Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moederkloek

Moederkloek

02-02-2014 om 19:33

Mondblaasjes

Wie heeft er een goede tip tegen pijnlijke mondblaasjes?
We hebben al van alles geprobeerd maar de mondblaasjes komen steeds terug bij mijn dochter.
We zijn op zoek naar een goede tip. Preventief en iets tegen de pijn....

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2014 om 19:49

Vitaminegebrek?

Krijgt ze wel genoeg vitamines binnen?

pufjes?

Dochter heeft wel eens mondblaasjes als ze niet goed genoeg naspoelt of drinkt als ze haar pufjes heeft genomen. Dan moet ze gewoon weer even opletten dat ze secuur spoelt als ze de pufjes genomen heeft.

Zoon heeft dat ook met enige regelmaat

Gebruikt aftamed en mondspoelwater van paradontax en vitamine C sterk verhogen. Dan hebben we het snel weer onder controle.

Aften?

Bedoel je aften? Als iemand op dit forum de gouden tip heeft hoop ik die ook te krijgen want ik heb er al mijn hele leven last van. Ruime ervaring dus.
Niet doen: zure dingen als citrusfruit eten. Gewoon omdat het pijn doet. Ook niet doen: pyralvex. Wordt verkocht als middeltje tegen aften, je moet de plekjes aanstippen. Dat spul doet zo gemeen zeer dat als die pijn is weggetrokken je denkt dat het beter gaat, maar het helpt gewoon echt geen ene biet, imho.
Wel doen: degelijk leven. Op tijd naar bed etc. vziw hebben aften, itt tot wat vaak gedacht wordt, niets met vitaminegebrek te maken. Wel met minder weerstand (wat gewoonlijk ook niets met vitaminegebrek te maken heeft). En iets pijnstillends met een werkzame stof die eindigt op -caine. Zelf hebben we nog een paar tubetjes liggen met een Amerikaans spulletje met lidocaïne erin, maar iets dergelijks heb ik later ook wel eens in een Nederlandse apotheek gezien. De aften gaan er geen dag eerder door weg, maar aansmeren met zoiets verdooft de pijn en dat is ook wat waard.

Ik heb in de loop der jaren verschillende tips geprobeerd, en niets heeft ooit werkelijk geholpen. Pijnstilling is het hoogst haalbare gebleken.

Het is vervelend, het is pijnlijk maar het gaat uiteindelijk altijd weer vanzelf over.

Groeten,

Temet

Jasam

Wij postten ongeveer tegelijkertijd. Wat bedoel je met 'snel onder controle'? Hoe snel zijn die dingen weg? Vanaf het moment dat het echt zeer doet tot het moment dat het niet meer zeer doet? Als dat aanzienlijk sneller is dan ik tot nu toe gewend ben kan ik die aftamed een keer proberen natuurlijk...

Groeten,

Temet

marjanne

marjanne

02-02-2014 om 22:10

mirre

Ik gebruik al jaren mirre-tinctuur bij aften of als je per ongeluk op je wang bijt. ook als de kinderen door vallen wondjes in de mond hadden.
Meestal is het dan de volgende dag wel bij mij iig veel sneller dan dat ik niks doe
Aanstippen met mirretinctuur doet minder zeer dan pyralvex

Tink

Tink

02-02-2014 om 23:34

en let op

... wat je 'triggers' zijn. Ik kan er bijvoorbeeld op rekenen dat ik aften krijg als ik walnoten eet, of verse ananas bijvoorbeeld. Dat is te lekker om te laten liggen dus soms doe ik dat toch, naderhand zo snel mogelijk goed spoelen met water voorkomt de meeste ellende.

Dat lidocaïnespul is inderdaad handig als je door de aften niet meer kunt eten zonder pijn bijvoorbeeld. Het werkt niet heel erg lang maar het helpt je de maaltijd wel door is mijn ervaring.
Ik kreeg het via de huisarts.

Tip van mijn tandarts als je al aften hebt: tandpasta van Zendium. Om mee te poetsen maar ook om gewoon een likje op de aft te doen. Dat helpt wel moet ik zeggen.

Pyralvex inderdaad niet doen, auwwww (

Mijn moeder (die had ook vaak aften) zwoer verder bij gember, volgens haar helpt dat ook. Of het echt sneller weggaat daardoor weet ik niet, maar lekker is het wel dus ik gooi hier regelmatig wat gember in de wokpan
Helaas vindt mijn jongste zoon, die er ook last van heeft, dat niet lekker. Maar hij eet het wel en nu ik zit te tikken bedenk ik me dat ik hem al een tijdje niet heb horen klagen over een zere mond... dus wie weet!

