Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Doornroosje

Doornroosje

31-08-2016 om 11:09

Nachtangst

Al heel lang word ik elke nacht wel een paar keer wakker en duurt het me te lang voor ik in slaap val. Dat is vervelend genoeg, maar de laatste maanden heb ik last van een nieuw fenomeen. Ik word wakker, of misschien ook wel niet helemaal, en zie in mijn kamer of op de gang iets wat er helemaal niet is, maar wat er heel overtuigend echt uitziet. Het huis lijkt vol rook te staan, de konijnen lopen in mijn kamer rond, er staat een eng figuur bij de kast - ik weet wel dat het niet zo is, maar op dat moment is het toch heel eng. Iemand tips? Ik doe 's avonds geen onverstandige dingen als koffie/alcohol drinken, naar schermpjes kijken of fanatiek sporten. Als mijn kinderen naar bed zijn, lees ik nog even of doe ik wat rustige yoga-oefeningen, dan loop ik nog een rondje met de hond en ga ik naar bed. Zo langzamerhand ga ik er een beetje tegen opzien om te gaan slapen, omdat ik weet dat er later die nacht weer enge dingen in mijn kamer gebeuren. Overdag zie ik overigens geen dingen die er niet zijn.

geen nachtangst

Als ik het zo lees, is het geen nachtangst (pavor nocturnus).

Google eens op hypnagoge hallucinaties. Misschien herken je dat, en erover lezen haalt het enge (en daarmee de lading) er misschien van af. Het komt in elk geval meer voor.
Er lijkt een relatie met stress te zijn. Een goede slaaphygiëne is erg belangrijk (maar daar let je al op zo te zien).

Doornroosje

Doornroosje

31-08-2016 om 12:14

dank

Ja, daar lijkt het inderdaad erg op, dank Anneque. Ik ben kennelijk niet de enige. 's Morgens aan het ontbijt klinkt het nog best grappig, maar op het moment zelf is het geen pretje. Het voelt ook wel een beetje kinderachtig om 's nachts bang te zijn van dingen die niet bestaan. Nu alleen nog even van de stress in mijn leven zien af te komen.

nee, zeker niet grappig

Ik heb zelf een tijdje last gehad van slaapverlamming, hier erg aan verwant. Ook geen pretje. En 's nachts is alles al veel bedreigender en intenser, vind ik.

Denk idd dat je moet kijken of je nog iets aan stressreductie kunt doen. En verder: als je weer "iets" ziet, blijf rustig en vertel jezelf waar dit een symptoom van is. Blijf rustig ademen en houd je gedachten onder controle (dus niet van "help wat eng, een skelet", maar heel nuchter "oh ja, dit ken ik, dit zijn hallucinaties, ze zijn zo weer weg". Makkelijker gezegd dan gedaan, I know. Wat ook helpt, is even bewegen, je omdraaien of zo.
Sterkte!

Doornroosje

Doornroosje

31-08-2016 om 13:24

Tijdelijk?

Is het bij jou gewoon weer overgegaan, Anneque? Het gekke is dat ik wel half kan bedenken dat het niet echt is, maar bij de rook-in-huis-variant toch al naast mijn bed sta om de levende have in veiligheid te brengen. We hebben rookmelders, dus ik hoef zelf niet zo heel alert te zijn, zou je zeggen.

Tip

Probeer donkere gordijnen of verduistergordijnen.

Ik slaap ook beter met donkere gordijnen.

Ja, is overgegaan

Ik heb het al jaaaaaaren niet meer. Echt > 15 jaar of zo. En ik heb geen flauw idee waar het bij mij mee samenhing. Of er überhaupt duidelijke factoren waren die meespeelden, geen idee.

Het enige wat ik kan bedenken wat op het moment zelf echt helpt, is bewegen. Mij lukt dat in eerste instantie niet (slaapverlamming), maar jou misschien wel? Je omdraaien, of even je benen schudden, of, als dat niet helpt, overeind gaan zitten voor een slokje water, dat soort dingen.

Triva

Triva

31-08-2016 om 16:32

Ik ook

al zeker 20 jaar, komt meer voor als ik wissel van slaapkamer (logeren, vakantie en daarna weer terug naar huis) en mijn man vindt het wel grappig. Hij weet dat hij me moet wakker maken.

Extra donker of juist meer licht maakt hier niet uit, ik denk dat het meer de warmte is of dus wisselen van slaapkamer.

Vorige week zat ik nog in een grot, ik hoor regelmatig mensen buiten dingen bepraten over dingen die ik net daarvoor met iemand heb besproken, weet niet waar ik ben, zie mensen in de kamer staan etc.

