Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moet dochter niet in quarantaine?

Mijn dochter, 12 brugklas, komt met thuis van school met het verhaal dat haar klasgenootje positief was getest op corona.  Ze was maandag niet op school omdat ze toen getest werd. Dus afgelopen donderdag was ze voor het laatst op school. Toen geen klachten bij het meisje.  School heeft niks gecommuniceerd,  en klas is ook niet naar huis gestuurd. 

Ik vind het zelf een beetje vreemd. Moet mijn dochter niet ook gewoon in quarantaine en getest worden? 

Je kunt altijd zelf bellen om te kijken of je een testafspraak kunt maken, toch?

Tsjor

Hangt af van wanneer de eerste klachten waren. Als dat >2 dagen na donderdag was, dan hoeft de rest van de klas niet in quarantaine.

Eowyn1

Eowyn1

17-03-2021 om 18:09 Topicstarter

Tsor, dat heb je gelijk in....

boekenlegger,  ik weet alleen dat ze maandag getest is, gehad niet wanneer de klachten begonnen zijn.... 

Bij 1 besmette leerling moet de hele klas in quarantaine, toch? 

Eowyn1

Eowyn1

17-03-2021 om 20:07 Topicstarter

Dat dacht ik ook Hannemeike.... 

Tegenwoordig kun je bijna altijd dezelfde dag, of de dag erna getest worden.Dus als het laatste contact donderdag als was, dan zou ik me niet druk maken bij iemand die op maandag positief test. Verder is de quarantainetijd van vijf dagen ook al om, dus zou de klas direct getest kunnen worden, als dat al nodig zou zijn.

Nee, want dat klasgenootje telt niet als nauw contact. Want als het goed is houden de leerlingen in de klas (en de rest van de school) onderling 1,5 meter afstand. Maar da's dus het advies van de GGD/Rijksoverheid. Het moet dus niet, maar je kan natuurlijk besluiten dat het verstandiger is om haar wel in quarantaine te laten gaan.

Hannemeike schreef op 17-03-2021 om 19:57:

Bij 1 besmette leerling moet de hele klas in quarantaine, toch?

Alleen op basisscholen. Daar hoeven de leerlingen geen afstand te houden tot elkaar. Op middelbare scholen geldt de afstandsregel wel.

Eowyn1

Eowyn1

17-03-2021 om 22:37 Topicstarter

Dat stelt me wel gerust.... ze hebben op haar school wel de strikte 1.5 mtr afstand en mijn dochter zei dat ze dat zeker met dit klasgenootje wel heeft gehad.... 

Als het goed is zijn naaste contacten (degenen met wie ze de pauze doorbrengt e.d) geadviseerd om in quarantaine te gaan. Hier op school gaat er een algemeen mailtje uit dat er in klas X (als je kind daar in zit) iemand positief gestest is op corona, dus dat extra alert zijn op symptonen aangeraden wordt.

Eowyn1

Eowyn1

17-03-2021 om 23:25 Topicstarter

Het rare is dat we vanuit school niks hebben gehoord. Vind ik toch wel slecht..... 

Huh? Maar hoe stel je je dat voor? Dan zouden we eigenlijk allemaal constant in quarantaine moeten LOL.

Er is ALTIJD wel iemand in onze omgeving positief getest. Een klasgenoot van een kind, een collega van mijn partner of van mij. Het wordt compleet onleefbaar dan. (En in bijv de zorg blijft er niemand meer over. Niet voor niets dat vaak zorgmedewerkers moeten blijven werken, ook als ze positief getest zijn.) 

Eowyn1 schreef op 17-03-2021 om 23:25:

Het rare is dat we vanuit school niks hebben gehoord. Vind ik toch wel slecht.....

Dan hoefde school waarschijnlijk geen actie te ondernemen omdat ze niet besmettelijk was toen ze nog op school was.

Ze kijken 2 dagen terug vanaf het moment dat iemand klachten heeft. Kreeg dit meisje dus zondag klachten dan moeten degene waarmee zij vrijdag en zaterdag contact heeft gehad in quarantaine. Als donderdag het laatste contact was dan is er niks aan de hand en hoeft school niks te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.