Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Liz

Liz

22-11-2015 om 18:57

Menstruatiepijn

Dochter heeft steeds meer last van buikpijn als ze menstrueert. Paracetamol helpt niet goed.

Iemand ervaring en tips?

Naproxen

Dochter krijgt, bij een onverwachte doorbraakbloeding, want is permanent aan de pil, een Naproxen tegen buikpijn. Dat helpt beter dan paracetamol.
Kopje thee, beetje extra warmte.

Moni

Moni

22-11-2015 om 19:02

Ibuprofen helpt dan beter dan paracetamol

Doorslikken van de pil is ook een optie.

Emma

Emma

22-11-2015 om 19:08

Warme kruik

Warme kruik helpt echt. En daarna een zwaardere pijnstiller, bijv die van AnneJ. De dokter kan ook pijnstillers voorschrijven. Mijn dochter is erg geholpen met de anti-conceptiepil, ik vroeger ook. Vitamine B12 heeft mij ook geholpen toen ik in de twintig was.

Yaron

Yaron

22-11-2015 om 19:38

femapirin

Ik gebruikte vroeger Femapirin, dat was speciaal voor menstruatiepijn, ik weet alleen niet of het nog bestaat.

Liz

Liz

22-11-2015 om 19:40

Moni

Mijn dochter is niet aan de pil.

Marie

Marie

22-11-2015 om 19:54

Aleeve feminax

Bij dochters hielp Aleeve Feminax heel goed. Sinds ze aan de pil zijn hoor ik ze er niet meer over trouwens.

Marie

Marie

22-11-2015 om 19:56

De pil

O, ja - voor mijzelf was de pil destijds ook de oplossing voor menstruatiepijn. Heb wat dagen met een kruik op bed gelegen, vreselijk vond ik dat. Was dus helemaal blij met de pil destijds.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-11-2015 om 20:12

ibuprofen of paracetamol

Hoeveel paracetamol neemt ze? Ik moet er echt twee nemen, direct bij het eerste pijntje dat ik voel. Als ik te lang wacht, dan is het te laat. Dan moet ik echt gaan liggen, met mijn benen opgetrokken en wachten tot het wegtrekt. Anders val ik flauw.
Ibuprofen werkt trouwens ook prima bij mij.

Liz

Liz

22-11-2015 om 20:15

De pil

Dochter is niet aan de pil en gaat voorlopig ook niet aan de pil.

Ik zoek dus vooral andere tips.

Voor alle tipgevers tot nu toe, bedankt.

Wat

Wat

22-11-2015 om 20:30

advil

advil (liquid)400 mg en dan meteen twee stuks.

Wat mij vroeger altijd hielp was ook een warme kruik op mijn buik.

Of, in tegenstelling wat je eigenlijk wilt als je buikpijn hebt: bewegen. Dat kan zijn van wandelen tot het doen van yoga-oefeningen.

Emma

Emma

22-11-2015 om 21:05

Ook

Je zou ook advies kunnen vragen bij een orthomoleculair therapeut. Bepaalde voedingessupplementen zoals vitamine B of magnesium kunnen erg goed werken. Maar dan wel beter op advies van een deskundige dus.

Paddington

Paddington

23-11-2015 om 08:24

En..

blijven bewegen.

Ik heb er ook erg veel last van (al jaren niet meer aan de pil). Veel blijven bewegen, warme kruik, warme douche en niet schromen om iets in te nemen tegen de pijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-11-2015 om 08:34

over dat bewegen

Bij mij werkt bewegen juist averechts. Tenminste: als ik eenmaal pijn voel opkomen, dan moet ik juist NIETS doen. Pas als de paracetamol zijn werk heeft gedaan en de pijn weg is, kan ik weer iets gaan doen.

Charis

Charis

23-11-2015 om 10:53

NSAID's

Paracetamol helpt bij mij ook niet, je kunt volgens mij beter een NSAID nemen zoals ibuprofen (Advil, Brufen, Nurofen) of naproxen (Aleve, Femex, Naprosyne).

Wees daar dan wel voorzichtig mee, want aan NSAID's kleven meer risico's dan aan paracetamol. Deze middelen zijn misschien wel vrij verkrijgbaar, maar daarmee niet per se onschuldig. Lees de bijsluiter dus goed door op contra-indicaties.

Nurofen

Dochter van 13 menstrueert al 3 jaar en heeft vooral de eerste dag enorme pijn in haar rug. Ze neemt dan nurofen. Inmiddels regelt ze dat allemaal zelf, soms kom ik er pas een paar dagen later achter dat ze ongesteld is.
Ze pakt dan zelf nurofen wat ze nodig heeft.

Overleg met de huisarts

"De pil
Dochter is niet aan de pil en gaat voorlopig ook niet aan de pil."

Waarom niet?

Zware pijnstillers zijn bezwaarlijker voor haar lichaam dan pilgebruik.
de pil is een geëigend middel bij menstruatieklachten.
praat er eens over met de huisarts.
het helpt de voor en nadelen vanuit medische hoek af te wegen

Naproxen

De pil is geen gek idee, maar als dochter dat niet wil zou ik zeggen: Naproxen. En wel op schema: bij de eerste tekenen van kramp meteen 2 tabletten, daarna om de 8 a 12 uur eentje. Op die manier hou je de narigheid eronder. Zelf had ik dan aan twee tot tweeënhalf dagen slikken genoeg, die laatste dagen kon ik zonder pijnstilling wel af.
Wat je niet moet doen is wachten tot de pijn ondragelijk is en dan gaan slikken, gewoon meteen ingrijpen als je die kramp voelt opkomen. Komen doet-ie namelijk toch, dan kan je er maar beter meteen bovenop zitten met betere resultaten dan als je de boel eerst uit de hand laat lopen.

