Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

kaatje66

kaatje66

20-12-2014 om 20:07

mirena of novasure

I.v.m. abnormaal bloedverlies, veel pijn rondom mijn menstruatie en hoge bloedsuikers door mijn diabetes, heeft de gynaecoloog mij 2 opties gegeven. Of het mirena spiraaltje voor 3 jaar of novasure. Nova sure is wegbranden van baarmoederslijmvlies. Ik heb in mijn vriendenkring niemand die hier ervaring mee heeft. Op google wordt ik ook niet echt veel wijzer. Wie heeft er wel wat positiefs of negatiefs over te zeggen? Ik heb het niet nodig voor anticonceptie. Over een week word ik gebeld doir gynaecoloog en moet mijn beslissing mee delen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-12-2014 om 21:50

Mijn vriendin

heeft het een aantal jaar geleden laten doen en vond het een eitje. Zij stond een dag later weer op de tennisbaan. En met het resultaat is ze sindsdien zeer tevreden. Ik heb er zelf bijna voor gestaan om ook de keuze te maken die jij beschrijft en ik zou voor de novasure hebben gekozen. Gelukkig zorgde bij mij de natuur er zelf voor dat ik geen keuze hoefde te maken.

Aagje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-12-2014 om 21:57

Mijn vriendin ook

En zelfde ervaring als de vriendin van Aagje Helderder.... En als ik voor de keuze zou staan zou ik het ook doen denk ik

Katniss

Katniss

20-12-2014 om 23:07

Dit zijn de enige twee keuzes?

Ik zou in ieder geval nooit meer voor een Mirena gaan (ellendig ding met ongelooflijk veel bijwerkingen) dus als dit de keuzes zijn zou het novasure worden.

Marie

Marie

20-12-2014 om 23:15

wel tevreden met Mirena

En ik ben juist heel tevreden over de Mirena. Net half jaar geleden de vierde laten plaatsen.

Barvaux

Barvaux

21-12-2014 om 09:36

katniss

Hoe lang heb jij de mirena gehad?

Mijn schoonzus heeft hem na zes weken eruit laten halen, lijkt me toch wel heel kort.

Katniss

Katniss

21-12-2014 om 10:27

Langer

Ik heb hem ruim een half jaar gehad. Zes weken is niets, dan ben je nog continu aan het vloeien. Ik had vooral last van de hormonen, net als bij de pil. Misschien is het dan toch makkelijker cq minder ingrijpend on eerst een mirena te proberen ipv novasure. Er zullen vast ook mensen nergens last van hebben.

Barvaux

Barvaux

21-12-2014 om 10:34

katniss/kaatje

Ik had vooral veel negatieve verhalen gelezen over de mirena en mijn huisarts overtuigde mij het toch te proberen omdat je nu eenmaal alleen de negatieve verhalen hoort. Ik had ook zelf geen extreme last van de pil en de mirena geeft maar 1 soort hormoon af dus de problemen die van dat andere pilhormoon komen heb je dus al niet. Ik gebruik hem ook niet als anticonceptie overigens maar omdat de combinatie met migraine en de pil niet aangeraden wordt en ik aan de pil ging vanwege het extreem bloedverlies.

Stel je in op 3 maanden vloeien en kijk dan hoe het gaat inderdaad, dat zou ik doen.

Ik begrijp overigens niet waarom je de mirena 3 jaar zou doen, algemeen is het 5 jaar. Mijn huisarts is een groot fan van een mirena rond het veertigste jaar, rond 45 nog één en die dan in principe 7 jaar laten zitten.

Brianna F

Brianna F

21-12-2014 om 16:38

Mirena positieve reactie

Ik heb 'm alle keren 6 jaar gehad en vanaf dag één nooit meer gevloeid.

kaatje66

kaatje66

21-12-2014 om 19:41

uitleg gynaecoloog

Als je de mirena gebruikt als anticonceptie dan blijft ie 5 jaar zitten. Als je hem.gebruikt voor overmtig bloedverlies en voor de overgang dan blijft ie maar 3 jaar zitten, aldus gynaecoloog. Wawrom dat weet ik niet

Barvaux

Barvaux

21-12-2014 om 19:50

kaatje

Wat bedoel je met 'voor de overgang'?

kaatje66

kaatje66

22-12-2014 om 00:04

overgang

De mirena wordt ook erg vaak gebruikt om de overgang door te komen. Het abnormale bloedverlies wordt minder door mirena en door de hormonen heb je ook minder last van overgangsverschijnselen. Over 3 jaar zou de gynaecoloog de mirena er weer uit halen zei ze.
Ik heb trouwens nog een 3e optie. Ik kan meedoen met onderzoek. Ze willen gaan kijken wat het effectiefst is en wat het goedkoopst is. Alleen dan beslist het onderzoek wat ik krijg. Allebei de opties worden poliklinisch gedaan.

notje

notje

25-12-2014 om 17:26

novasure

Ik heb de mirena een jaar gehad met een hoop ellende.Daarna heb ik de novasure laten uitvoeren.De behandeling viel best tegen maar dat ligt aan een zenuwbaan die ik toevallig bij mijn baarmoeder heb lopen.Nu ben ik er heel blij mee en zou het zo weer doen.

