Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elise

Elise

22-12-2018 om 17:16

Naar de diëtist geweest, heel verrassend

Hallo,
Ik heb de moed bij elkaar gehaald en ben naar de diëtist geweest. ik ben heel sportief, beweeg veel en eet weinig en toch val ik nooit een grammetje af. Sterker nog, ik kom alleen maar aan. Ik ben 1.68 m en 95 kg. Nu heeft ze mijn eetpatroon doorgenomen en ik eet dus al jaren veel te weinig. Daardoor heb ik een supertrage verbranding. Die staat altijd op een spaarstand. Als ik wat eet wordt het nauwelijks verbrand, maar opgeslagen als vet .Mijn lichaam is zo gewend om heel weinig voedsel te krijgen dat het altijd in de spaarstand staat. Geeft ook nauwelijks honger of dorstsignalen af. Dat klopt. Ik merk soms dat ik om 3 uur denk dat ik nog moet lunchen als ik druk bezig ben. Natuurlijk heel slecht om onregelmatig te eten.
Nu moet ik dus veel meer eten. Veel koolhydraten eten, als tussendoortje boterhammen en 2 liter drinken. Dit alles om de verbranding te verhogen.
Ik schrijf dit omdat dit misschien ook herkenbaar is voor mensen die weinig eten en veel sporten maar nooit afvallen.
Ik vind het moeilijk om zoveel te drinken en te eten. Ik voel me best volgepropt. De hele dag door moet ik dus eten. Ik hoop dat het werkt. Heeft iemand ervaring hiermee? Met afvallen door meer te eten? Op welke termijn zie je resultaat?


Angela67

Angela67

22-12-2018 om 17:46

Hmm

Ik heb qua ervaring niets zinnigs te melden (bij mij is het simpel: minder calorieën eten om minder te wegen alleen ontbreekt regelmatig het doorzettingsvermogen....). Maar de diëtist is natuurlijk niet helderziend en zoiets als 'trage verbranding' is niet echt te meten of te onderbouwen. Dus ik zou zeggen: don't keep your hopes up wat afvallen betreft. Maar regelmatig eten en in de gaten houden hoe je je voelt en wat je lijf nodig heeft is natuurlijk al een winst. Vanuit een gezond eetpatroon is het misschien ook makkelijker om gestructureerd af te vallen.
Gr Angela

Half a twin

Half a twin

22-12-2018 om 17:51

Te weinig eten

Zorgt er inderdaad voor dat je niet afvalt. Dat is al jaren bekend. Je lijf staat dan op de spaarbrander. Is zuinig met energie om reserves te hebben voor als het voedselaanbod nog schaarser wordt.
Dat was in de oudheid al een werkend mechanische, in de zomer een reserve vetlaagje kweken on in de winter met weinig voedsel toe te kunnen.

Guppie

Guppie

22-12-2018 om 19:54

Combi

Beste is om langzame koolhydraten te combineren met eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Dan blijft je bloedsuikerspiegel constant en ga je eerder vet verbranden dan koolhydraten. Beter dus ook geen fruit zonder wat eiwit en vet. Allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kunnen helpen om de insulinegevoeligheid te verbeteren. Gebrek aan eetlust kan ook te maken hebben met voedingstekorten, zoals zink, vitamine B en magnesium. Als je erg weinig eet kan je zeker stofjes tekort komen. Vrouwen die de pil gebruiken of gebruikt hebben, krijgen ook verlies aan vitaminen en mineralen, waaronder bovengenoemde.
En zorg voor regelmatig eten. Als je onderweg bent wat meenemen. Een wekker of je smartphone zetten op een tijd dat je moet pauzeren. Dat pauzeren is minstens zo belangrijk. De tijd nemen om te eten en niet even achter je bureau wat naar binnen werken.

Plop

Plop

22-12-2018 om 22:41

Hoop

Hoop dat het werkt. Voor mij niet in elk geval, maar mijn medicatie werkt tegen, beter gezegd: zorgt voor ellende. Na 9 mnd dietiste, die het echt allemaal door had kwa medicatie en mij eindelijk zou helpen, was ik in die tijd per saldo op 0.
Succes, hopelijk vliegt het er af.