Na een dag of 2-3

is de pijn weg, nog even doorgaan na die tijd voor volledig herstel.
We herkennen de symptomen ook direct nu en beginnen dan meteen.

salie

salie

03-02-2014 om 06:56

paradontax

Mijn zoon had ook altijd erg veel last van aften. Bij hem is het vrijwel helemaal overgegaan sinds hij poetst met paradontax. Echt een uitkomst.

Tango

Tango

03-02-2014 om 10:19

Ook parodontax

Ik had ook altijd veel last van aften maar sinds ik ben gaan poetsen met Parodontax heb ik ze echt nog zelden. Dochter heeft ze ook af en toe maar weigert Parodontax te gebruiken omdat ze het vies vindt. Die gebruikt dan wel af en toe lidocaine.
Waar koop je mirre-tinctuur, Marjanne?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-02-2014 om 14:47

Aften

Gut ja, als kind had ik ook veel last van aften. Zoon vroeger ook. Sinds we poetsen met Parodontax en/of Zendium veel minder. Mochten die krengen toch weer een keertje de kop opsteken gebruiken we Aftamed. Aanstippen of spoelen met een mengsel van water en Mirre-tinctuur (kan je bij de drogist krijgen) helpt ook. Zorg verder voor een goede weerstand; neem eventueel extra vitamine B, C, D en Zink. Het is vervelend en heel pijnlijk maar verder kan je er weinig aan doen helaas...

Evenzo

Evenzo

03-02-2014 om 15:05

Gouden tip?

Als het niet om aften gaat, maar om andersoortige blaasjes: spoelen met listerine. Ik weet alleen niet hoe oud het kind is.

Dalarna

Dalarna

03-02-2014 om 19:31

pyralvex

Pyralvex helpt hier prima (bij man en mij), het aanstippen doet even pijn maar dan heb je er ook uren geen last meer van en ik heb ze vroeger ook heel erg gehad. Ze gaan er niet eerder van over en je voorkomt er ook niets mee.
Ik had er zoveel last van dat ik er gewoon ziek van werd en eens zat er een keer eentje op dat stukje vel tussen je onderlip en net onder je tanden. Ik kon dat lapje huid er wel AFknippen!

marjanne

marjanne

03-02-2014 om 19:55

Tango

Ik kocht mirre tinctuur altijd bij de apotheek.....maar helaas......heb het nu bij de (DIO) drogist laten bestellen.

Dalarna

Ik had er laatst ook zoeen en dan aan de bovenkant, precies op dat 'tussenschotje'. Man, wat deed die gemeen zeer, dat was er inderdaad een van de buitencategorie. Waarom het daar meer zeer doet dan elders in je mond, geen idee, maar het is wel zo.

Groeten,

Temet

Wondje

Ik kreeg vroeger erg veel aften van de beugel, die veroorzaakte kleine wondjes in de mond. Wondjes, beschadiging aan het mondslijmvlies veroorzaken ook vaak aften. Kan dus ook komen door verkeerd poetsen of verkeerde tandenborstel ( ook flossen ), scherpe stukjes in het eten en op je wang of tong bijten.

Fonneke

Fonneke

04-02-2014 om 08:45

Ook parodontax

Ik had vroeger ook vaak last van aften. Toen ik de eerste keer zwanger was ben ik parodontax gaan gebruiken, omdat ik van andere tandpasta misselijk werd. Toen ik merkte dat ik geen last meer had van aften ben ik het blijven gebruiken. Inmiddels is oudste 13 jaar en in al die jaren heb ik nog maar 1 of 2 keer last gehad van aften.

Puck

Puck

05-02-2014 om 11:51

Sensodyne rapid

Ik gebruik Sensodyne rapid omdat ik gevoelige tandhalzen heb, maar sinds ik dat gebruik heb ik geen enkele keer meer aften gehad. Zendium wil bij sommige mensen ook nog wel eens helpen.
Tegen de pijn kan je bij de apotheek zonder recept lidocaïne gel voor oraal gebruik halen. Nadeel is dat dat altijd maar kortdurend werkt, maar het geeft in ieder geval even verlichting. Aloclair GUM kun je ook proberen, maar dat vond ik niet geweldig werken.

Sancy

Sancy

05-02-2014 om 11:58

chloorhexidine

Werkt voor mij beter (eigenlijk als enige middel) en is goedkoper dan pyralvex.

Geen pindakaas eten

volgens een tandarts die ik ooit had, daar zou je aften van krijgen.

Moederkloek

Moederkloek

09-02-2014 om 19:45

Alles geprobeerd

Alle middelen die hier voorbij komen hebben we geprobeerd.
Zaterdag iets nieuws van Bach Bloesem therapie gekocht. (Ulsa)
Het lijkt te helpen.
Pijn neemt snel af doordat er een filmlaagje over het wondje komt te liggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.