Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Geen 18 meer

Geen 18 meer

17-12-2015 om 13:10

Mijn ouder wordende huid beschadigt zo snel...

Hallo mede-forummers,

Ik ben inmiddels in de vijftig en dan gebeurt er een boel met je lichaam. De opvliegers vallen gelukkig mee, maar de afgelopen twee jaar is mijn huid, met name de huid op mijn armen, erg verslechterd.

Om precies te zijn: ik heb al heel snel beschadigingen. Als ik een kriebeltje heb en ik krabbel even bescheiden, heb ik meteen flinke paarsrode onderhuidse vlekken die maar langzaam weer verdwijnen. En nadat ik vanmorgen even met mijn hond heb gespeeld en mijn arm amper werd geraakt door één van zijn tandjes, had ik meteen een lelijk bloedende ontvelling te pakken.

Het lijkt wel nat papier, zo teer is mijn huid geworden.

Het is vooral mijn armen, maar ik heb enkele maanden geleden mijn onderbeen gestoten. De blauwe plek is al lang verdwenen maar het voelt nog steeds beurs...

Ik smeer braaf met anti-aging-lotionnetjes, het is dan iets minder crêpepapier, en dat ik er met de jaren niet mooier op zal worden heb ik ook geaccepteerd, maar die kwetsbaarheid van met name de huid op mijn armen vind ik zorgwekkend.

En voor iemand vraagt of ik me wel eens op vitaminen heb laten prikken: omdat ik in een risicogroep zit voor vitaminentekorten word ik daar regelmatig op geprikt en krijg ik ook supplementen, dus dat zit wel goed.

mirreke

mirreke

17-12-2015 om 21:47

Hmm, snel blauwe plekken

kan te maken hebben met zwakkere bloedvaten, wat idd een ouderdomsverschijnsel kan zijn.

dus ik zou eens kijken hoe je je bloedvaten op kunt peppen. Blijkbaar heb je vooral in je armen (maar ook in je benen) kwetsbare aderen. Maar het kan ook een stollingsprobleem zijn, of een schildklierprobleem.
Enfin, hier kun je een en ander lezen: https://idealbody.nl/blog/snel-blauwe-plekken-oorzaak

Overigens, ik merk zelf ook dat mijn huid er nu (ook 50+) veel langer over doet om te genezen van een sneetje bijvoorbeeld, dan vroeger. Is ook logisch, omdat als je ouder wordt de celdeling ook langzamer gaat.

Geen 18 meer

Geen 18 meer

18-12-2015 om 10:15

Mirreke

Bedankt voor je link. Jouw reactie en dat stukje over die bloedvaten bevestigen wat ik al dacht: de leeftijd.
Ik ga nog niet meteen naar de huisarts rennen, maar wel verder googlen naar die zalf tegen blauwe plekken.

Nimbo

Nimbo

28-12-2015 om 13:16

grappig

Ik dacht onlangs bij mijzelf al even aan suikerziekte omdat ik merk dat wondjes bij mij minder snel genezen, zeker als het aan de voet is. Maar misschien hoort het er inderdaad gewoon bij... (ik ben 54)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.