Saar

Saar

23-12-2018 om 00:20

Mwoa

Dat onregelmatig eten slecht is, dat blijkt toch echt een (hardnekkige) mythe.
Ik geloofde er ook sterk in.
Sinds ik experimenteer met vasten dieet en me daar wat in verdiept heb, denk ik er totaal anders over.
Mijn lichaam ook Ik eet zo onregelmatig als de pest nu, en al zeker 2 jaar mooi op gewicht. (na jaren steeds wat zwaarder te zijn geworden en uiteindelijk flink overgewicht te hebben ontwikkeld. Ik ben toen vooral gaan inzetten op gezond eten; weinig zout, weinig toegevoegde suiker enz. En dus dat vasten dieet. Dat ik blijf inzetten als het me uitkomt. Gewoon maaltijden overslaan

Riskant

Het (verkapte) advies om maaltijden over te slaan aan iemand, bij wie het lichaam ontregeld is geraakt door chronisch te weinig eten vind ik nogal riskant.
Te weinig eten als oorzaak van overgewicht herken ik wel: bij een danser die nogal mollig was. Ik sloeg achterover van zijn dieetadvies: zoveel brood en aardappelen! Maar het werkte wel. Er is ook onderzoek gedaan naar historische relevantie: de hongersnood in Ierland leidde ertoe dat een latere generatie lichamelijk gezien ingesteld was op trage verbranding (zuinig zijn met voedsel), maar omdat de hongersnood toen al voorbij was leidde dat al snel tot zwaargewichten.
Het allermooiste is natuurijk het onderzoek naar de vraag waarom Franse dames zo slank zijn, terwijl zij zondigen tegen alle regels die wij onszelf opleggen (slecht ontbijt, 2x warm eten, 's avonds laat uitgebreid eten. Een vermoedelijke oorzaak: ze nemen de tijd om te eten. (en afsluiten met wijn en schimmelkaas lijkt ook te helpen. Misschien een goed advies voor de komende kerstdagen? Geniet ruimhartig, neem de tijd en laat het je smaken!

Tsjor

Franse dames is legende hoor

Veel Francaises hebben overgewicht en degene die het niet hebben letten heel erg op wat ze eten. Van alles wel, maar kleine porties.
Overigens begon ik aan te komen op een Nederlandse dieet van 1 keer per dag warm: in Frankrijk val ik eerder af (ik eet er anders) en beweeg meer (wandelen in de heuvels
Sini

Saar

Saar

24-12-2018 om 00:50

Nog eens mwoa

Erg knap, als je vandaag de dag chronisch te weinig eet. Dan zou je toch ook echt onder een steen moeten leven.
Ik ken wel veel mensen die vinden dat ze weinig/prima/te weinig/voldoende eten en die dan niet snappen dat ze dikker dan gewenst zijn.

Kan hoor, theoretisch, tuurlijk.
Maar de meeste mensen eten echt gewoon te veel. (calorieën, zout, suiker, andere toevoegingen)

2 x warm per dag zegt natuurlijk 0,0. (of eten warm of koud is is niet belangrijk, belangrijkste is wat je eet)
Maar doorgaans eten we te weinig groente. En met warm eten eten mensen misschien eerder groente.

Floria

Floria

24-12-2018 om 07:29

Saar

Waarom onder een steen?

Als ik 2 uur train op een dag en ook nog eens tegen de 2 uur fiets om overal te komen, kan ik daar eigenlijk niet tegenaan eten als ik het invoer op myfitnesspal. (Wat een grove richtlijn is natuurlijk, maar als je 's avonds op de bank nog bijna 1000 kcal over hebt...)

De meeste mensen bewegen nauwelijks en eten daarom teveel, maar als je wel veel beweegt moet je ook meer eten.

En Elise, jaren geleden moest ik samen met mijn trainingsgroep ook naar een sportdiëtist en die zei tegen iedereen: meer eten. De meesten vielen toen inderdaad af (al waren we niet te zwaar).

