Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

47-er

47-er

22-11-2013 om 09:53

Mirena-spiraaltje/anticonceptie

Ik weet niet of dit de goede rubriek is, maar ik heb een vraag.

Ik heb nu een mirenaspiraaltje dat qua hormonen uitgewerkt moet zijn (ca 6 jaar geleden geplaatst schat ik). Heb nu iets meer bloeding dan voorheen (is bij mij nooit weggeweest).

Ik ben inmiddels 47 er vraag me af of ik nog anticonceptie (en dan dus nieuw spiraaltje) nodig heb.

Destijds heb ik er 3 jaar over gedaan om zwanger te worden van de 1e en 1 jaar voor de 2e. Ben dus niet heel vruchtbaar. Afgelopen jaar wel sex gehad, niet superveel (1x per 1 of 2 mnd schat ik) en zonder zwangerschap .

Heb je op je 47e nog veel kans om zwanger te worden?
En is het niet zo dat het mirenaspiraaltje, als de hormonen uitgewerkt zijn, toch nog als anticonceptie fungeert omdat het een spiraaltje is?

Oftewel: zou ik nou echt nog een nieuw spiraaltje moeten nemen of zou ik deze gewoon kunnen laten zitten met verminderde werking (niet hormonen).

Ik wil echt geen baby meer.

Katniss

Katniss

22-11-2013 om 10:38

Jawel

Als je absoluut niet zwanger wilt worden moet je nog even doorgaan met anticonceptie. Volgens mijn gyn is het zelfs nog mogelijk om zwanger te worden als je nog maar enkele keren per jaar menstrueert. Zij krijgt ieder jaar wel enkele 45+ moeders op de verloskamer, meestal gevallen waar vrouwen dachten dat het wel zou loslopen met de vuchtbaarheid.

Elsbeth

Elsbeth

22-11-2013 om 10:38

niet in overgang, dus de kans blijft

Je bent er pas echt vanaf als je minimaal een jaar niet meer ongesteld bent geweest, tot die tijd kun je zwanger raken, ik zeg niet dat het gebeurt, maar het kán. Ik ben 50+ en word nog elke maand keurig ongesteld en volgens de gyn rijpen er nog steeds eitjes in theorie kan ik nog steeds zwanger worden. Mijn enige zwangerschap is met uiu tot stand gekomen, de kans dat ik spontaan zwanger raak, acht ik ook heel klein, maar je weet het maar nooit. Dat is ook de reden dat mijn man zich 12 jaar geleden heeft laten steriliseren, ik moet er toch niet aan denken, nu nog een baby, schattig hoor, maar wel graag bij een ander. Mijn advies? Kies voor anticonceptie, in welke vorm dan ook.

patrica1966

patrica1966

22-11-2013 om 10:44

Wel anticonceptie

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al. Je bent 47 en wil echt geen kind meer en je hebt sex.
Ook al heb je er lang over gedaan om zwanger te worden, ben je wel vruchtbaar.
Dus kies voor goede anticonceptie.

tja

Met het niet vervangen van je spiraaltje neem je een risico. En als je echt geen baby meer wilt is dat natuurlijk niet verstandig.
Het is lastig in te schatten hoe groot de kans op een zwangerschap nu is, maar die kans wordt zeker weten kleiner wanneer je je spiraaltje laat vervangen. Dus...

100%

Zeker nog anticonceptie gebruiken als je geen kinderen meer wilt.
Pas als je 100% zeker bent dat de overgang voorbij is kun je ermee stoppen. En zelfs na een maand of 9 menstruatievrij te zijn geweest, kan er nog een eitje vrij komen.

Een bloedonderzoek kan vertellen of de menopauze is ten einde. Aanwezigheid van FHS hormoon wordt daarmee getest.

Ik ben in 2005 getest op dit hormoon en zat in de overgang, nu nog.

Maaike

Maaike

22-11-2013 om 16:30

Mirena na 7 jaar nog werkzaam?

47-er vroeg ook of ze het Mirena-spiraaltje kan laten zitten als anti-conceptie, hoewel het geen hormonen meer afgeeft.

Ik vraag me ook af of je de Mirena echt elke 5 jaar moet vervangen. Weet iemand dat? (Want dan ben ik volgend jaar weer aan de beurt).

Dalarna

Dalarna

22-11-2013 om 16:43

Mijn huisarts:

Mijn huisarts plaats in principe mirena's als iemand niet meer zwanger wil worden en na het 45ste jaar laat ze ze zitten.

Brianna F

Brianna F

22-11-2013 om 19:03

Klopt

Ik heb op mijn 47e nog een mirena laten plaatsen en deze zat 6 jaar. Ik mocht 'm laten zitten tot aan het volgende uitstrijkje over 2 jaar, maar heb er toch voor gekozen 'm te laten verwijderen. De hormonen zijn nu toch echt wel uitgewerkt getuige de overgangsverschijnselen die nu enorm de kop op steken.

47-er

47-er

25-11-2013 om 22:35

Dit is wat mijn huisarts zei....

Verrassend (vond ik) wat mijn huisarts zei. Spiraaltjes bestonden altijd al als anticonceptiemiddel (zal jullie bekend zijn). Alleen kregen vrouwen soms veel last van heviger bloedingen, niet zo prettig. Toen is het mirenaspiraaltje ontstaan, een spiraaltje met hormonen, waardoor de bloedingen minder werden of bij 1/3e zelfs verdwijnen.

Maar.... als de hormonen na 5 jaar uitgewerkt zijn, blijft het spiraaltje gewoon als spiraaltje werken. Werking is volgens mijn huisarts maar 1 of 2% minder! Oftewel: mijn spiraaltje heb ik al 7 (niet 6) jaar, oeps, maar functioneert dus prima en kan ik laten zitten als ik de bloedingen niet storend vind.

