Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Klokje

Klokje

23-01-2018 om 18:43

Nachtproblemen

Ik heb veel op mijn bord: veel werk en gezondheidsproblemen in de familie waarover ik me zorgen maak. Dat betreft dingen waar op korte termijn geen verandering in te verwachten is. Als ik ga slapen, val ik binnen 2 minuten in slaap. Maar elke nacht word ik rond 4 uur wakker en dan vliegt me alles aan. Ik lig dan zeker tot 6 uur wakker, val dan in slaap, om dan om 7 uur bij de wekker doodmoe wakker te worden. Maar ik begin de dag dan en zie alles veel positiever, dan in die uren in bed.
Heeft iemand een tip om die piekeruren kwijt te raken of beter door te kunnen komen, het piekeren meer weg te parkeren?

Guera

Guera

23-01-2018 om 19:05

Herkenbaar

Ik had dat ook en ben begonnen met mediteren. Elke dag 2x tien minuten. Dat helpt om grip te krijgen en de gedachten meer te laten waardoor het minder alles omvattend is. Lig soms wel wakker maar met minder onrust en dat is al winst.
Verder veel bewegen en buitenlucht

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2018 om 19:36

Geen last van

gelukkig, zeg ik gemeen. Het lijkt me erg vervelend en uitputtend. Ik zeg niet 'gegarandeerd succes', maar een vraag: wat bereik je ermee om 's náchts te piekeren, als alle klantenservicen (of is het services?) dicht zijn, de mensen waar je over piekert ook in bed liggen en je gepieker niets oplevert? Zou je kunnen proberen om met jezelf af te spreken, dat de piekerstand weer aan mag als het zin heeft?

Een niet door mij bedacht recept: Als je wakker bent geworden, span je per lichaamsdeel je spieren aan, je begint bij je gezicht, je schouders, je armen, je borstpieren, je buik, billen, bovenbenen, knieën, kuiten, voeten en dezelfde route weer terug. Als je je spieren aanspant, je adem inhouden, als je je spieren ontspant uitademen. Concentreer je op wat je doet, probeer er iets positiefs bij te denken. Ook je ogen mee laten doen. Ogen groot maken, ogen ronddraaien, ontspannen en dat een paar keer herhalen.

Lente

Lente

23-01-2018 om 20:07

Alternatief

Zet je wekker op 3 uur in de nacht. Neem dan valeriaan en melatonine in (4mg) en ga weer in bed liggen. Het duurt even voordat het spul werkt. Maar aangezien je op een voor jou onnatuurlijke tijd wakker bent geworden, heb je grote kans dat je snel weer inslaapt. En het spul zorgt ervoor dat je om 4 uur niet alsnog wakker wordt en wakker blijft.

Succes!

tante Sidonia

tante Sidonia

23-01-2018 om 20:42

nee, melatonine

moet je beslist niet op dat tijdstip innemen. Dat is een middel wat de normale hormoonproductie nabootst en normaal wordt deze aangemaakt vanaf de schemering. Als je productie onvoldoende is, moet je het innemen tegen de tijd dat je gaat slapen, uurtje ervoor, en dan bij voorkeur dagelijks om dezelfde tijd. Dus ook ongeveer op de zelfde tijd naar bed.
neem je melatonine in om 3 uur in de nacht dan verstoor je het hele ritme van de natuurlijke productie en ben je straks nog verder van huis.

Ook valeriaan is een middel wat niet direct werkt zoals een chemisch middel doet (temazepam of zo) en je moet van valeriaan ook een soort spiegel in je bloed maken; je kunt het niet even zo nodig innemen en verwachten dat het werkt.

Bovendien zou je met de methode van Lente bereiken dat je dan vanaf 3 uur wakker ligt.

ik zou eerder gaan voor de methode kaaskopje: proberen te ontspannen en niets slikken ervoor. Hoe oud ben je? Rond de overgang kan je ook slechter gaan slapen.
Zelf heb ik hier ook erg last van. Wat ik zelf merk is dat ik, sinds ik mezelf geleerd heb mij niet druk te maken er minder last van heb. Vaak slaap ik evengoed slecht maar ik ga gewoon liggen lezen, ga niet liggen tellen hoeveel uur ik nog kan slapen voor ik eruit moet enz. Soms slaap ik maar 2 of 3 uurtjes, toch kom ik de dag gewoon wel door. de volgende dag ga ik lekker vroeg naar bed en slaap ik meestal wel.