Ellen

Ellen

26-12-2014 om 20:46

Eerst mirena en daarna ook novasure

de mirena vond ik een ramp: het inzetten vond ik vreselijk en na een paar weken kreeg ik veel last van mijn rug en ik voelde het touwtje ook niet meer. Bovendien bleef ik bloeden. Na een maand of drie (éven doorzetten mevrouw), de huisarts gevraagd om de mirena eruit te halen, lukte hem niet: huisarts kon de mirena niet vinden, later de gyn ook niet. Mirena was 'gaan wandelen' en zat ergens hoog in de baarmoeder en is er onder narcose uit gehaald. Nóóit meer! Dan maar novasure? Poliklinisch, ik vond het doodeng, maar het is mee gevallen. Je hebt een soort van brandwond in je baarmoeder en dat merk je zeker, maar het wordt snel minder. De bloedingen werden steeds minder en zijn nu na een dagje al weer over. Geen hormonen meer en ik vind het prima zo.

Hanne.

Hanne.

26-12-2014 om 22:48

positief

Ik ben juist heel positief over de mirena. Inzetten was een fluitje en daarna in eerste instantie geen bloedverlies meer en nu eens in de 6 (?) Weken een heel klein beetje.

Ga binnenkort voor de volgende.

Barvaux

Barvaux

26-12-2014 om 22:50

nu ook positief

Ik heb de mirena nu 4,5 maand. Het erin doen was een beetje pijnlijk: het voelde als injecties van binnen maar toen ik buiten was voelde ik al niets meer. Ik heb tot een week of 10 wel wat gespot maar het was niet echt veel. Nu lijkt het er op dat ik twee maal ongesteld ben geweest maar het lijkt niet op hoe het was met de pil. Vele malen minder, laatste keer duurde het wel wat langer. Ik vind het heerlijk zo.

colette

colette

05-01-2015 om 21:55

blij met Mirena

Met novasure heb ik geen ervaring maar wel met Mirena.
Ik vind het ideaal! Het plaatsen (door de huisarts) vond ik zeer dragelijk en een plezierige bijwerking in mijn geval is dat mijn borsten steviger en groter zijn geworden En verder geen menstruatie, alleen gedurende 2-3 dagen wat donkere afscheiding. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik voorheen nooit heel heftig menstrueerde maar ik had er wel behoorlijke hoofdpijn van (zo erg dat ik er snachts wakker van werd). En daar ben ik nu ook lekker vanaf.

Jeltje

Jeltje

05-01-2015 om 22:48

ook mirena

tja, ik weet niet of het nog toegevoegde waarde heeft, maar ook ik blij met mirena. Was zeer huiverig na slechte ervaring met koperspiraal. Inbrengen vond ik niet vervelender dan een uitstrijkje (wat ik overigens best vervelend vind), twee weken gevloeid en nu al 6 maanden geen menstruatie meer. Reden was overigens ook zeer zwaar bloedverlies (inclusief stolsels, steeds kortere cyclus etc)

kaatje66

kaatje66

06-01-2015 om 11:51

keuze gemaakt

Ik word vanmiddag gebeld. Had me vergist. Dacht vorige week. Maar ik kies voor de novasure. Ik ven een diabeet met nogal veel andere "ziektes en complicaties" de novasure is voor mij het minst ingrijpend, dit omdat mijn lichaam altijd vreemd reageert op allerlei zaken en omstandigheden etc. Bedankt voor jullie reacties

kaatje66

kaatje66

11-07-2015 om 13:16

nawoord

inmiddels is het al een half jaar geleden dat de novasure heeft plaatsgevonden. De behandeling is met een roesje gedaan. De eerste 4 weken heb ik last gehad van spotting. Maar daarna nooit meer ongesteld geweest. Echt een hele verandering.
Ben blij dat ik hiervoor gekozen heb.

Janneke

Janneke

29-07-2015 om 15:13

novasure

Hoi

Ik heb ook Novasure gehad en ook Essure. En bij veel dames werkt het prima. Ik vond het erg fijn om niet meer te vloeien. En ik ben blij voor iedereen voor wie het goed werkt. Maar wil alleen even waarschuwen. Mocht het goed gaan met je prima...niets aan de hand. Maar nemen je klachten wel toe tav pijn/vage klachten dan lees verder.

Het is bij mij namelijk wel helaas wel een trigger geweest van verergering klachten het begint heel sluimerend met vage klachten en nu elke dag pijn.
Gelukkig eindelijk een oorzaak bekend, adenomyose. de Novasure en Essure maken het nog erger. Dus eigenlijk had ik dit niet mogen hebben. Binnekort wordt mijn baarmoeder en eileiders verwijderd.

Essure en Novasure worden vaak gecombineerd maar dit is helemaal geen aanrader. Er komen nu artsen op terug.

http://forum.viva.nl/forum/list_message/19417675#m19417675

http://www.purebodyandfood.nl/body/deel-2-essure-het-ware-verhaal/

Katniss

Katniss

29-07-2015 om 20:25

Janneke

Ben je overal een actie tegen Novasure begonnen?

Janneke

Janneke

30-07-2015 om 09:25

geen actie maar informatie delen

Hoi Katniss,

Het is geen actie of vete, maar graag meer bewustwording en informatie. Ik hou helemaal niet van negativiteit op internet. Maar het is belangrijk dat je weet dat er ook nadelen kunnen zijn. Terwijl als je zoekt de meeste medische informatie zal schetsen dat de nadelen minimaal zijn. NovaSure is zeker geen slechte behandeling, maar als er andere zaken bij je aan de hand zijn kan het dus verergeren. Inmiddels zijn er veel vrouwen die hier achter komen maar lang moeten zoeken naar goede informatie.... vandaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.