Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Yaron

Yaron

05-02-2014 om 11:36

mond spoelwater

Ik heb altijd veel problemen met mijn gebit, alle kiezen zijn wel gevuld, meerdere kronen elk jaar wel een wortelkanaalbehandeling. Vorige week net weer één gehad. Ik poets elke dag twee of drie keer, flossen doe ik ook elke dag, maar toch blijven de problemen. Nu vroeg ik de tandarts of het gebruik van mondspoelmiddel misschien problemen kunnen voorkomen, maar hij gaf aan van niet. Ondanks zijn antwoord ben ik het toch gaan gebruiken, ik heb nu Meridol voor dagelijkse mondspoeling, is dit een goede of kan ik beter een ander merk gebruiken en zou het toch wel helpen?

Puck

Puck

05-02-2014 om 11:45

Niet doen!

Mondspoelwaters zouden volgens onze tandarts verboden moeten worden. Mijn man heeft altijd wat tandsteen en is toen op eigen houtje mondspoeling gaan gebruiken, speciaal tegen tandsteen. Bij de halfjaarslijkse controle vroeg de tandarts verschrikt direct: wat heb JIJ met je gebit gedaan?? Veel meer tandsteen dan anders waardoor je het nog minder goed kunt schoon houden. Naar aanleiding daarvan heeft de tandarts mijn man op het hart gedrukt om die rotzooi nooit meer te gebruiken. Waar hij wel veel baat bij heeft is zo'n waterfloss-apparaat.

Monique D*

Monique D*

08-02-2014 om 16:43

Waarom verkopen ze dit in vredesnaam??

Je zou toch denken dat die middeltjes tegen tandsteen helpen, zeker omdat je ze zo kan kopen??

oil pulling

Wat goed schijnt te zijn om je tanden schoon en je tandvlees in goede conditie te houden is oil pulling. Het is een beetje smerig maar niet zo erg als het lijkt: je neemt een eetlepel zonnebloemolie en laat dat 20 minuten lang rustig door je mond spoelen, tussen je tanden door. Daarna gewoon je tanden poetsen. Ik heb het een paar keer gedaan, de smaak en het gevoel vielen me erg mee, het is alleen een beetje gedoe, ook al kan je iets anders doen terwijl je spoelt. De theorie achter oil pulling is dat olie zich veel beter hecht aan vuil en het zo grondiger verwijdert.

skik

Puck

Puck

10-02-2014 om 11:14

Monique

Ja, dat vroegen wij ons toen ook af. Typisch gevalletje gebakken lucht, net zoals veel andere dingen die te koop zijn.

lennest

lennest

10-02-2014 om 12:42

mondhygienist?

Ik ga trouw elk halfjaar naar de mondhygiënist, die haalt tandsteen weg, kijkt of er geen ontstekingen zitten, maakt alles schoon en geeft goed advies om mijn mond in topconditie te houden. Vorige week ben ik er nog geweest, alle pockets zijn weer gemeten en ik kreeg een groot compliment: geen ontstekingen meer, geen bloedend tandvlees, mooi schoon, niet al te veel tandsteen en geen diepe pockets, voor degenen die weten wat ik bedoel: alleen maar 1, 2 en 3. Vijf jaar geleden had ik nog veel tanden met een diepte van 5! Daarnaast ga ik braaf elk halfjaar naar de tandarts. Ik heb veel kronen en bruggen, maar hoef al een tijdje niet meer te laten boren. Ik poets nu met een elektrische tandenborstel, gebruik ragers, floss en tandenstokers en geen mondwater of speciale tandpasta, gewoon het eigen merk van Hema. Veel poetsen helpt niet, goed poetsen wel en daar heeft de mondhygiënist mij goed bij geholpen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-02-2014 om 12:44

Veel poetsen

Ik heb van onze tandarts begrepen dat veel poetsen zelfs slecht kan zijn voor het gebit. Zeker als je het net na het eten doet. Wij poetsen allemaal 1x per dag grondig, de kinderen spoelen niet na en het hele gezin heeft een goed gebit.

mama2

mama2

10-02-2014 om 13:42

Mondwater

Bacteriën worden aangetrokken door de slecht verwijderde eetrestjes tussen je tanden en je kiezen. Grondig en meermaals per dag poetsen met een fluoride tandpasta en regelmatig flossen is dus de boodschap. Ook het borstelen van de tong en water drinken voor het slapen gaan zijn gemakkelijk toe te passen en effectieve trucjes.

Mondwater kan enkele van de bacteriën vernietigen, maar pakt nooit het probleem aan. Voor zover ze werken, zijn ze enkel tijdelijk en maskeren ze vooral het probleem.Bij echt heel goed poetsen heeft het geen nut want dan heb je so wie so weinig of geen caries en geen tandvleesontsteking en bij slecht poetsen ook niet want het kan "goed poetsen" niet vervangen.