Ik had als puber en jong-volwassene enorme last van menstruatiepijn, tot ik de Naproxen ontdekte. Wel eens wat anders geprobeerd, hielp voor geen meter. Dus je snapt, ik zweer erbij (later aan de pil gegaan, en dat hielp ook prima. Nog wel kramp, maar dat kon ik met een apc-tje af).

Groeten,

Temet

Injel

Injel

23-11-2015 om 16:39

ibuprofen

voor vrouwen met bijvoorbeeld endometriose wordt ibuprofen aangeraden in plaats van paracetamol.

Katniss

Katniss

23-11-2015 om 16:42

Wat ik me afvraag

Hebben pubers nu ergere menstruatiepijn, of zijn wij inmiddels gehard en kunnen meer hebben? Ik kan me van vroeger ook wel herinneren dat ik een halve dag met een dekentje op de bank lag. Jaren weinig last gehad, en de laatste maanden heb ik weer behoorlijke buikpijn, zo erg dat ik er misselijk van word. Dan slik ik maar een half doosje paracetamol en doe een beetje rustig aan, en als ik er niet aan denk gaat het wel.
De pil zou ik mijn dochter niet zo snel aanraden. Ik was zelf veel te blij toen ik er na 20 jaar mee stopte, maar ja het is wel eerste keus anticonceptie voor jonge vrouwen volgens mij.

Injel

Injel

23-11-2015 om 16:46

katniss

'of zijn wij inmiddels gehard en kunnen meer hebben?'

Hier niet helaas. Ik ben de pil weer gaan slikken omdat ik endometriose heb, bij mij werd de pijn elke maand dus juist een beetje erger ...

Niki73

Niki73

25-11-2015 om 09:37

Heel persoonlijk

Ik heb nooit ernstige menstruatiepijn gehad (met uitzondering van de eerste menstruaties na mijn bevallingen), niet met en niet zonder pil. Soms een paar uurtjes wat kramp, maar dat is zonder pijnstillers met wat diepe ademhalingen prima te doen. Vriendinnen van me hebben elke maand ellende. Ik denk dat het aan de persoon en haar pijngrens ligt (en nee, daarmee bedoel ik niet dat mensen met een lage pijngrens zich aanstellen, integendeel, die krijgen meer te verduren). Misschien heeft het nog iets te maken met hormonen die nog niet helemaal in balans zijn in de puberteit? En dat je daarom tegen de menopauze ook extra last kunt krijgen? Ik vrees dat het vooral een kwestie van pech of geluk is.

Hanne.

Hanne.

25-11-2015 om 09:52

veranderd

Bij mij is het echt veranderd. Als tiener had ik een heftige, langdurige (en pijnlijke) menstruatie. Elke 2 uur tampons verwisselen (maat superplus) en inderdaad met pijnlijke, harde buiken pijnstillers en een kruik vroeg in bed kruipen.

Tegenwoordig kan ik het met een mini tampon af en heb ik helemaal geen last van kramp of pijn.

Wat

Wat

25-11-2015 om 11:01

Niki

ik denk dat het misschien een combinatie kan zijn bij bepaalde mensen, maar ik zou er niet vanuit gaan dat het bij iedereen dezelfde pijn is maar door iedereen anders wordt ervaren.
Ik kan bij mezelf namelijk nog goed de pijn voor de geest halen omdat dat nog maar zo kort geleden is.
Er komen hormonen vrij, de baarmoeder krimpt samen en dat veroorzaakt de pijn. Ze weten nog niet heel goed waarom dat bij sommigen erger is dan anderen, maar ik herken bij mezelf het verschil bij ouder worden. Ik heb nu minder pijn dan voorheen.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-12-2015 om 14:02

Ik slikte vroeger indocid

Dat hielp echt ontzettend goed. Eén capsule bij de eerste tekenen van kramp, en dan kon ik het verder met normale pijnstillers af. Voordat ik dat voorgeschreven kreeg was ik eens in de paar maanden (gelukkig niet iedere maand) echt een dag doodziek, met binnen een paar uur na de eerste krampverschijnselen overgeven en diarree en zelfs bijna flauwvallen. Erg genant op school... Later toen ik de pil ging slikken was dit niet meer nodig. Ik heb er opnieuw om gevraagd (en gekregen) toen ik stopte met de pil om zwanger te worden. Na de zwangerschap heb ik nooit meer ergens last van gehad. Tenminste niet zodanig dat ik niet functioneerde, alleen wat zeurende kramp zeg maar.
Als ik nu google op Indocid dan is ernstige menstruatiepijn nog steeds een indicatie om dit voor te schrijven.

stofjes

Wat mij erg heeft geholpen was de suiker laten staan, magnesium en vitamine D plus nog wat andere dingen. Qua voeding kan het ook nog schelen wat je eet. Bepaalde vetzuren enzo. Teunisbloemolie helpt in elk geval bij pms maar bij menstruatiepijn weet ik het niet.
Wat ik me jaren later pas realiseerde was dat mijn bed, een bed met metalen bodem ook een grote rol speelde. Op een houten bed kan je beter aarden en ontspannen. Ook allerlei elektrische velden kunnen verstorend werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.