Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Floor

Floor

31-10-2013 om 07:37

najaarsdepressie

Dag allemaal,

Ik merk de laatste dagen weer dat ik me overal aan erger en het kwartje viel al snel. Het is weer najaar.
Voor mij betekent dat al jaren dat ik me dan heel vervelend voel. Niemand of niets is meer goed. Ik hou me meestal in, maar ik wordt er niet leuker op.
In mijn familie komt dit veel voor, de rest neemt vooral medicijnen via de huisarts of doet niets.
Ik zou graag weten wie dit herkent en wie er iets op gevonden heeft. Ik denk aan iets homeopathisch of misschien zo'n lamp? Maar misschien zijn er wel andere ideeën?
Bedankt alvast.

Licht, voeding en optijd op bed.

Zelf heb ik als oplossing gekozen voor een wake-up-light, en vind ik het heel erg fijn om met het licht al aan wakker te worden, dat geeft al een zeer prettig begin van de dag.
Heb sinds ik dat ding heb, een jaar of 10, heb ik geen enkel probleem meer om uit bed te komen 's morgens, dat is wel heel anders geweest.
Sinds een jaar of 10 gebruik ik ook elke dag een slok Aloë Vera van een zeer goed merk.
Ook heb ik de dicipline op kunnen brengen, als avondmens, om op tijd op bed te gaan.

De combi van deze drie werkt bij mij erg goed.

Fiorucci

Fiorucci

31-10-2013 om 08:02

aanvulling

...en veel naar buiten, frisse lucht! Dat is wel het laatste waar je zin in hebt, dat weet ik, maar het helpt echt.

Puck

Puck

31-10-2013 om 09:00

daglichtlamp

Iemand in mijn omgeving heeft veel baat bij een daglichtlamp, maar dat is goed te compenseren door de (gezondere) tip van Fio: lekker naar buiten gaan. Gewoon lekker wandelen of fietsen, of misschien wel hardlopen. Als je maar buiten bent.

amk

amk

31-10-2013 om 10:51

vitamine D

Kijk eens hoe je in je vitamine D zit. Ik zit wel binnen de norm maar aan de lage kant en sinds ik nu vitamine D slik in de dosering voor 70 jarige vrouwen gaat het een stuk beter. Ook slik ik er vitamine B12 bij. Want dat kan dezelfde klachten geven. Ook hier zit ik binnen de norm maar laag.

Laat eens prikken bij de ha zou ik zeggen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-10-2013 om 15:27

Winterdepressie

Winterdepressie komt heel veel voor. Het is een echte ziekte namelijk een verstoring van neurotransmitters (serotonine, melatonine) in de hersenen waardoor de biologische klok ontregeld raakt en dat moet je serieus nemen. Wat je er aan kan doen is al genoemd: lekker naar buiten (alhoewel je in deze maanden niet genoeg zonlicht hebt dus vandaar lichttherapie om dit tekort aan zonlicht op te vangen), lichttherapie en vitamine D slikken (eerst laten testen maar de meeste mensen hebben een behoorlijk tekort, zeker in de donkere maanden, dus je kan zelf rustig 1000mcg per dag nemen). Neem extra vitamine B. Drink geen alcohol en eet gezond. Als dat allemaal niet (voldoende) helpt, zijn er nog antidepressiva. En als je geld en tijd hebt, lekker een weekje naar de zon in de kerstvakantie

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/1826364/2011/01/20/Weg-met-die-winterdepressie-tips-en-trucs.dhtml

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86429-winterdepressie-oorzaken-symptomen-en-behandeling.html

Knurf

Knurf

31-10-2013 om 15:41

pas wel op met die lamp

het schijnt niet zo goed te zijn om op eigen houtje met die lampen in de weer te gaan. Mensen die er gevoelig voor zijn, kunnen manisch worden. En dat is nog veel vervelender dan depri!

Floor

Floor

31-10-2013 om 19:38

Dank

Bedankt allemaal.
Ik had nog niet aan de vitamine D gedacht. B12 neem ik wel en dat bevalt goed.
En tja, daglicht. Dat doe ik wel op mijn vrije dagen, maar mijn werkdagen zijn altijd van donker tot donker.
Geeft niets, ook op mijn vrije dagen ben ik niet altijd buiten te vinden.
Toch maar eens iets meer aan doen.
De lamp ..... Misschien.

Nieuwe ideeën blijven welkom.

Floor

Kan je tijdens de lunchpauze niet een half uur naar buiten? Gebrek aan daglicht schijnt veel van de problemen (mede) te veroorzaken, en kunstlicht is veel minder krachtig dan daglicht, zelfs als het bewolkt is.

Groeten,

Temet

Ineke P.

Ineke P.

02-11-2013 om 18:50

Ga naar je arts

Helaas ook ervaring hier. De huisarts verwees mij naar een psychiater. Daar had ik een intakegesprek, ben vervolgens een week dagelijks geweest om in de lamp te kijken en had daarna nog een evaluatiegesprek. Niet elke dip is een echte winterdepressie en een psychater kan dat beoordelen. Bij mij helpt de lichttherapie goed, maar helemaal op eigen houtje uitproberen zou ik niemand aanraden. Je kunt er je bioritme enorm mee verstoren. Maar als je weet hoe het moet kan het dus wel pima thuis en is het een echt goed middel.
Je hoeft die lichtlamp niet de hele winter te gebruiken. Het is een kuur die je een of meerdere keren doet.
Heel veel succes ermee, het is echt heel naar als je er last van hebt.

Floor

Floor

06-11-2013 om 21:07

en nu

ben ik wel begonnen met vitamine D. De lamp laat ik even. Ga wel bewuster naar buiten. ook als het regent. Bah.
Ik overleef het wel, dat doe ik elk jaar, maar soms ben ik er zo zat van....
Ja wie niet.
Bedankt.

Puck

Puck

07-11-2013 om 10:34

Floor

De keren dat het echt een hele dag regent zijn redelijk zeldzaam in Nederland. Kun je het zo inrichten dat je tussen de buien door naar buiten gaat? Ik heb in de tijd dat ik een forse depressie had "therapeutisch" met de hond van de buren gewandeld, in de herfst en winter, een maand of 4 lang en ik geloof dat ik maar 1 of 2x echt nat ben geregend. Ook als ik ga hardlopen (3x per week) komt het eigenlijk zelden voor dat ik echt nat regen. Valt best mee in Nederland.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.