Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stenna

Stenna

20-11-2013 om 20:04

migraine kondigt zich dagen van te voren aan

Ik heb af en toe hevige migraine, heb hier medicatie voor (triptanen). Maar meestal voel ik al een dag of 3 a 4 van te voren een aanval aankomen, zonder dat ik dan al hoofdpijn heb. Ik ben dan rillerig en koud, extreem prikkelgevoelig (vooral geluid), geirriteerd over niks, heb raar soort trek, zie slechter, en laat steeds dingen uit m'n handen vallen. Na een dag of wat zet dan eerst de misselijkheid door en vervolgens de migrainepijn zelf. Met de triptanen wacht ik tot de eigenlijke aanval doorzet, dus ik neem ze niet al van te voren. Dat moet nl van de huisarts.
Is er iemand die wel medicatie al inneemt bij de eerste verschijnselen? Wat gebeurt er dan: kun je daarmee een aanval voorkomen? Of heeft iemand een andere manier om al vroeg in te grijpen? Want ik vind het zo zonde dat ik dan lijdzaam moet afwachten tot het onafwendbaar komt, je zou toch in dat stadium al iets moeten kunnen doen? Heb zelf al van alles geprobeerd: gaan slapen of rust nemen, ontspanningsoefeningen, veel drinken, op mijn voeding letten, etcetc, maar dat baat niet. Uiteindelijk zet het toch altijd door.

lennest

lennest

20-11-2013 om 21:51

betablokkers

Om een migraine aanval te voorkomen of de frequentie te verminderen, gebruik ik betablokkers. De aanvallen komen minder vaak voor, dat is echt een pluspunt. Soms voel ik een aanval wel aan komen, soms helpt het dan dat ik op die dag veel ibuprofen, 3 x 600 mg, slik, maar soms ook niet. De triptanen vooraf slikken heeft geen nut zegt de neuroloog, het kan namelijk niets voorkomen. Betablokkers hebben ook nadelen: je hartslag gaat naar beneden, je bloeddruk ook en je hebt constant koude voeten en/of handen. Hartslag en bloeddruk waren bij mij aan de hoge kant, dus zo erg was dat niet. De koude voeten is een ander verhaal. Vier dubbel geslagen fleece op het voeteneind, kruik mee naar bed en sokken aan, anders worden m'n voeten niet warm.
Overleg het eens met je dokter? Overigens: ik ben bij de neuroloog geweest omdat mijn huisarts het raar vond dat ik ineens zo vaak en zo veel hoofdpijn had. De neuroloog weet het ook niet, ik wijd het aan de hormonen van de overgang.
Je zou ook eens een dagboek bij kunnen houden; wat eet je, hoeveel stress is er, heb je goed geslapen, veel koffie/chocola, misschien ontdek je een patroon? En dan is het een kwestie van dit patroon doorbreken, als dat lukt of kan.

Fiorucci

Fiorucci

21-11-2013 om 07:34

Herkenbaar

Ik herken ook aan dat soort verschijnselen dat er een aanval aankomt. Bij mij zijn hormonen de trigger. Ik heb me erbij neergelegd dat ik migraine heb en neem voorzorgsmaatregelen als ik de aanval al een paar dagen van te voren voel aankomen. Makkelijk eten in huis hebben bijvoorbeeld, afspraken onder voorbehoud maken,zorgen dat ik lekker warm heb, etc.
Medicatie gebruik ik zelf niet, hooguit een sterke espresso en brufen. De jaren dat ik wel medicatie gebruikte, merkte ik dat de aanval naderhand toch alsnog terugkwam, vandaar dat ik niks meer gebruik.

Zelfde als Fiorucci

Ik voel ook dagen van te voren een aanval aankomen. Ben onhandig, prikkelbaar, heb het koud en in de war. Kan ook vaak geen beslissing nemen over de simpelste dingen. Heel vreemd is dat.
Ik leg me er ook bij neer, hoop dat de aanval die gaat komen meevalt en neem die dag veel ibuprofen en koffie of cola. Misselijk ben ik niet, dat is heel fijn. Die auraverschijnselen vind ik wel heel naar. Ik zie slecht, heb vaak uitval van 1 helft van mijn lijf en praat bijzondere taal zeg maar. Als de auraverschijnselen weg zijn, komt de hoofdpijn opzetten.
En inderdaad, triptanen van tevoren innemen heeft geen zin.
Succes & sterkte!
Sanneke*

Brianna F

Brianna F

21-11-2013 om 10:37

ander geluid

Ik heb dezelfde verschijnselen als jij en neem meteen een triptaan. Dat moet ik doorgaans de volgende dag en soms de dag erna nog één keer herhalen. Maar ik breek de aanval ermee af en deze zet ook niet door. Hallelujah voor de uitvinder van imigran.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

