Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Paddington

Paddington

09-10-2015 om 10:38

Melatonine

Een kennis van mij kreeg van de huisarts het advies om haar zoon van 12 melatonine te geven, elke dag voor de continuïteit. Hij heeft moeite met inslapen bij haar (doordeweeks is hij bij haar, de weekenden zijn om-en-om. Haar ex geeft aan dat hij daar niets van merkt en dat hun zoon bij hem goed slaapt.

Nu ben ik altijd voorzichtig met het geven van medicijnen aan mijn kind en ook zelf met het innemen van medicijnen.

Is melatonine echt zo veilig als de huisarts deed voorkomen of moet je er terughoudend mee zijn? Ik heb gegoogeld maar er zijn evenveel sites die aangeven dat het veilig is, als die aangeven dat het niet ongevaarlijk en dat je het dus niet lichtvoetig moet geven. Het is vrij verkrijgbaar bij de drogist, maar volgens mij voornamelijk omdat ze in de EU de regels voor medicatie gelijk willen houden.

Pirata

Pirata

09-10-2015 om 17:57

Dat weet ik niet

Mijn zoon gebruikt al 12 jaar een kleine dosis melatonine en hij slaapt er wel op, maar niet altijd. Als ze twijfelt: ze kan hem ook een lage dosis valeriaan geven. Misschien ligt hij teveel na te denken in zijn bed en dat zal hem ws. ontspannen.
Slaapt hij echt zo goed in het andere huis of denkt de vader dat het zo is?

Miraya

Miraya

09-10-2015 om 18:08

dosis

het gevaar zal ook wel van de dosis afhangen, denk ik. Elke dag 10 gram is anders dan elke dag een pilletje van 0,1 mg.

Katniss

Katniss

09-10-2015 om 18:35

Hoeveelheid

Ik heb begrepen dat de hoeveelheid die iemand nodig heeft kan verschillen, zelfs bij mensen van gelijke leeftijd en gewicht. Verder luistert het nogal nauw, dus het kan zijn dat je bij 0,5 mg niets merkt, bij 0,6 mg wel, en bij 10 mg weer niet.
Waaruit blijkt die moeite met inslapen? Als hij niet elke dag tot ver na 00.00 uur wakker ligt zou ik er niet aan beginnen. Sommige pubers slapen nu eenmaal niet als ze (al) om 21.00 uur naar bed gaan.

four

four

09-10-2015 om 20:19

tja

Hier heb ik gemerkt dat bij langdurig melatonine gebruiken je eigen aanmaak toch echt wel verstoord wordt.

Voor mezelf betekent dat dat ik niet meer kan slapen zonder. Voor mijn kinderen betekent het dat ik hun niet langer dan een week achter elkaar laat gebruiken. Vaak helpt het erg goed om bijvoorbeeld een ritme dat is verschoven door vakanties wat naar voren te schuiven. Voor langdurig gebruik vind ik het veel minder geschikt.

Moni

Moni

09-10-2015 om 20:47

Hier ook op doktersadvies

Dit ivm een verstoord dag/nacht ritme. Kind is daarvoor bij een slaappoli geweest.

Ik zou niet huiverig zijn voor melatoninegebruik, zeker niet na advies van een arts. Het kan veel verschil maken op welk tijdstip het ingenomen wordt. En een vast ritme (ook in het weekend) is belangrijk.

Raad je vriendin aan om het tijdstip van innemen per 5 dagen te variëren. Stel dat ze begint met een half uur voordat kind in bed ligt, dan begin je steeds vroeger. Het ideale tijdstip hangt af van de natuurlijke aanmaak van melatonine. Des te minder die aanmaak, des te vroeger moet je beginnen.

Volgens onze arts verstoort het innemen van melatonine niet de natuurlijke aanmaak. Die wordt vooral verstoord door een onregelmatig ritme en het niet krijgen van voldoende zonlicht in de ochtend. Daardoor wordt de melatonine niet snel genoeg afgebroken en daarom wordt die in de avond later aangemaakt.
Lichttherapie kan daarbij helpen, vooral in de herfst/winter.