Wel zou ik hem na 9 a 10 jaar beter kunnen vervangen.

Ook zou het mirenaspiraaltje minder goed tegen overgangsklachten werken omdat de hormonen slechts plaatselijk werken (en dus meer om de bloedingen te verminderen dan om overgangsklachten tegen te gaan).

Oké, dit is wat mijn huisarts zei. Voor mij reden om het spiraaltje voorlopig lekker te laten zitten. En gerust te zijn dat ik niet snel zwanger zal worden (een klein risico bestaat natuurlijk altijd, met elke anticonceptie behalve onthouding ).

Gezien de reactie van Brianna F en ook de verschijnselen die ik (in lichte mate) nu ervaar, vraag ik me alleen af of het echt zo is dat de hormonen in de mirenaspiraal echt niet de overgangsklachten verminderen.

Hoor graag als mensen daar ervaring met en ideeën over hebben.

Katniss

Katniss

25-11-2013 om 22:58

Geen garantie

Mijn gyn vertelde me dat je een spiraaltje kunt laten zitten, maar dat de werking dan niet meer gegarandeerd is. Ik weet ook niet of in een mirena ook koper zit, want het is juist het koper dat zorgt dat een embryo niet kan innestelen (+ minder snel bevrucht kan worden).
Ik heb ook gevraagd of ik mijn koperspiraal tot mijn 80e mag laten zitten. Dat is niet verstandig aangezien het dan kan gaan vergroeien met je baarmoeder. Hoe dat spiraal dan weet of het er 12 (dat mag wel) of 40 jaar in zit weet ik niet.

Marie

Marie

25-11-2013 om 23:07

wist ik niet

Goh, dat wist ik helemaal niet. Ik ben nu 45 en heb al mijn derde Mirena die juni a.s. weer vervangen zou moeten worden. Maar dat zou dus niet persé nodig zijn?
Ik ben wel sinds 2 jaar weer maandelijks ongesteld, maar dat stelt eigenlijk niet zoveel voor (geen krampen, inlegkruisjes zijn voor dat weekje genoeg), maar echt handig vind ik het niet. Heb wel 2 jaar geleden eens bijna 2 weken gevloeid en toen is er ook een (inwendige) echo gemaakt, waar op te zien was dat de Mirena nog prima op z'n plek zat, maar dat mijn baarmoederslijmvlies erg dun was, wat het vloeien zou kunnen verklaren. Verder was er te zien dat mijn eierstokken nog eitjes produceren, dus dat ik toen ik elk geval nog vruchtbaar was.
Ik ben nu al aan het nadenken wat ik over een half jaar zal gaan doen. Mirena laten zitten (wat dus voor mij nieuw is) of een nieuwe laten zetten, of een tijdje niks om te zien wat er gebeurt (maar ik ben dan weer bang om net als "vroeger" weer heel erg te menstrueren, etc.

47-er

47-er

26-11-2013 om 10:37

Katniss en Marie

Katniss, ik weet niet of het alleen aan het koper ligt. op de site van anticonceptie (http://www.anticonceptie.nl/spiraaltje/mirena)
staat dat het innestelen niet lukt door de aanwezigheid van een vreemd voorwerp in de baarmoeder. En die heb je natuurlijk wel.
De site van Mirena wordt overigens aangepast dus is nu niet bereikbaar.
Ik had natuurlijk even moeten vragen waarom mijn huisarts zei dat het er na 9 of 10 jaar beter uitgehaald kan worden. Vraag ik een volgende keer wel.

Marie, je kan het natuurlijk aanzien hoe je menstruatie wordt als de hormonen uitgewerkt zijn. Misschien valt het mee. Als het tegenvalt kan je weer een nieuwe laten plaatsen. Overigens, let erop, schijnt het handigste om het te doen als je vloeit, dus timing luistert nauw!

Ik hoor wel graag wat anderen van hun huisarts horen over de betrouwbaarheid van het mirenaspiraaltje na uitwerking van de hormonen.

Arawen

Arawen

26-11-2013 om 14:05

Vanwege overgang

Ik heb juist op mijn 45ste mijn 1e Mirena gekregen, omdat ik zo ontzettend heftig ongesteld werd. Begin van de overgang, zei mijn huisarts. Ze adviseerde me mijn koperspiraaltje (die ik al 5 jaar had) door een Mirena te laten vervangen. Dus naar de gyn.
Gyn zei dat Mirena's inderdaad heel lokaal werken en daarmee dus het bloeden tegenhouden of helemaal stoppen. Heel prettig als de bloeding juist zo onregelmatig en/of heftig wordt, in de overgangsjaren. Verder houdt het de rest van het menopauze proces niet tegen. Dus de opvliegers etc komen heus nog wel..
Ik heb 'm nu iets meer dan een jaar en ben nu ein-de-ljk zo ver dat ik een periode van een week heb, op 'inlegkruisjes-niveau'. En dat na maanden druppelen en onregelmatig vloeien. Hoop dat het zo mag blijven. Gyn zei dat de Mirena mag blijven zitten tot ca mijn 52e, dan mag ie er uit. Is ie niet meer nodig.

Dalarna

Dalarna

26-11-2013 om 16:02

Marie

Nee, volgens mijn huisarts moet je er na je 45ste nog eentje nemen en die laten zitten.

47-er, heb je ergens jouw informatie online staan want ik vraag het me toch af of het werkelijk maar zoveel minder is. Natuurlijk is een Mirena niet plots na precies 5 jaar uitgewerkt maar dan komen er dus nog steeds hormonen vrij. Ik geloof er niet zo in dat de Mirena precies dezelfde werking heeft als een koperspiraal omdat je dan ook de nadelen van het koperspiraaltje bij de Mirena zou hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.