Tine Winkel

Tine Winkel

23-01-2018 om 21:36

niet dat het veel helpt

maar dat piekeren zou vooral een gevolg zijn van de hormonen in je lichaam (heb ik ooit gehoord). Bepaalde hormonen die maken dat je dingen beter kunt relativeren, in perspectief kunt zien, zijn op dat moment vrijwel afwezig in je lijf. Vandaar dat je dan gaat malen, piekeren etc. en je alles zo supernegatief gaat zien.

Bij mij helpt die wetenschap een beetje, ik weet dat het leven in de ochtend, als ik er weer uit moet/mag, altijd beter is dan gedurende die uren tussen 4 en 6.
Soms helpt het ook als ik de dingen waar ik over lig te piekeren opschrijf, de dingen die ik niet moet vergeten - dan kan ik er de volgende dag mee aan het werk (of niet, want vaak blijken het toch vrij zinloze gedachten geweest te zijn...)

Pennestreek

Pennestreek

23-01-2018 om 22:09

Adrenaline

Als je, zoals jij nu, een beetje in de 'overlevingsstand' staat, maakt je lichaam meer adrenaline aan. En ook daardoor slaap je slechter. Vaak helpt weten waar het vandaan komt al, en je realiseren dat het geen zin heeft, en dat je straks (als je wakker bent) heel anders tegen de dingen aan kijkt. En als je dan ook nog de truc van Kaaskopje toepast, dan zal het vast al beter gaan. Ik heb een tijdje Headspace gedaan, een soort geleide meditatie (op mijn telefoon). Daar kun je kiezen voor speciale programma's, waaronder eentje over slapen. Sowieso sliep ik lekker op de stem van die man (het is wel in het Engels).

En lukt het niet om weer in slaap te komen, dan kun je het beste even wat gaan lezen, of even je bed uit en een kopje groene thee of warme melk drinken en dan nog een keer proberen.
Vooral niet boos op jezelf worden, go with the flow. En accepteer dat het leven even geen krentenbol is, en dat je er niets aan kunt veranderen.

En als je toch niet beter gaat slapen, en gaat lijden onder het slaapgebrek, kun je langs de huisarts. Ik heb in een moeilijke periode een heel lichte dosering antidepressiva gekregen om die malende gedachten wat rustiger te krijgen.

Sterkte.

Headspace

Als je mediteren wilt proberen, en je Engels is ok probeer dan de ‘headspace’ app eens. Je kunt het gratis uitproberen, ik ben al een paar jaar groot fan. Het heeft mij bijzonder goed geholpen toen ik tijdens een enorm zenuwslopende periode in mijn leven precies hetzelfde soort slaapproblemen had als jij. Het is meditatie Onder frutsels en frutsels. Geen boeddhistische klankschslen of semi religieus gedoe, maar heel fris, helder en plezierig.

Om een of andere reden heb ik trouwens vorige week een voucher ontvangen om weg te geven aan iemand om t maand gratis uit te proberen. ( ( normaal kun je 10 dagen free of charge proberen) Als je me ( via forumbeheer) mailt krijg je de code van me....( echt, geen reclame, ik ben gewoon fan.)

Ingrid

Herkenbaar

Slecht slapen heeft zo veel impact, je komt in een neerwaartse spiraal en je hele lichaam raakt van slag. Ik heb jarenlang slaapproblemen gehad, van alles geprobeerd meditatie, strikte slaaphygiëne, hypnose en diverse slaapmedicatie die niet hielpen. Het enige dat soms hielp was heel laat naar bed gaan waardoor ik bijna letterlijk omviel en dan doorsliep. Het gaat nu beter, al zijn er periodes waarin het weer terug komt. Momenteel heb ik gezondheidsklachten die waarschijnlijk (deels) een gevolg zijn van die slapeloze jaren. Dus let goed op jezelf. Wat mij nu, in betere tijden maar toch soms slapeloos, ook wel eens helpt zijn 2 tabletjes paracetamol. Welterusten