Doornroosje

Doornroosje

31-08-2016 om 20:06

gedeelde smart

Dank voor jullie reacties! Dat van die 20 jaar is enigszins verontrustend, maar ik ben wel blij dat ik niet de enige ben die spoken ziet. Mensen in de slaapkamer zien staan, dat vind ik haast nog enger dan de rook. Bewegen gaat trouwens heel goed: ik heb al een keer op zolder gestaan om dochter uit de denkbeeldige vlammenzee te redden. Verder slapen is daarna wel heel moeilijk. Misschien maar proberen wat gedoseerder te bewegen. Van een geheel donkere kamer word ik weer erg claustrofobisch. Zo beschouwd is het een wonder dat ik überhaupt nog aan slapen toekom.
Wat misschien meespeelt is dat onze zelfverklaarde waakhond er nu al een half jaar niet meer is. Het was een schat van een hond, maar zodra er iemand in de buurt van ons huis kwam, begon hij enorm te blaffen. Dat voelde 's nachts heel veilig. Van zijn opvolger hoef ik het niet te hebben, want die zou iedere insluiper kwispelstaartend begroeten.

Inbrekers en rolluiken

Wordt je onrust gevoed door je vrees voor inbrekers? Een dure oplossing is het laten plaatsen van een rolluik.
Het grote voordeel is dat je beter kunt slapen, iets dat heel veel waard is.
Tevens kun je overdag de warmte uit je huis houden door ze te laten fungeren als zonnescherm.

Triva

Triva

01-09-2016 om 09:49

Flanagan

Dat heeft hier ook niet geholpen, wel ging de kwaliteit van slapen vooruit: omdat het donkerder is, je wordt niet wakker van het eerste licht maar met nachtangst heeft het vziw niets te maken.

Doornroosje

Doornroosje

01-09-2016 om 11:44

Flanagan

Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft. In wakkere toestand verwacht ik niet elk moment inbrekers in ons huis, want zo veel valt er nu ook weer niet te halen. Het is meer het gevoel dat de taak die ik tot voor kort met een gerust hart aan de hond had gedelegeerd, nu ook bij mij ligt. Dat maakt dat ik van elk klein geluidje wakker word, en op dat moment lijken de spoken toe te slaan. Maar misschien staat het ook wel los van elkaar. Ik hoop wel dat het weer wat minder wordt, want in de huidige frequentie is het vrij vermoeiend. Misschien valt de nieuwe hond te trainen, al zou onze postbode wel eens veel beter kunnen slapen nu ons alarm op pootjes er niet meer is.

rode krullenbol

rode krullenbol

01-09-2016 om 13:41

Wat dacht je van ...

een lekkere "goede nachtrust"-thee 's avonds? "Baat het niet, dan schaadt het niet!", neem ik aan. En altijd het proberen waard, lijkt mij. Niet dan; nou dan?

Rode krullenbol

Nog een praktische tip

Bewegen helpt dus niet echt bij jou. Heb je een lampje bij je bed? Misschien helpt het als je jezelf aanwent onmiddellijk dat lampje aan te doen zodra je in een hallucinatie wakker wordt.
En verder: stressreductie, stressreductie, stressreductie.....makkelijker gezegd dan gedaan.

Heb je geen zin om te gaan hardlopen? Niet vlak voor het slapen gaan natuurlijk.

Doornroosje

Doornroosje

01-09-2016 om 15:22

dank

Dank voor het meedenken en -leven. Het helpt te weten dat ik niet de enige ben. En stressreductie is een goed punt. Voorlopig zal mijn leven wel te druk blijven, maar ik moet inderdaad eens gaan kijken of dat met wat minder stress gepaard kan gaan. Lekkere en nachtrustbevorderende thee kan zeker geen kwaad!
Het is maar goed dat we niet in de Middeleeuwen leven, want dan had het wel eens verkeerd kunnen aflopen met ons en onze hallucinaties.

Triva

Triva

01-09-2016 om 16:19

Nog een tip

Ik weet niet zeker of we hetzelfde hebben, op minder bekende plekken kan ik vaak de deur niet vinden van de slaapkamer maar de eerste nacht na de vakantie ging het ook fout en kon ik maar niet bedenken wat die streep licht was (onder de deur).

Er schijnen matjes te bestaan die een alarm geven als je opstaat. Zo vind je je zelf in ieder geval niet buiten de slaapkamer nog terug in die toestand.

Doornroosje

Doornroosje

01-09-2016 om 19:25

Matje

Dat is misschien wel iets, ja, want ik ben ook al eens hard tegen de deur aan gelopen. Ik wil liever niet van de trap vallen bij een volgende "reddingsactie".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.