Spaarstand

Raar dat die spaarstand alleen hier in het rijke westen werkt, waar eten ruim voorhanden is en niet in gebieden met oorlog, hongersnood of grote armoede.

skik

Alessandra

Alessandra

24-12-2018 om 08:10

Mythe

Die spaarstand is niet helemaal de correcte term voor wat er is gebeurd.
Het enige wat bij mensen gebeurt is dat hun basisstofwisseling iets harder of zachter gaat draaiien. Er zijn mensen die niks aankomen als ze tijdelijk meer eten, dan werkt hun basisstofwisseling wat harder. Dat kan ook de andere kant op gaan.
Maar voor de rest houdt het lichaam zich gewoon aan de natuurwetten. Eet je minder calorieen dan je verbrandt, dan val je af, eet je meer calorieen dan je verbrandt dan kom je aan. Mensen die jarenlang te weinig eten gaan op een gegeven moment gewoon dood. Kijk maar naar de hongersnoden in Afrika of Noord-Korea.

Wat bij de topicstarter is gebeurd is dat ze haar basisstofwisseling heeft verlaagd, waardoor ze, om af te vallen, nog minder moest eten. Verder heeft een lichter lichaam minder calorieen per dag nodig om te blijven functioneren dan een zwaarder lichaam.

Alessandra, moleculair bioloog

Guera

Guera

24-12-2018 om 08:29

Herkenning

Ik wilde 5 kilo afvallen en dacht zo gepiept. Ik ben 68 en wil naar onder de 65
Ik at in ochtend 2 boterhammen met kipfilet. Lunch sla. Avondeten groente en vleesje. Geen tussendoortjes. Ik sport te om de dag. Ik viel geen gram af.
Zelfde verhaal van diëtist maar het is me nooit gelukt. Heb me er maar bij neergelegd

Teweinig

Groente en te weinig eiwitten en teveel suiker en inderdaad beweging is belangrijk

Mensen eten vaak te weinig gezonde voedingsmiddelen dusis hetlogisch dat je e'er moet eten!

Dietist

Dietist

24-12-2018 om 09:17

Onzin

Dit verhaal is zo gesteld echt onzin. Van meer kcal val je niet af. Van meer én anders eten en meer bewegen wel maar het blijft kcal tellen. Zie de voorbeelden van sommige mensen hierboven. Laat je niks wijs maken en vraag door.

Skik

Nooit mensen met obesitas gezien in arme landen? Tsjor

Frankrijk, ze doen toch iets goed

Frankrijk, ze doen toch iets goed

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/regionaal-i...

'Minder overgewicht in Nederland dan in rest EU

(Ernstig) overgewicht vormt niet alleen een probleem in Nederland, maar in alle Westerse landen. Hoewel in Nederland bijna de helft van de volwassenen overgewicht heeft, komt overgewicht in de meeste EU-landen nog vaker voor. Alleen in Italië, Frankrijk, Denemarken, Luxemburg, Cyprus en Oostenrijk is er minder overgewicht dan in Nederland.'

Volgens Eurostat heeft alleen Italië nog minder mensen met overgewicht, daarna Frankrijk. Ze doen daar toch iets goed. En ook nog erg lekker! Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een documentaire over de claims van voedsel (superfood?) en het onderzoek daarnaar. wel gezien, maar kan hem niet terugvinden.
De documentaire eindigde met een lofzang op de weldaden van rode wijn met roquefort. Dat heb ik wel onthouden.

Tsjor

tsjor

Ja. Die eten meer caloriën dan ze verbruiken. Bijvoorbeeld omdat dik zijn daar een statussymbool is. Of omdat ze geen toegang hebben tot gezond voedsel. Te vet, te veel suiker. Maar ze zijn niet omdat ze te weinig te eten hebben.

skik

Fransen

Ik denk dat de Fransen wel gerechten eten die wij als ongezond en dikmakend zien maar dat ze daarvan bescheiden hoeveelheden nuttigen. Ontbijten met één croissantje, maar verder niks tot aan de lunch. Kwark crūesli en een banaan levert echt meer calorieën.

