Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Headache

Headache

06-03-2014 om 09:56

Migraineaanvallen

Na anderhalf jaar ervaring met migraine leer ik mijn lichaam kennen. Ik heb zware en lichte aanvallen en na elke zware ging ik weer naar de huisarts het afgelopen jaar en schreef ze iets anders voor. Vervolgens kreeg ik een lichte, slikte ik dat nieuwe medicijn en halleluja, net of het geen migraine was. Daarna kreeg ik weer een zware en leek het spul niet te werken en ging ik weer terug naar de huisarts.

Mijn laatste aanval begon bijna 2 wk geleden op vrijdagavond, medicijn geslikt, wel redelijk geslapen maar het werkte niet echt. Na 10 uur na die pil moest ik wachten tot het 12 uur later was voor de tweede. Twee helse uren, na anderhalf uur (lang!) werkte die weer en kon ik zes uur lang normaal functioneren, heb zelfs gewoon gewerkt. Negen uur na de 2de pil was die uitgewerkt en weer 3 helse uren tot het weer 12 uur later was. Nachtje goed geslapen en wéér aftellen tot de volgende pil...

Huisarts vond dat dat niet zo kon en voortaan mag ik met een zware aanval de volgende pil slikken als de vorige is uitgewerkt. Ik ben er toch wat huiverig voor. Hoe gaan jullie om met zware en lichte aanvallen?

Op dit moment gebruik ik 10 mg rizatriptan maar het maakt dus niet uit welke triptan ik gebruik.

Zus

Zus

06-03-2014 om 16:34

Waarom moest je in godsnaam 12 uur wachten op de volgende dosis? Triptanen mag je na twee uur weer innemen. Had de huisarts dat gezegd? Het is nog vaak zo dat de huisartsen slecht op de hoogte zijn wat gebruik van triptanen betreft (aldus mijn neuroloog). Gewoon nemen als je het voelt opkomen of terugkomen. Z Elfs als dat betekent dat je er drie moet nemen binnen 12 uur. Ik maak zelf geen onderscheid tussen lichte en zware aanvallen. Pijn is pijn en dat betekent tabletje nemen. Sterkte!

Pillen

Het is lang geleden dat ik migraine aanvallen had en vreselijke clusterhoofdpijn.Ik moest tijdens de aanvallen altijd vreselijk braken dus medicijnen hadden hun werk niet kunnen doen. Ik had eventueel zetpillen moeten gebruiken. Ik heb mijn leven in de loop der jaren zo proberen in te richten dat ik de aanvallen kan voorkomen. Ik herken de signalen die voor af gaan aan een migraineaanval en neem direct rust, paracetamol en ibuprofen. Dit doe ik ook na tips van mijn huisarts. Migraine aanvallen voorkomen en al reageren bij de verschijnselen die er aan voor af gaan. Als ik eenmaal vreselijke hoofdpijn heb zakt het pas af na veel braken. Gelukkig heb ik nog maar zelden een echte hevige migraineaanval zoals vroeger.

En net zoals Zus

Ik ben ook niet huiverig voor medicatie. Geen overdosis maar ik zou ook direct het maximale slikken bij een opkomende aanval en flink herhalen op vaste tijden.

Tine Winkel

Tine Winkel

06-03-2014 om 19:04

idd Zus

heeft gelijk, zegt ook de bijsluiter:

Rizatriptan kunt u ook nog gebruiken als de aanval al enkele uren aan de gang is. Rizatriptan heeft geen effect op de aura-verschijnselen.
•Helpt de eerste dosis goed, maar keert de aanval binnen 24 uur terug? U kunt dan een tweede dosis nemen. Zorg ervoor dat u de dosis niet te snel achter elkaar neemt. De tussenpoos tussen de eerste en tweede dosis moet minimaal 2 uur zijn. Gebruik niet meer dan 20 mg per 24 uur.
•Als de eerste dosis niet helpt, heeft het geen zin een tweede dosis te nemen. Overleg dan met uw arts voor een ander migrainemiddel.

Kortom, niet wachten tot die 12 uur voorbij zijn.
Maar ja, wat moet je dan als je in 4 uur tijd je 20 mg voor die dag binnen hebt, Zus? Slik jij dan idd meer? Ik durf dat nooit zo goed en heb het gelukkig ook bijna nooit nodig.

