Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmy

Emmy

27-09-2017 om 13:27

Meningokokkenvaccinatie

Ik lees de berichten over de nieuwe meningokokkenvaccinatie.
Mijn pubers vallen wel in de risicogroep, maar niet in de vaccinatiegroep.
Ik snap ook wel dat je ergens moet beginnen met vaccineren, maar nu ben ik toch ongerust. Ook omdat vorig jaar een klasgenoot van oudste overleed aan meningokokken.
Je kunt ook vast wel op eigen kosten laten vaccineren, of is dat heel hysterisch?

Teuntje

Teuntje

27-09-2017 om 18:02

Had al gekund

Als je heel ongerust bent over de meningokokken dan had je allang je kinderen kunnen laten vaccineren, dat ACWY vaccin bestaat allang. Dat het nog niet in het programma zit betekent alleen dat het niet door de overheid vergoed wordt. Volgend jaar is dat blijkbaar voor babies en brugklassers wel zo.

Emmy

Emmy

28-09-2017 om 09:23

Weet ik

Je kunt je voor van alles laten inenten. Maar zolang het niet in het vaccinatieprogramma zit, is er blijkbaar niet echt een noodzaak toe.
Dat is nu juist mijn punt: dat er nu ( nou ja, volgend jaar) massaal tegen die menW gevaccineerd gaat worden, zal toch wel zijn omdat het (veel) meer voorkomt? Dus heb ik toch reden om wat ongerust te worden?

MariaV

MariaV

28-09-2017 om 10:48

Vraag het de huisarts

Ik denk dat je met dat soort vragen het beste bij je huisarts terecht kunt. Het is zeldzaam, maar komt toch nog zo'n 250 keer per jaar voor in NL. Als het enigszins betaalbaar zou zijn, zou ik inderdaad zelf laten inenten als mijn kinderen niet in de vaccinatiegroep zouden vallen.

Alison

Alison

28-09-2017 om 17:54

Aanvullende verzekering

Als je een aanvullende verzekering hebt zou je kunnen kijken of je een vergoeding krijgt voor die vaccinatie.
Staat los van de overweging wel/niet natuurlijk.
Mijn persoonlijk idee, ik las over hepatitis en dat dit best veel voorkomt. Omdat ik de kosten vergoed kreeg heb ik me daar voor laten inenten en ook meteen tegen wat andere dingen die ik even kwijt ben. De precieze vaccins heb ik overlegd met de assistente van de kliniek. Die had er veel verstand van. Sommige dingen die ik gegoogeld had raadde ze af vanwege echt niet nodig in Europa.
Als je je zorgen maakt over een risico dan is het de moeite, denk ik, om de voor- en nadelen af te wegen en dan te laten enten.

Teuntje

Teuntje

28-09-2017 om 19:37

Emmy

Als jij er van uit gaat dat zolang het niet in het programma zit er blijkbaar niet echt een noodzaak toe is, dan kun je gewoon op het programma afgaan. Overheid zegt: babies en brugklassers in het programma. Ergo: voor andere groepen geen noodzaak.

Emmy

Emmy

28-09-2017 om 20:50

@Teuntje

Nee, die redenering klopt niet.
Tieners zijn een risicogroep, maar je moet ergens beginnen met dat vaccinatieprogramma. Het hele cohort van 12 tot 20 vaccineren is ondoenlijk, dat snap ik ook wel. Maar dat neemt niet weg dat die hele groep een groter risico loopt op ziek worden.

Teuntje

Teuntje

29-09-2017 om 09:05

Redenering

was niet van mij hoor, ik volgde de jouwe. -maar zolang het niet in het vaccinatieprogramma zit, is er blijkbaar niet echt een noodzaak toe.-
Natuurlijk is het wel doenlijk om een heel cohort te vaccineren, dat is ook wel eens gebeurd. Of daarvoor wordt gekozen of niet zal van het geschatte risico afhangen en blijkbaar schat men nu dat vaccineren van babies en brugklassers het risico genoeg omlaag brengt. Die 12 jaar die jij noemt is natuurlijk ook maar arbitrair, ook iemand van 11 kan ziek worden en een ouder van een groep 6-7-8 kind kan ook redeneren dat hij het risico voor zijn kind te groot vindt en zelf de vaccinatie betalen, net als jij kunt voor je oudere tieners als je het risico zwaar voelt.

mijn kinderen zijn ingeënt

redelijk wat besmettingen in de omgeving heeft ons er toen doen besluiten om ze beiden in te laten enten. Moesten we indertijd wel zelf betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.