Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

13-05-2014 om 10:42

melkkies trekken

Mijn zoon van bijna 16 moet een melkkies laten trekken die maar niet weg en de groei van de nieuwe kies belemmert. Is dit net zo pijnlijk als een volwassen kies verwijderen of kan ik hem geruststellen dat het niet zo veel last geeft?

Tine Winkel

Tine Winkel

13-05-2014 om 11:11

sorry, geen geruststelling

van mijn kant. Soms valt t mee, soms valt t tegen. De laatste keer viel het bij mijn jongste dochter tegen: de nieuwe kies zat direct onder de oude. De wortels van de oude zaten dus om die nieuwe kies heen. Om de oude kies los te krijgen moest er wat gewrikt worden, waarbij de nieuwe kies meebeweegt. Niet fijn, dus.
Maar soms valt t mee, hangt vooral van de wortels af.

Sterkte voor je zoon!

hier zonder problemen

Hier bijna 16 jarige met beugel die nog 3 melkkiezen had, nu moesten ze er toch uit van de ortho anders zouden de onderliggende kiezen dwars gaan liggen, toevallig zelfde week controle afspraak bij TA, en die trok ze meteen, geen extra afspraak hoeven te maken.
Geen verdoving nodig, geen centje pijn.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

13-05-2014 om 11:40

oke...

ik houd gewoon mijn mond.....

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

13-05-2014 om 11:42

zonder verdoving

had ze al even geprobeerd; dat ging hem niet worden.... Dus aparte afspraak gemaakt.

Molaar

Molaar

13-05-2014 om 14:36

meestal

meestal hebben melkkiezen niet zulke lange wortels, maar ik vrees dit exemplaar wel, anders had ie het niet meer dan tien jaar uitgehouden. Zou toch wel even laten verdoven.
Sterkte

over verdoving

Ik roep dit gewoon in elk tandartsdraadje sinds ik een keer heb gemerkt dat hier misverstanden over bestaan:
niet iedereen reageert even sterk op de verdovingsspuit. Als je ondanks de verdoving nog pijn voelt, moet er bijgespoten worden. Geef dat dan ook aan. Ik ben een pieperd en een angsthaas in de tandartsstoel, dus ik begin vanzelf te kermen, maar voor wie wel de neiging heeft zich groot te houden: niet doen, gewoon een extra shotje ertegenaan en het leed is geleden (die tweede prik voel je dan niet meer)

Het duw- en trekwerk in je kaak kan dan evengoed nog wel vervelend zijn, maar pijn zou niet moeten optreden.

Dit in het algemeen, niet specifiek over melkkiezen; ik heb helaas ruime ervaring met het trekken van kiezen maar die waren van de volwassen variant.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

13-05-2014 om 21:46

laat

Ik snap niet dat jouw tandarts zo lang gewacht heeft. Bij mijn 2 kinderen bleven er zeker 8 tanden en kiezen te lang zitten en de nieuwe tanden kwamen daardoor schots en scheef door. Ze zijn allemaal getrokken op hun twaalfde of eerder. De laatste keer moesten er bij jongste vier tegelijk uit (aan drie kanten) en dat was best heftig maar echt niet zo erg als volwassen kiezen omdat ze vaak aan één kant los zitten (de kant dat de nieuwe kies zit). Jongste was vooral boos omdat de tandarts er eentje was vergeten en dacht dat ze al klaar was

Dus: ja dat doet pijn en nee niet zo erg als een volwassen kies die overal nog vast zit (mijn man deze week nog).

mama2

mama2

15-05-2014 om 08:33

het ligt eraan

Normaal "lossen" de wortels op van melkkiezen, daarom komen ze er ook altijd zo "plat" uit. Zijn de wortels nog intact dan zou het iets meer werk zijn zeg maar. Maar zoals Temet schrijft....doet het pijn, vraag dan om extra verdoving. En daarnaast, hoe meer gespannen je bent, hoe minder snel je op verdoving reageerd...succes!

mama2

" En daarnaast, hoe meer gespannen je bent, hoe minder snel je op verdoving reageert"

Aha. Dat verklaart dan meteen waarom er bij mij altijd bijgespoten moet worden. Ik heb mij daar altijd wat over verbaasd. Ik ben niet groot of zwaar, en reageer op andere stoffen - pijnstillers, alcohol - altijd vrij snel. Maar aangezien ik in de tandartsstoel éen brok zenuwen ben kan dat inderdaad verklaren waarom verdoving bij mij minder goed werkt.

Groeten,

Temet

Monique D*

Monique D*

15-05-2014 om 15:05

Foto maken

Kan de tandarts geen foto maken voordat hij gaat trekken? Dan kan hij toch zien of het trekken moeilijker zal gaan als de melkkies nog wortels heeft?

Dalarna

Dalarna

15-05-2014 om 17:05

Monique

Lijkt me onzinnig want natuurlijk heeft die melkkies nog wortels, anders was die er namelijk allang uit. Zoals ik al zei zal de nieuwe kies er aan een kant door zijn gekomen en zal de melkkies aan de andere kant nog wortels hebben.