Ursula

Ursula

23-01-2018 om 23:56

ook

Ik heb ook bij tijd en wijle last van slaaproblemen. Ik heb het sinds ik zeg maar overgangsklachten heb en ook vaker rond volle maan.
Wat ik doe is mij voorhouden dat 's nachts alles erger lijkt en 's ochtends alles niet zo erg lijkt, dus geen reden om te gaan piekeren. Verder doe ik oefeningen die ik bij de yoga heb geleerd, met name ademhalingsoefeningen (oa letten op in- en uitademing en daarbij terugtellen). En vervolgens heb ik mijn oude mp3-speler met luisterboeken naast bed liggen. Ik luister naar die verhalen en val in slaap. Ik weet blindelings hoe hij werkt en hoef niet op mijn telefoon te kijken met het risico dat ik me daardoor laat afleiden. Kijk in ieder geval niet op telefoon, tablet of pc, daar blijf je alleen maar langer wakker van.

Guppie

Guppie

24-01-2018 om 01:19

Rescue remedie 'nacht'

De rescue remedie 'nacht' helpt tegen het piekeren. Je valt er niet van in slaap maar hij helpt je te ontspannen. Je kan hem daarom ook overdags gebruiken. Hij is er van een duur merk maar ook van goedkopere merken, moet je even voor zoeken.
Daarnaast zorgen voor goede voeding met voldoend eiwitten. In het algemeen kunnen allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen om allerlei neurotransmitters aan te maken en iets stressbestendiger te zijn. Stoffen als magnesium, vitamine B, omega 3. Gebruik zelf liever middelen als 5htp of theanine voor een betere nachtrust.5htp bevordert vooral de aanmaak van serotonine en melatonine; theanine helpt vooral de dopamineaanmaak.
En je realiseren dat je je emoties niet bent; dat je er naar kan kijken, dat je die problemen niet bent. Mediteren, yoga of mindfulness kunnen daarbij helpen.
Veel mensen douchen 's ochtends vroeg. Om de spanningen van je af te laten glijden zou je beter later op de dag kunnen douchen. Zo'n anderhalf uur voor het slapen schijnt het beste te zijn. Door het douchen warm je op en koel je daarna wat af, ideaal voor het slapen.
Wat ik zelf weleens doe als ik niet kan slapen is heel zachtjes radio 4 aan en dan dommel ik op een gegeven moment wel in. Nu overigens laat thuis vanwege een cursus maar meestal lig ik wel op één oor.

Jasmijn

Jasmijn

24-01-2018 om 08:40

aan jezelf schrijven?

Als ik aan het piekeren ben dan helpt het me om mijn gedachten op te schrijven, misschien kan je ook in de ochtend, het moment dat je alles wat positiever bekijken kunt nog eens een stukje schrijven hierover. Dit kan je dan, als je de nachten erop weer wakker ligt, nog eens teruglezen. Een positieve feedback voor jezelf, mijn helpt dit altijd goed als ik loop te malen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2018 om 08:59

Melatonine

Mocht je melatonine gaan proberen, dan mag ja na inname niet meer naar een scherm kijken. Het licht van een computer- of telefoonscherm breekt melatonine af. Ik merk 's morgens dat ik er echt goed wakker van wordt. Even nieuws lezen en ik stap goed wakker uit mijn bed.

Vogel

Vogel

24-01-2018 om 10:04

Herkenbaar

Ik heb van de huisarts wat slaapmedicatie gekregen, dat gebruik ik als ik echt uitgeput ben en een nachtje wil bijtanken. Maar, zei de huisarts, het is een lapmiddel zolang je de stress die je slaapproblemen veroorzaakt niet aanpakt. Nou ja, daar kun je niet altijd wat aan doen.
Wat bij mij helpt is mediteren, mezelf afleiden van dat nachtelijke gepieker door me voor te laten lezen (oortjes in en de Luisterbieb aan) en verder gebruik ik sinds een week cbd-olie. Dat lijkt te helpen: ik word nu geen vijf maar twee keer wakker per nacht.
Sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.