Guera

Guera

11-10-2015 om 20:10

Placebo geven

Hier ook een 12 jarige die zichzelf steeds overstuur maakte door het niet kunnen slapen. Hij werd daar gestrest van. We hebben melatonine gekocht bij drogist. Hem daarbij betrokken en gezegd dat hij daardoor makkelijker in kon slapen. Vervolgens heb ik de tabletjes na een werk vervangen voor vitamine d tabletjes en hij bleef er goed op slapen. Gevalletje psychisch

Tango

Tango

14-10-2015 om 13:48

Hier werkte dat dus niet

Zoon van 11 gebruikt ook al jaren melatonine. We zijn begonnen met 1 tabletje van 0,1 gram. Hij was toen denk ik een jaar of 6. Inmiddels zit hij op 3 tabletjes. Ik heb ook weleens vitamine D geprobeerd maar dat werkte echt niet bij hem. Dus het gaat bij hem ook niet om het placebo effect. Ook als we de tabletjes een keer vergeten en hij denkt er zelf ook niet aan, slaapt hij echt niet in.
Nu was hij 2 nachten op kamp en had daar geen tabletjes genomen (wel mee, maar dus echt vergeten) en sliep dus wel. Maar daar was hij dan ook de hele dag buiten, actief bezig en ging w.s. heel laat slapen.

Tango

Tango

14-10-2015 om 13:50

Onduidelijk

De laatste zin is een beetje onduidelijk natuurlijk. Hij ging heel laat slapen omdat ze w.s. laat naar bed gingen bedoel ik.

Paddington

Paddington

14-10-2015 om 14:06

Bij vader slaapt hij echt zonder problemen

vader weet van de problemen met slapen en gaat na een half uur controleren of de jongen slaapt.

Het is op advies van de huisarts, maar hij is niet naar een slaappoli of iets dergelijks geweest.

De kinderen gaan allemaal om 9 uur naar bed en in het weekend om 10 uur. Bij vader gaan ze later, wellicht dat dat dus uitmaakt.

Maar goed, ze zal het toch zelf moeten weten. Ik zou ook naar aanleiding van de verhalen hier niet zomaar melatonine geven, zeker niet elke dag.

Ik zal haar nog eens voorzichtig aanraden om met de jongen samen te onderzoeken waarom hij zo'n moeite heeft met slapen. Wellicht licht daar een veel betere oplossing in.

Mijn zoon ook

Mijn zoon (10) slikt al sinds anderhalf jaar melatonine. Is voorgeschreven door kinderneuroloog. Ik heb hem ook al eens gevraagd of het nou kwaad kan om zo lang dit te slikken, maar hij zei van niet. Ik heb een keer geprobeerd af te bouwen en hem daarna gewoon 3 weken lang niks meer te geven. Dat was tijdens de laatste weken van de zomervakantie. 9 van de 10 avonden kwam hij minstens 2x terug naar beneden dus toen ben ik maar weer naar de ha geweest voor een recept.. Ik betaal 17 euro voor een stripje van 21 pilletjes (2 mg.) dus da's best veel geld, vind ik.
Bij hem ook: slikt 'ie het 1x niet, dan slaapt 'ie ook echt moeilijk in. Of we nou een intensief dagje buitenshuis hebben gehad of binnen gevleven zijn, het maakt bij hem geen verschil. Middagslaapjes gingen niet meer vanaf toen hij 2 jr. was en sindsdien heeft hij nooit meer overdag een oog dichtgedaan.

Katniss

Katniss

14-10-2015 om 20:47

Oh kijk

Hij moet gewoon te vroeg naar bed. Mijn 10-jarige kan ook echt nog niet slapen om 21.00 uur.
Ik zou dus echt niet gaan rommelen in dat slaapritme. Gewoon eens kijken hoe het gaat met bedtijd een half uur of uur later.

5htp

Gebruik zelf 5htp, een natuurlijk middel dat helpt om serotonine en melatonine aan te maken. Veel hangt ook af van het dagelijks voedingspatroon. Tryptofaanrijke voeding helpt ook om allerlei neurotransmitters aan te maken, samen met stoffen als vitamine B en D en magnesium.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.