Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Na Zware operatie, hoofdpijn en spanning

Ik schrijf dit voor mijn moeder in de hoop voor tips. Het is nu 1,5 jaar geleden en ze had een zware operatie, anurysma (buik). De eerste maand ging goed, daarna kwam de hoofdpijn. Nu 1,5 jaar later nog druk in het hoofd, hoofdpijn en heeft overal spanning van. Bang om hele erge hoofdpijn te krijgen. Overal al geweest, huisarts, psycholoog en noem maar op, het blijkt toch iets van een ptts ofzo te zien. Maar hoe komt ze er nou echt vanaf? Iemand een tip? (Medicijnen heeft ze al gehad, antidepressiva/oxazepam enz)

Guera

Guera

19-09-2020 om 18:06

Emdr?

Als het soort van angst/stress is door bepaalde specifieke gebeurtenis onder andere kan emdr helend zijn

Kikki39

Kikki39

19-09-2020 om 18:15 Topicstarter

Heeft

Ze 1 keer gehad. Misschien nog een keer proberen ja. Maar de operatie zelf is voor haar niet heel schokkend geweest zegt, al zat ze op het randje van de dood. Maar ze heeft zo'n angst voor de hoofdpijn ontwikkeld.

Mindfulness

Misschien heeft ze baat bij een mindfulness-cursus. Die is gericht op het leren maken van keuzes wanneer je stress voelt opkomen en hoe je die opkomende stress gaat ‘parkeren’ dmv ademhalingstraining.
Met name in groepsverband een stimulerende wijze van aandacht voor wat je nu aan het doen bent om zo vrees je niet te laten beheersen.
Ik ben ook net gestart. Het viel mij op hoe zo verschillende factoren steeds weer hetzelfde effect hebben. Of dat nu werk of relatie of opleiding of zorgen zijn, ieder heeft zo de behoefte om stress te minimaliseren.

Kikki39

Kikki39

20-09-2020 om 08:29 Topicstarter

Zal

Het eens bekijken, dank je.

Het probleem is ook dat ze niet in een groep een cursus kan volgen, dat is voor haar te zwaar.

Watervrouw

Watervrouw

20-09-2020 om 11:15

Hypnotherapie

Misschien is dat een idee? Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar ben ook op zoek naar hulp maar dan voor kind. Ik ben bezig me erin te verdiepen en te kijken voor wie we eventueel zouden kiezen. De trajecten zijn ook niet zo lang.
Kan ze wel wandelen? Iedere dag even naar buiten en even in beweging dat kan al helpen.

Samen

Kikki39, zou je het samen met haar kunnen doen? Thuis een online- variant waarbij jullie samen tijdens een zitscan naar de muziek luisteren. Misschien ken je nog een paar die willen meedoen? Net zo lang tot je moeder er mee vertrouwd is.

Kikki39

Kikki39

20-09-2020 om 22:22 Topicstarter

Zou kunnen. Is dat gewoon online dan? Ik ga eens zoeken dan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.