SkIk

Saar

Saar

24-12-2018 om 13:09

Floria

Met onder een steen bedoel ik dat de constante stroom stimulatie (de verkeerde kant op) zo immens is en alleen maar toenemende.
Je moet wel heel apart leven of toevallig het juiste milieu treffen om er niet te veel van mee te krijgen.
Naar mijn ervaring biedt praktisch niemand volledige weerstand, en dat lijkt me ook logisch.
Wel kan ik me voorstellen dat je te weinig eet aan gezonde voedingsmiddelen.

Verder ts, ben je soms afgevallen of wat ouder?
Eenmaal dik geweest en afgevallen kun je het vergeten, blijft je lichaam meer vragen om eten dan het kan verwerken, iiig een lange tijd.
Vanaf bepaalde leeftijd hebben vooral veel vrouwen echt nog maar heel weinig eten nodig.
Relatief dan. We eten massaal echt veel en veel te veel, normaal eten lijkt dan heel weinig.
Veel sporten heeft daar maar weinig invloed op.

Mediterraan eten heeft een goede naam voor de lijn. (Olijfolie, veel groente, vis. Maar vast ook de zon!)

Saar

Saar

24-12-2018 om 13:53

Overigens

bedoelde ik niet (verkapt) advies te geven maaltijden over te gaan slaan. Ik zie dat ik het wat onhandig neerzette en je dat er wel uit zou kunnen lezen.

Ik sloeg aan op 'natuurlijk is onregelmatig eten niet goed'.
Ik denk dat dat een sprookje is. (onderuitgehaald door vasten beweging) (en een zeer succesvolle marketing strategie)
Maar wel een sprookje waar veel mensen (oa van) dik zijn geworden.

Saar

Saar

24-12-2018 om 14:01

En tot slot

Overigens ben ik zelf iei ook meer gaan eten toen ik wilde afvallen.
Dat was deels omdat ik ook nog in dat sprookje geloofde.
Toch viel ik er wel van af.
Achteraf denk ik dat mijn lichaam toch wel uit balans was door lang ongezond te eten. Met het standaard mee-eten met je omgeving kun je makkelijk tekorten opbouwen. Niet een tekort aan calorieën maar wel aan essentiële voedingsstoffen.
Ik ben veel gaan eten maar vooral heel gezond.(vooral veel groente, fruit, goede vetten) Ik denk dat mijn lichaam toen meer in balans kwam en toen kon ik gaan minderen met eten.

Milcham

Milcham

24-12-2018 om 14:09

Herkenbaar

Ik heb een paar jaar geleden het Snelle Metabolisme Dieet gedaan. Ik moest onvoorstelbare hoeveelheden groente eten en het was een afwisseling tussen dagen met veel koolhydraten, enkel eiwitten en groenten of juist dagen met ook gezonde vetten. Het boek is op zijn Amerikaans jubelend geschreven maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit. Door altijd weinig te eten gaat de spaarstand ‘aan’. Volgens de theorie van dit boek breng je je lijf steeds even in de war door de ene dag heel veel fruit en dingen als brood te eten en de andere dag dus enkel eiwitten. Bij iedere maaltijd groenten, ook bij de tussendoortjes.
Zodra je een dieet volgt ga je over het algemeen minder snoepen en minder alcohol gebruiken, dus onder de streep zal je minder calorieën binnen krijgen.
Ik vind het een bewerkelijk dieet, het vergde behoorlijk wat planning maar dit is het enige dieet waarbij ik me in minder dan een week al fitter voel en waarmee ik echt onvoorstelbaar snel afval. Ik noem het mijn smeltdieet.

Alessandra

Alessandra

24-12-2018 om 15:18

Tsjor en Milcham

Denk je nou echt dat in "arme landen" iedereen te weinig eten heeft? Ook in arme landen is een rijke bovenlaag. Waarschijnlijk de mensen met de eerste toegang tot ontwikkelingshulp. Die mensen zijn gewoon te dik omdat ze te veel eten.

En Milcham, leuke truc maar ook die werkt niet. Het lichaam maakt geen verschil tussen een calorie afkomstig van een eiwit of van een vet. Het is natuurlijk wel zo dat in 100 gram eiwit minder calorieën zitten dan in 100 gram vet, maar voor het metabolisme maakt dat geen moer uit.

