Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-02-2025 om 19:15
Hallo allemaal.
Mijn kleintje van 1 jaar en 5 maanden heeft vandaag een flinke smak gemaakt. Z'n lip is erg dik en gescheurd, maar ik maak me best ongerust over zijn tandje.
Toen ik ging voelen zag ik dat een van zn voortandjes een heel klein beetje wiebelt. Ook lijkt het alsof deze iéts schever staat dan voorheen. Het is lastig om te zien, maar het leek er zelfs op alsof z'n tandvlees tussen twee voortanden een scheurtje had.
Ik had uit paniek de spoed tandarts gebeld en die vertelde dat ze bij deze leeftijd sowieso niets doen een raadde aan om in ieder geval de komende 3 dagen geen warm eten of warme dranken te geven. Koud zou beter zijn voor de genezing en om ontsteking te voorkomen.
Nu ligt hij te slapen met z'n speentje, maar begin ik te stressen of dit kwaad kan?
Hebben jullie ervaring of expertise hierover die mij gerust kan stellen? Ik weet dat het waarschijnlijk wel goed zal komen en dat het maar minimaal is, maar het is toch je vlees en bloed.
04-02-2025 om 22:05
Morgen even de tandarts bellen voor advies. Meestal komt dit vanzelf goed, maar je wilt het even van een deskundige horen.
04-02-2025 om 22:25
Daar zijn die melktandjes voor. Ik ken weinig kinderen die met een ongeschonden melkgebitje vijf worden. Voor je gemoedsrust kun je even langs de tandarts of bellen, maar die kan er verder weinig mee. Het kan zijn dat het tandje grijs wordt.
04-02-2025 om 22:50
Waar ben je specifiek bang voor?
Kan zijn dat je kind dit tandje gaat verliezen, dat is vervelend, maar gelukkig is het een melktandje.
Onze jongste was met 1 jaar gevallen op zijn voortand. Niets aan de hand verder, maar met 4 jaar werd de tand plots grijs en is toen alsnog er uitgehaald door de tandarts (dat klinkt erger dan het is; de wortel was al vrijwel weg). Hij heeft toen een paar jaar zonder voortand gedaan, tot de volwassen tand doorkwam. Omdat hij al 4 was, leek het alsof hij vroeg aan het wisselen was.
05-02-2025 om 00:05
Je hebt al advies van een tandarts gekregen, dan krijg je toch geen beter advies van leken op een forum? Als het tandvlees morgen dik is en bloedt, kun je alsnog je eigen tandarts bellen. Komt wel goed!