21-11-2013 om 19:51

nou....

ik slik ze ook niet meer, die echte migraine medicatie want ik merk dat de aanval dan iedere keer terugkomt, net zo lang totdat hij heeft mogen úitzieken' van mij.... En daar kan ik dan dagen mee bezig zijn. Dus inmiddels neem ik wel paracetemol en domperidom, maar verder laat ik hem komen.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

21-11-2013 om 19:53

wat jij misschien wel

kan proberen is om bij de eerste misselijkheid domperidom gebruiken om die te onderdrukken.
Ik weet niet hoe het precies werkt, maar ik merk altijd duidelijk dat mijn paracetemol of brufen past helpt als ik evoor domperidom gebruikt heb. Zelfs als ik niet eens zo heel erg misselijk ben...

Stenna

Stenna

21-11-2013 om 21:03

dank, tips

Fijn, al deze reacties. Een dagboekje heb ik al eens een tijd bijgehouden, ook in samenspraak met mijn huisarts (ik heb al een jaar of 20 last van migraine). Daar kwam uit dat sommige aanvallen wel met mijn hormooncyclus samenhingen (maar niet allemaal). Daarom heb ik nu al jaren een mirena. Maar ben dus nog niet aanval vrij (wel minder). Verder was er niet veel verband te ontdekken.
Ik heb primperan zetpillen voor de misselijkheid, weet niet of dat net zo iets is als domperidom? Die neem ik een uurtje voor de triptan, anders kan ik die niet binnenhouden.
Helaas verdraag ik (mijn maag) geen ibuprofen, daar kan ik dus niet mee experimenteren, mag ook niet van huisarts. Misschien dat ik toch eens een keer een preventieve triptan probeer, of met huisarts overleg over betablokkers. Kun je die ook alleen die paar dagen nemen, of moet je ze dan echt altijd slikken (dat dacht ik eigenlijk, en dat zou ik niet willen). Met triptan heb ik ook wel de ervaring dat de aanval terugkomt, maar als ik niks neem eigenlijk ook. Dan duurt het net zo goed een dag of 3 a 4. Met triptan kom ik die dagen toch beter door.
Nog meer tips om uit te proberen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2013 om 21:50

Ascal?

Ik heb gemerkt dat ik met tijdig Ascal innemen een aanval kan afbreken.
Imigran heb ik geprobeerd maar daar werd ik iebel van. Geen hoofdpijn meer, maar wel ontzettend suf. Zo suf dat zelfs zitten, liggen en slapen al teveel was. Herkent iemand dit gevoel. Ik merk dat de Ascal minder goed begint te werken en wil me weer eens verdiepen in de echte migraine medicijnen. Er is ongetwijfeld veel veranderd de afgelopen 10-15 jaar.

Thursday Next

Thursday Next

21-11-2013 om 22:16

hier

gaat de aanval meestal wel weg met triptanen, ik moet er meestal we een paar dagen achter elkaar een nemen. Als een aanval doorzet is die zo heftig dat ik liever een paar dagen medicijnen slik dan zo'n aanval doormaken.
Betablokkers moet je volgens mij echt dagelijks slikken, ik heb dat een week lang geprobeerd maar mijn hartslag werd zo laag (48) dat het niet verantwoord was. Als ik hoofdpijn heb probeer ik dat eerst weg te krijgen met paracetamol en ibuprofen, het duurt aardig lang voordat hoofdpijn overgaat naar migraine dus dat durf ik meestal wel te proberen.
Ginny, die sufheid heb ik wel maar lang zo erg niet. Ik voel me wel trager, ook het denken en praten is lastiger, het net of de lucht dikker is waardoor alles wat meer inspanning kost. Ascal ken ik niet, kan je dat bij de apotheek krijgen of alleen op recept?

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2013 om 07:41

betablokkers

Betablokkers slik je elke dag, en ook ik stond te tollen op mijn benen door lage hartslag. Maar er zijn zeker mensen die er baat bij hebben. Verder kan ik je ook het boek Mijn hoofd en ik van Noortje Russel aanraden.

Brianna F

Brianna F

22-11-2013 om 09:30

betablokkers

Ik heb ze jaren geslikt, mijn bloeddruk bleef keurig, ik heb er erg veel baat bij gehad, de bijna dagelijkse hoofdpijn verdween, alleen de maandelijkse migraine aanvallen bleven, maar die heb ik nu onder controle door bij de eerste verschijnselen een triptaan te slikken.
Dat suffe heb ik nooit, ik krijg enorm veel energie van imigran. Ik heb de betablokkers afgebouwd, mijn bloeddruk is nu iets verhoogd. Toch gewenning of zo?