Dat jij afvalt met dit dieet is omdat je je aan een dieet houdt op dat moment. En dus beter op je eten let en dus minder eet. Precies wat jij al schrijft. Maar of je 3000 calorieën per dag binnen krijgt met het eten van 15 Marsen of met het eten van boerenkool met worst, dat maakt je lichaam niks uit.

Half a twin

Half a twin

24-12-2018 om 16:01

Behalve dan

Dat 15 marsen geen vitamines bevatten waardoor eea in je lichaam verstoort raakt als je dat vaak doet.
Variëren is de manier om gemiddeld genomen van alle voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen.
En dan is de ene dag snickers en de andere dag twix geen variëren. 😂
De ene dag boerenkool en de andere dag andijvie en vervolgens rode kool wel. De ene groente heeft meer dit, de andere meer dat.
Een keer een appelpunt kan best alleen niet elke dag.

aardbei

aardbei

24-12-2018 om 16:10

Alessandra

"Maar of je 3000 calorieën per dag binnen krijgt met het eten van 15 Marsen of met het eten van boerenkool met worst, dat maakt je lichaam niks uit."

Dat maakt wel degelijk uit. Je lichaam doet andere dingen met eiwitten dan met koolhydraten, om maar eens een voorbeeld te noemen. Les 1 van voedingsleer.

Tine Winkel

Tine Winkel

24-12-2018 om 17:23

en alessandra

laatst ook een documentaire gezien, als link hier door iemand geplaatst, die ingaat op de effecten op de suikerhuishouding als je 3000 calorieën binnenkrijgt voornamelijk als suiker ipv als eiwit of vet. Door de grote schommelingen in glucose in je bloed, krijg je eerder weer honger cq is het verzadigingsgevoel eerder weg. In die documentaire werd uitgelegd dat het dus wel uitmaakt hoe je je calorieën binnen krijgt.

Milcham

Milcham

24-12-2018 om 17:39

Allessandra

Ik weet dat het niet uitmaakt of de calorie afkomstig is uit boerenkool of uit een mars. Daarom schreef ik ook dat ik zeer waarschijnlijk onder de streep minder calorieën at dan zonder het dieet. Ik denk dat de manier van varieren in dit dieet wel heel goed werkt cq iets doet met je lijf, samen met de berg groente die je moet eten. Twee dagen in de week de nadruk op koolhydraten, twee dagen de nadruk op vetvrij en eiwitten en drie dagen eten uit alle groepen voedingsmiddelen. Daarbij dagelijks 1200 gram groente. Ik vind dat veel en het is meer dan wat ik gewoonlijk eet. Misschien niet in calorieën, maar wel in kwantiteit en gevoel.

Tine Winkel

Tine Winkel

24-12-2018 om 17:41

milcham

1200 gram groente? dat is een typfout, hoop ik? Lijkt me namelijk erg veel...

Alessandra

Alessandra

24-12-2018 om 18:46

15 marsen

Natuurlijk raad ik niemand aan een dieet van Marsen te volgen.
Tine, als je alleen Marsen eet, gaat inderdaad je glucosegehalte snel sterk stijgen, en daarna weer dalen. Wat ik bedoel met de vergelijking tussen calorieen uit het ene voedingsmiddel en uit een ander voedingsmiddel is dat je dan niet de bij-effecten van honger (en misselijkheid 😛) hebt en dus niet meer of minder gaat eten. Gewoon precies die 3000 kcal. Ik bekijk het meer als een proef. Twee lichamen, allebei 3000 kcal erin, de een marsen, de ander bijvoorbeeld yoghurt, wat gebeurt er dan.

Uitkomst: ze voelen zich allebei niet lekker.....

Milcham

Milcham

24-12-2018 om 18:49

Geen typfout

300 gram bij ontbijt, lunch én diner. 150 gram bij 10-uurtje en de thee. Ik deed mijn best, maar het lukte niet altjd. Komkommer is best zwaar, daar kom je een eind mee. Een paprika om 10 uur is ook prima te doen en dan eet je er nog wat andere groente bij samen met de pauzehap van die dag.
Dus wat TO schrjft van meer eten en afvallen herken ik wel. Dat meer zat in mijn geval in meer groente, niet meer snoep. Dan val je wel af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.