomen te worden. Misschien is het ook (nog) niet nodig. Mensen lopen altijd risico. Ook in een verzorgingshuis, juist in een onbekende omgeving waar je minder controle over hebt en bijvoorbeeld je bed staat hoog, kun je vallen en een heup breken.
Toen mijn vader ziek werd heb ik nogal gedoe gehad met alarmering regelen. Als ze thuis blijft zou ik daar rap achteraan. Zodat ze altijd iemand kan waarschuwen als er thuis iets is.
Uiteindelijk hebben wij kunnen regelen dat de huisarts gebeld kon worden en ging kijken, sleutel onder de potplant, en ons dan berichtte. Dat is gelukkig nooit nodig geweest.

Zorgverlof

Heb je al aan zorgverlof gedacht voor jezelf en je partner? Verdeel het zo goed mogelijk over de tijd die je nodig denkt te hebben. Waarschijnlijk kan dat alleen als je schoonmoeder thuis blijft.
Bespreek ook de mogelijkheid dat het thuis niet goed gaat. Bij medische complicaties kan een heropname nodig zijn maar anders alsnog opname in een tijdelijke voorziening.
Wij kregen nog een ruime indicatie voor thuiszorg waar achteraf weinig gebruik van is gemaakt omdat we de zorg met alle kinderen en de werkster en zijn partner opvingen.
Het probleem is dat je bij de zorgindicatie 'zorgmomenten' krijgt. Niet iemand die de hele dag aanwezig is voor het geval dat. Iemand is dan veel alleen.

Voeding

http://www.nutriciamedischevoeding.nl/nl-nl/patienten-en-verzorgers/onze-producten/nutrinidrink
Je zou nu al kunnen proberen om versterkende voeding aan te bieden. De eerste portie zou ik zelf bij de apotheek halen om te kijken of ze het wel lust en dan een recept vragen.
Het heeft soms meer zin om wat ze toch al lekker vind extra aan te bieden. Bijvoorbeeld paling, makreel, of extra karbonades die al gebraden zijn. Milkshakes als ze daar van houdt.
Je kunt ook vast maaltijden van jezelf invriezen zodat ze even niet hoeft te koken, kleine porties.
En vast met haar doornemen wat ze op voorraad thuis wil hebben voor als ze even de deur niet uit kan.

Schoondochter

Schoondochter

19-02-2016 om 12:59

Zorgverlof

Het onderdeel zorgverlof heb ik in de cao gevonden, gaan we naar kijken. Het slecht eten is stress ( en grotendeels ontbreken van een gebit). Erstaat een afspraak met een diëtiste gepland. Een grote angst is zo'n keukentafel gesprek waarin ze zoveel mogelijk zorg buiten de deur zal houden, ons niet wil belasten en dat uiteindelijk wel doet, omdat wij dat natuurlijk niet laten gebeuren. Waarschijnlijk heeft de huisarts rond het overlijden van mijn schoonvader wel gezien dat het ons (achteraf) pas op de dag van overlijden gelukt is om professionele zorg in huis te krijgen. Ik heb inmiddels wel met mijn man overlegd dat we even door moeten pakken om de kelderdeur op slot te krijgen en de noodzakelijke inhoud daarvan op de begane grond een plek te geven. Na haar val hebben we gezorgd voor een mobiele telefoon met alarmknop naar ons, vooral omdat ze veel buiten is, maar deze gebruikt ze niet.

Moni

Moni

19-02-2016 om 13:21

Ga het gesprek aan met de transferverpleegkundige

Als die verstand van zaken heeft en goed doorheeft wat je schoonmoeder nodig heeft aan zorg, kan zij een rol spelen richting gemeente. Misschien zelfs bij het keukentafelgesprek zijn of een advies schrijven naar huisarts of gemeente.

Keukentafelgesprek

Zorg dat je bij het keukentafelgesprek bent. En kom er anders op terug. Mogelijk kun je overleggen met de transferverpleegkundige wat mensen, ook medisch gezien, nodig kunnen hebben en vertaal dat naar zorgmomenten.
Wondcontrole- en/of verzorging? Helpen met opstaan/ontbijten=voedsel en drank klaarzetten in de kamer/bed verschonen (niet vergeten) en naar bed gaan? Dan kunnen jullie de eerste dagen overdag of in de vroege avond langskomen rond het avondeten.
Daarnaast als er ongelukjes zijn, ze haalt het toilet niet of kan er niet af komen, of wordt ziek in de nacht, dat er dan iemand langs kan komen om te helpen.
Zorg dat het mobiel van je moeder altijd bij haar is, in een tasje om haar nek? Best kans dat ze het nu wel gaat gebruiken als ze het echt nodig heeft en dan kunnen jullie de hulp bellen.
Realiseer je dat het echt ook mis kan gaan en dat ze wel valt of een paar uur op de grond ligt. Het is een risico, maar je kunt mensen niet vastbinden of dwingen, en zonder risico gaat het niet. Je doet er alles aan, niet alles is te voorkomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2016 om 02:17

zorghotel?

De eerste dagen na het ziekenhuis kan ze ook in een zorghotel doorbrengen. Als ze daar geld voor heeft.

40er

40er

20-02-2016 om 08:30

hier

Krijgen ze dan, vanuit het ziekenhuis al geregeld, thuiszorg. Althans, iemand komt 2x per week lang. Dit om te wegen, dieet bespreken, medicatie controle, bloeddruk meten ed. Ze helpen niet met aankleden of wassen oid.

Personen alarmering aanvragen en persoonlijk zou ik ook een clavisio willen, zodat de zorg er altijd in kan.

Is er voor revalidatie een fysiotherapeut nodig? Zo ja, dit dan ook regelen.
Drempels ed nakijken, of ze niet te snel gaat vallen. Moet ze met een rollator nu ze zo verzwakt is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.