Tegenwoordig lijkt bij mij een combinatie van paracetamol, aspirine en coffeine goed te werken (zo ook vandaag weer), waarbij deze combinatie voor mij als voordeel heeft dat ik gewoon alert blijf (en dat kan ik van Maxalt vaak niet zeggen).

Overigens krijg ik sinds kort een goedkoper Rizatriptan (dus geen maxalt meer). Mijn ervaring is deels positief (geen versuffing), deels negatief (pijn blijft wat hangen, verdwijnt niet geheel). Herkennen jullie dit?

Brianna F

Brianna F

06-03-2014 om 19:36

na 2 uur

Helpt de eerste niet, dan kun je gerust na 2 uur de volgende slikken.
Ik slik zelfs een triptaan voordat de hoofdpijn opkomt, ik voel een aanval aankomen aan bepaalde symptomen. Zo kap ik de hele aanval af.
Dat heb ik ook pas geleerd na 15 jaar zware migraine.

Headache

Headache

06-03-2014 om 19:47

Neenee

Bij mij werkt het in principe wel maar als de pil is uitgewerkt moest ik toch echt wachten. Op de voorkant van het doosje stond echt de waarschuwing dat je er niet meer dan 2 in de 24 uur mag nemen. Dat van die tweede binnen twee uur weet ik wel, dat heb ik nooit nodig gehad maar ik weet gewoon dat als ik eerder dan 12 uur een tweede zou slikken ik dus op de 3 in 24 kom.

Mijn huisarts weet er heel veel van, haar man heeft ook veel last van migraine overigens. Ik mag nu dus een volgende slikken voor dat de 12 om is en ja dat wist ik niet, het was ook voor het eerst dat ik tijdens een aanval 3x moest wachten tot de volgende.

Headache

Headache

06-03-2014 om 19:48

oja

Mijn huisarts was juist boos op de neuroloog die mij met 5 mg naar huis had gestuurd (wat een dosis is die gebruikt wordt bij nierklachten!).

Zus

Zus

06-03-2014 om 19:53

Overdosis

Dit is wel een mooi artikel: http://www.nyheadache.com/blog/how-much-sumatritpan-or-other-triptans-is-too-much/
Zo zie je ook dat het maximale voorgeschreven dosis samenhangt met hoe fabrikant de pillen verpakt! Nogal arbitrair dus. De neurologen waar ik af en toe naartoe moet (ik ben nogal zware migrainepatiënt) ziet ook geen enkel bezwaar in slikken tot de pijn over is. Mits het echt wel werkt natuurlijk, anders een ander middel proberen. Helaas werken bij mij de combi van paracetamol etc niet.

Ik slik momenteel sumatriptan en soms kom ik over de aanbevelen dosis inderdaad. Niet vaak, gelukkig is het meestal weg na normale doses. Als je erg veel moet overgeven en de pillen dus niet werken, vind ik de neusspray trouwens ook fijn. Werkt vrijwel onmiddellijk. Enige nadeel is na een tijdje een hele vieze smaak achterin je keel

Headache

Headache

06-03-2014 om 20:18

Zus

Zus het gaat mij er even om dat het niet aan mijn huisarts lag, ik weet dat ik binnen twee uur een tweede mag nemen maar als je er maar 2 in de 24 uur mag houd je je daaraan, ik had het nog niet eerder zo erg.

Ik vind dat je wel eerst toestemming moet vragen aan je huisarts om er meer dan 2 in de 24 uur te nemen, waarbij de tweede later gaat dan 2 uur na de eerste, dat ga ik niet op eigen houtje doen.

Zus

Zus

06-03-2014 om 21:18

Headache

Sowieso verstandig als je huisarts weet hoe je met de medicijnen omgaat. Zij is ook op de hoogte van evt andere medicijnen die je slikt en mogelijk invloed hebben.

Headache

Headache

06-03-2014 om 21:44

zus

Wat wil je hier mee zeggen? Wat doe ik fout? Zullen we gewoon teruggaan naar mijn vraag? Waarom moest je nu zo reageren in je eerste posting? Niet goed gelezen? Ik heb niet 12 uur gewacht tot de volgende pil, ik heb zelfs een keer gewoon gewerkt tussen twee pillen dus dat van die 'binnen twee uur' gaat niet op.