Monique D*

Monique D*

15-05-2014 om 19:43

Dalarna, wel foto maken

Door een foto te maken kan hij zien op welke manier hij die kies kan verwijderen. En hij ziet dan ook hoe die wortels van de melkkies de onderste kies heeft "omstrengeld". Als je blindelings gaat trekken kan er heel wat fout gaan.

Dalarna

Dalarna

15-05-2014 om 21:21

Monique

Ben jij tandarts? Hoezo blindelings trekken? De tandarts zal heus al wel een foto gemaakt hebben om te kijken waar de nieuwe kies ziet of men ZIET de nieuwe kies zitten en dan is het duidelijk welke kant je op moet.

mama2

mama2

16-05-2014 om 10:31

Een beetje

gelijk heeft Monique wel en je zal er versteld van zijn hoeveel tandartsen geen foto´s maken en de patient er niet aan denkt (wat op zich logisch is natuurlijk....)....

Het is zeker waar Temet, maar ontspannen is voor ons makkelijk gezegd natuurlijk.....

Hier ook

Bij mijn dochter (12) is ook deze week een melkkies getrokken, de andere kies drukte er al onder maar de melkkies zat goed vast. Geen foto's gemaakt trouwens. De kies brak af van de wortel, de wortel bleek klem te zitten tussen tandvlees en nieuwe kies. Met een pincet heeft ze de wortel eruit kunnen halen. De wond was hierdoor wel iets groter. Nadat verdoving uitgewerkt was klopte het wel een beetje maar heeft geen pijnstiller meer willen nemen (is een harde..)

Verdoving

"En daarnaast, hoe meer gespannen je bent, hoe minder snel je op verdoving reageerd...succes!"

Ik ben helemaal niet bang voor de tandarts, vind een wortelkanaalbehandeling ook geen enkel punt, maar ik moet altijd bijgespoten worden. Het is niet zo dat ik een lage pijngrens heb, integendeel. Misschien zijn sommige mensen gewoon niet zo bevattelijk voor verdoving.

skik

Brianna F

Brianna F

18-05-2014 om 14:10

Dalarna

***Natuurlijk heeft een melkkies nog wortels****

Dat is nog maar te bezien. Ik heb nog een melkkies en op de foto is geen wortel meer te zien, maar hij zit vooralsnog heel stevig vast tussen de andere tanden. Bij mij zit er wel geen nieuwe kies onder die de boel omhoog stuwt.

Mussie

Mussie

18-05-2014 om 15:53

Hier ook 3 stuks

Hier 3 melkkiezen getrokken op 15 jarige leeftijd. Geen centje pijn, terwijl het slachtoffer best kan mekkeren als hij ook maar iets voelt. Maar ja, het verschilt dus per persoon en per kies blijkbaar.

mama2

mama2

20-05-2014 om 09:51

Skik

**Ik ben helemaal niet bang voor de tandarts, vind een wortelkanaalbehandeling ook geen enkel punt, maar ik moet altijd bijgespoten worden. Het is niet zo dat ik een lage pijngrens heb, integendeel. Misschien zijn sommige mensen gewoon niet zo bevattelijk voor verdoving.**

Dat kan inderdaad, maar in het geval van Temet is het, gezien haar angst, hoogstwaarschijnlijk de samenspanning....

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

20-05-2014 om 11:17

en hier

is het erg meegevallen. De kies ging er na even wrikken uit en van napijn was nauwelijks sprake. Het was meer dat hij het eng vond dan dat het pijn deed!

+ Brunette +

+ Brunette +

20-05-2014 om 17:52

Temet

Kan heel goed hoor. Ik heb eens als vertaler bij de aanvang van een behandeling gestaan. Patiënt was heel erg nerveus. Uiteindelijk ging het feest zelfs niet door omdat hij na meerdere bijspuitingen nog steeds iets voelde.

Kip en ei

Misschien word je ook wel gespannen bij de tandarts omdát je niet makkelijk te verdoven bent. Als je dat al een keer hebt meegemaakt zal je de volgende keer nerveuzer zijn.

skik

Katniss

Katniss

21-05-2014 om 10:21

Ik heb het ook

Ik was altijd in de veronderstelling dat een verdoving de scherpe kantjes van de pijn moest afhalen, dus voelde eigenlijk altijd wel iets. Bij de tandarts, waar ik wel bloednerveus ben, maar ook bijv bij het hechten na een bevalling (zonder zenuwen). Toen ik flauwviel van de pijn op de behandeltafel van een dermatoloog vroeg hij waarom ik niets had gezegd. Tja, ik dacht tanden op elkaar en even doorbijten, maar dat was lastig als je voelt dat ze in je snijden. Hij heeft toen flink wat bij gespoten en toen voelde ik helemaal niets meer. En dat kan bij de tandarts dus ook! Prettig om te weten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.