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

22-11-2013 om 12:34

info primperan/domperidom

Metoclopramide (Metoclopramide, Primperan) werkt net als domperidon door verbetering van de maaglediging. Vermoedelijk is de werking sterker dan van domperidon. Artsen schrijven het bij verschillende vormen van braken voor, ook bij braken na gebruik van sommige kankerbestrijdende middelen (chemokuur).
Metoclopramide kan echter meer bijwerkingen veroorzaken dan domperidon. Het kan namelijk in de hersenen doordringen en daardoor soms slaperigheid, moeheid en bewegingsstoornissen veroorzaken; de laatste bijwerking komt vooral bij jonge (jonger dan 20 jaar) en oudere mensen voor. Er kan ook obstipatie of diarree optreden. Uw arts zal dit middel dus voorschrijven als de aandoening ernstiger is of als domperidon onvoldoende helpt. Metoclopramide kan in noodgevallen worden voorgeschreven bij misselijkheid en braken tijdens de zwangerschap, maar niet bij borstvoeding.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-11-2013 om 12:36

@Ginny

ik herken je gevoel van sufheid. Ik gebruik soms Maxalt en in ongeveer de helft van de gevallen werkt het gewoon, dus zonder bijverschijnselen. In de andere helft van de gevallen voel ik me stomdronken, praat en beweeg traag en wil vooral slapen.

Als de hoofdpijn nog niet zo heel heftig is en mijn maag nog werkt (soms ben ik misselijk en merk ik dat mijn eten lang blijft 'staan', dan werkt mn maag niet meer lijkt het wel) wil ik nog wel eens aspirine slikken (ipv ibu of paracetamol). Dat werkt bloedverdunnend en zou daardoor een beter effect hebben op de hoofdpijn, is mij eens uitgelegd. Vaak werkt het, soms niet en ga ik alsnog aan de Maxalt - met het risico op die extreme vermoeidheid. Ik neem het middel dus alleen thuis in of als mijn man kan autorijden, want dat laatste durf ik echt niet als de Maxalt verkeerd 'valt'.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-11-2013 om 17:48

Ja dat is het gevoel

Het valt echt verkeerd, zo verkeerd dat slapen ook niet meer lukt.

Bij mij werkt Ascal op zich wel goed als ik het op tijd kan innemen. Als de aanval eenmaal begonnen is, helpt het nog maar matig helaas. Ascal is ook familie van de aspirines en is vrij verkrijgbaar bij de apotheek.

Denk dat ik toch maar eens ga kijken voor een echt medicijn voor erbij voor de echte zware aanvallen. Bedankt voor jullie antwoorden. En excuus voor het kapen van het draadje.

nathalie

nathalie

23-11-2013 om 11:59

preventieve triptanen

dat helpt niet daar heeft je HA gelijk in. Maar dan wordt dat meer beoeld zo van, ik heb vandaag (of morgen) een hele belangrijke dag waarbij ik geen migraine kan gebruiken, en er is nu helemaal niks aan de hand maar ik neem preventief toch alvast maar wat in want dan krijg ik die migraine niet. Zo werkt het niet.
Maar als er al van alles gaande is zoals bij jou (Ik ben dan rillerig en koud, extreem prikkelgevoelig (vooral geluid), geirriteerd over niks, heb raar soort trek, zie slechter, en laat steeds dingen uit m'n handen vallen. Na een dag of wat zet dan eerst de misselijkheid door en vervolgens de migrainepijn zelf.) dan is er al duidelijk een trein gaan rijden en is innemen niet meer preventief maar om de gaande aanval te stoppen of te verminderen. Je hoeft dan toch niet te wachten tot de hoofdpijn er echt is? Ik dacht juist dat als je de hoofdpijn vóór weet te blijven het nog beter werkt. Als je zover bent dat je na alle voorgaande verschijnselen de misselijkheid in de verte voelt komen dan kun je je triptanen best al wel nemen, zo doet mijn man het ook en vaak komt de hoofdpijn dan niet eens echt of maar weinig.

Stenna

Stenna

24-11-2013 om 21:45

nathalie

dat zou inderdaad best kunnen, dat de huisarts dat eigenlijk anders bedoeld, en het bij mijn vooruitgaande verschijnselen wel mag? Misschien dat ik het toch eens probeer. Hoewel ik wel altijd probeer het gebruik van de triptaken zo veel mogelijk te beperken (tot de momenten dat het echt niet anders kan). Zulk lekker spul is het niet, en je kunt er op den duur ook juist weer hoofdpijn van krijgen als je het te veel gebruikt. Maar stel dat ik een aanval kan voorkomen: dan zou ik juist minder nodig hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.