Zus

Zus

06-03-2014 om 21:53

Ik had niet in de gaten dat ik iets raars heb gezegd? Ik veronderstelde, onterecht naar nu blijkt, dat je huisarts niet goed wist hoe je met de medicatie kon omgaan en dat jij daardoor voor niks hoofdpijn had. Het was mijn bedoeling je te laten weten dat je vaker de pillen kunt nemen. Niet om te zeggem dat je iets verkeerd had gedaan... In de laatste mail bevestigde ik slechts je voornemen om het eerst aan je huisarts te vragen.

Stenna

Stenna

06-03-2014 om 23:42

voorzichtig

Ik ben er toch ook voorzichtig mee hoor, net als headache in eerste instantie. Op mijn verpakking (Almogran) staat: niet meer dan 2 per 24 uur. Daar houd ik me aan, ook als dat betekent een paar uur "uitzingen", dat plan ik dan zo dat ik dan thuis ben 's avonds bijv, en ouderwets in stille donkere kamer kan gaan liggen tot het tijd is voor de volgende. Andere dingen als paracetamol, ibuprofen, aspirine, coffeine werken allemaal totaal niet als ik echt migraine heb (wel bij gewone hoofdpijn). Ik heb het wel eens aan huisarts gevraagd, omdat het vaak inderdaad niet lang genoeg werkt en terug komt, maar het mocht echt niet. Wel kreeg ik toen de almogran ipv sumatriptan, omdat deze wat langer werkt. Maar het is nog vaak niet genoeg. Maar het is niet zo heel onschuldig spul, best gevaarlijk volgens mij, om te veel te nemen. Het beinvloedt ten slotte je bloedvaten en dus je bloedsomloop, met risico's op trombose of hartaanval.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

13-03-2014 om 20:45

helaas

heb ik ook de ervaring dat een migraine aanval steeds terugkomt als je dit soort medicatie ervoor gebruikt. Ik had er dan dagenlang steeds terugkerende migraine van.
Dat heeft mij doen besluiten om het uit te zingen met domperidom tegen het braken en paracetemol subb tegen de pijn. Dan is het de volgende dag over en kan ik rustig aan weer door met mijn leven...

Hombre

Hombre

13-03-2014 om 20:54

Triptanen

Dank de hemel voor de triptanen! Die helpen me nu al een paar jaar van mijn migraineaanvallen af. Ik neem een hele of een halve sumatriptan als een aanval begint (een halve is soms niet voldoende) en het komt bij mij op z'n vroegst na 24u weer terug (komt eigenlijk zeer zelden voor).

Voordat ik sumatriptan gebruikte had ik soms 2 of zelfs 3 dagen durende aanvallen

Thursday Next

Thursday Next

13-03-2014 om 21:56

terugkomen...

Bij mij helpt sumatriptan meestal wel 18 a 20 uur, dan neem ik de volgende pil tot de aanval weg is. Dat kan inderdaad wel een paar dagen duren, maar het alternatief is een zeer zware aanval waarvan ik ook een paar dagen door van slag ben. Soms neem ik al na een paar uur weer een pil als ik merk dat het wel helpt maar niet genoeg.
Af en toe neem ik wel 3 pillen per 24 uur, de derde is dan 20 uur na de eerste of zo.
Ik heb nog een vraag, wanneer ga je niet meer naar de huisarts maar naar een neuroloog? Wat kan die meer voor je doen dan medicatie voorschrijven?

Brianna F

Brianna F

14-03-2014 om 09:28

neuroloog

In mijn geval maakt hij eerst een ctscan om verdere dingen uit te sluiten. En dan probeert hij allerlei medicatie uit, tot je de juiste hebt. In mijn geval imigran, ik ben het helemaal eens met hombre. Ik zit op 2-3 pilletjes per maand en heb (afkloppen) nooit een aanval meer die doorzet.

Thursday Next

Thursday Next

14-03-2014 om 11:24

ja,

dankzij triptanen heb ik vrijwel geen zware aanvallen meer, nog maar 1 of 2 per jaar. Af en toe wel een dag ziek vanwege hoofdpijn, die is dan met een aantal uur slaap (en immigran) meestal wel verdwenen.
Zonder triptanen zou ik 3 a 4 aanvallen per maand hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.