Ik ken maar een effectief spoelmiddel in de handel dat geschikt is voor langdurig gebruik: fluoridespoeling. Het kan ook zijn dat je een bepaalde bacterie in je mond hebt. een mondhygieniste kan een test uitvoeren die onderzocht wordt door een lab om zo te kijken of je deze bacterie hebt. Zoja dan volgt meestal een AB kuur. Dit als je eigen mondhygiene dus vollop is en je verder dus geen indicatie hebt om sneller gaatjes e.d. te krijgen.
De rest heeft toch wel bijwerkingen of is gewoon neppie.

Stenna

Stenna

11-02-2014 om 00:31

vraag me af

Waarom zoon eigenlijk van de ortho met mondwater moest spoelen toen hij een vaste beugel met slotjes had? Misschien omdat je dan toch niet goed overal kunt poetsen ofzo?

Puck

Puck

11-02-2014 om 13:05

ortho afhankelijk

Mijn kinderen mogen juist niet met mondwater spoelen van de ortho bij hun slotjesbeugel.

wat is nou waar?

is mondwater slecht?
is mondwater nutteloos (gebakken lucht)
is mondwater aanvullend (bij goed poetsen)?
is mondwater gewoon lekker fris, extra na het poetsen?
bevordert mondwater plaque?
of vermindert mondwater plaque?

Ik weet het nou niet meer hoor

Yaron

Yaron

11-02-2014 om 19:54

gebruikt

Ik heb het één keer gebruikt, naarst nooit weer Meridol, na het spelen zat er een stroef laagje op mijn tanden en kiezen, echt heel naast voelde dat, dus een poosje met water gespoeld en weer gepoetst. Ik had nog een lege fles Corsodyl, dat was nodig na een ontsteking na het verwijderen van een verstandskies en daar staat op de bijsluiter dat mensen die niet in staat zijn te poetsen het ipv tandenpoetsen kunnen gebruiken. Vraag mij ook af wat nou wel of niet goed is, mondhygiëniste ga ik al heen en ook twee keer per jaar naar de tandarts. Ik ga de volgende keer weer vragen wat er anders moet....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-02-2014 om 14:17

Mondspoelwater

Gisteren waren zoon en ik bij de tandarts voor de halfjaarlijkse controle en heb ik even gevraagd hoe het nu zit met mondspoelwater. Mondspoelwater kan nuttig zijn als aanvullende mondverzorging bij mondproblemen en na tandheelkundige behandelingen als extracties maar er zijn twee dingen waar je op moet letten: er mag geen alcohol in zitten en het gaat om de stof chloorhexidine. Dit ingrediënt remt de groei van bacterien, gisten en schimmels die verantwoordelijk zijn voor tandplak en slechte adem. Maar chloorhexidine geeft ook tandverkleuring dus je mag mondspoelwaters met een hoge dosis chloorhexidine (zoals die worden aanbevolen na tandextracties en andere invasieve mondbehandelingen) niet lang gebruiken. Voor evt. dagelijks gebruik moet je een mondspoelwater nemen met een lage dosis chloorhexidine <0,06%. En maximaal twee keer per dag gebruiken en niet langer dan 30 seconden spoelen.
Waarom de een meer problemen heeft met zijn gebit dan de ander ligt met name aan de samenstelling van het speeksel en het glazuur en het zuurgehalte in de mond. Dat is genetisch bepaald. Sommige mensen krijgen ondanks een goede mondverzorging snel gaatjes en anderen niet. Daar kan je helaas weinig aan doen. Wat kan helpen is je tanden niet te vaak en te hard te poetsen, wachten met poetsen tot een halfuur na het eten en je mond te spoelen met water nadat je iets gegeten of gedronken hebt. Vooral frisdranken, vruchtensap en fruit tasten de tanden aan vanwege het hoge zuurgehalte; je mond meteen daarna met water spoelen is beter dan poetsen.
Mondspoelwater kan dus nuttig zijn maar is meestal niet nodig, in ieder geval niet voor langdurig gebruik. En een goede basisverzorging (poetsen met een goede, niet-agressieve tandpasta, flossen, spoelen met water) blijft het belangrijkste.
Meridol is een van de betere mondspoelwaters, net als Oral-B en Elmex. Maar verwacht er geen wonderen van.

Puck

Puck

13-02-2014 om 09:43

Dus weer zoveel tandartsen zoveel meningen

Tja, zoals altijd, iedereen heeft er weer een eigen meining over, zelfs de "deskundigen" De mening van de tandarts van Elisa staat dus weer haaks op die van onze tandarts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.