Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nagels bijten

Ik bijt al nagels sinds ik mij kan herinneren. Minstens 40 jaar dus. Ik wil daar graag vanaf. Al vanaf tienerjaren geprobeerd te stoppen: Bytex, kort afvijlen, manicure etc, maar vroeg of laat (eigenlijk altijd vroeg) kluif ik weer.
Ik weet het echt niet meer. Psycholoog misschien? Iets met waarom je je vingers in je mond steekt?

Iemand tips? Alle commentaar, opmerkingen zijn welkom! Ik wil er echt zo graag vanaf.

Triva

Triva

26-07-2016 om 23:06

idem

Ik kan heel makkelijk stoppen, vaak is 1 of 2x bytex smeren genoeg maar dan eens, soms pas na drie maanden zijn mijn nagels binnen 10 min weer weg. Ik ben heel blij dat ik nooit ben gaan roken want ik geloof niet dat ik iemand ben die van zo'n verslaving af kan komen. Er hoeft maar een beetje stress of zo in mijn leven te zijn en hups.

Sukran

Sukran

27-07-2016 om 00:54

Geen tip

wel een 'opmerking': een dierbare vriend kloof ook alles eraf. Tot hij op een sollicitatiegesprek moest voor een baan bij een organisatie waar hij zijn leven van had gedroomd. Op een of andere manier ging er toen iets om en vond hij dat zijn handen z'n visitekaartje waren en dat die afgekloven nagels echt niet konden. Toen hij twee weken later op gesprek ging, had hij nette nagels en hij heeft nooit meer gebeten. Ik vond het iets aparts.
Psycholoog gaat misschien wat ver, maar blijkbaar kan er ergens een knop om wat maakt dat je ermee stopt. Misschien heeft iemand een boekentip? Ik denk aan Edgar Tolle of misschien iets in de NLP hoek?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2016 om 09:48

Man

Man kluift zijn vingertoppen bijna weg, zo erg is het. Het ziet er niet uit. Ik vrees dat als hij zou stoppen dat nog een pijnlijke kwestie zou kunnen worden ook. Er is geen kruid tegen opgewassen, ik heb er al zo vaak iets van gezegd.

Ik heb een andere tic, eigenlijk net zo 'dom', maar als zo'n tic eenmaal in je systeem zit, is het zó moeilijk af te leren!

Triva

Triva

27-07-2016 om 10:00

Sukran

Dat is helemaal niet zo gek, het zomaar kunnen stoppen dan, dat kan ik ook, is heel gemakkelijk eigenlijk (in mijn ogen) maar het volhouden op de lange duur is lastiger. Knap dat hem dat is gelukt, waarschijnlijk omdat hij ook op de lange duur nette nagels moest hebben voor die baan. Niet alleen voor het sollicitatiegesprek.

Maaik

Maaik

27-07-2016 om 10:36

zelf

Zelf heb ik jaren gebeten, soms tot bloedens toe, maar niet tot stompjes. Ik ben er zelf afgekomen door steeds 1 nagel met rust te laten, die te laten groeien en te vijlen. Daarna 2 nagels met rust laten enz. De laatste nagel heb ik een kunstnagel op laten zetten (zelfde lengte als eigen nagel) en toen die er af was meteen vijlen. Daarna heb ik nooit meer gebeten.

kluifje

kluifje

27-07-2016 om 11:14

lukt mij ook nooit definitief

Er zijn soms wel periodes dat ik er voor ga om van nagelbijten af te komen. Wat bij mij het beste helpt is ze insmeren met blanke nagellak en dan overal vijltjes bij de hand om ieder irritant stukje direct af te kunnen vijlen. Dat gaat soms langere tijd goed maar dan verslonst t weer, ben ik er zat van om iedere keer mijn nagels te lakken en uiteindelijk zit ik toch weer met 10 afgekloven vingers. Denk dat t gewoon hoort bij mij en ben dan maar blij dat ik idd niet rook of een andere verslaving heb.

Inanna

Inanna

27-07-2016 om 11:41

gaat hier nu goed

Hier ook periodes dat het beter ging en dan weer minder, maar nu gaat het al weer 2 jaar goed en ik dénk dat ik er nu echt wel vanaf ben.
Ik moet wel zorgen dat ik altijd een vijltje bij me heb, want 1 haakje of een oneffen stukje en dat MOET er af en als ik geen vijl heb, dan dus met mijn tanden en als ik eenmaal begin is het einde zoek, is mijn ervaring.
Verder inderdaad blanke nagellak en zo gauw mijn nagels ergens op beginnen te lijken ook kleurtjes nagellak. Dat vind ik wel heel leuk om te doen, met verschillende kleuren en tekeningetjes. Dat helpt wel om het vol te houden, want als ik ze afbijt ben ik mijn canvas kwijt.

Oorzaken

Beste is om wat aan de oorzaken te doen. Er zijn verschillende meningen over maar in elk geval heeft het met allerlei emoties te maken. Dus daar wat aan doen. Als je je inhoudt met nagelbijten dan komt de spanning er wel op een andere manier uit. Dus kijken of je je energie op een andere manier kwijt kan en of dat voor jou nou hardlopen of naar een psycholoog of chi kung is dan kan je zelf het beste bepalen. Ook kunnen bepaalde tekorten, zoals aan zink spelen. Dan ben je wat zenuwachtiger en kan je allerlei klachten krijgen. Vaak worden veel dingen psychisch genoemd, terwijl het een samenspel is van diverse factoren, waaronder bepaalde tekorten.
http://www.flowyoursoul.com/87590423

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.