Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sunnymom

Sunnymom

23-12-2019 om 07:05

Meisje 10 jaar ongesteld

Beste leden,

Heeft iemand ervaring mee? Dochter van 10 jaar en 7 maanden heeft gisteren bloedverlies gehad . Alleen met afvegen , dus ieder keer met afvegen ziet ze bloed en ook in haar onderbroek ? Is dit haar eerste menstruatie ?😭😭
Zijn er moeders die dochters hebben die op zo'n leeftijd ongesteld waren en toch goede eindlengte bereikt ?
Alvast bedankt

@Emma

@Emma

23-12-2019 om 10:18

10 jaar

Mijn dochter had vroeger een vriendinnetje dat ook op haar 10e al menstrueerde. Behalve dat het niet prettig voor haar was met schoolzwemmen enzo was er fysiek niets abnormaals aan de hand met haar. Het komt wel vaker voor

Katrien

Katrien

23-12-2019 om 10:19

Kan

Het is vroeg maar niet veel te vroeg. Het zou kunnen dat ze vanaf nu regelmatig ongesteld wordt, maar de volgende keer kan ook nog een half jaar op zich laten wachten. Mijn ervaring met meisjes die zo vroeg ongesteld worden is dat ze niet heel lang worden, maar in mijn familie doe je met 1,57 m heel aardig mee.

Pennestreek

Pennestreek

23-12-2019 om 10:48

Mijn dochter was net 11, dus dat scheelt niet heel veel. Ik maakte me ook zorgen over haar lengte, maar dat was nergens voor nodig, ze is nu met haar 17 jaar precies even lang als ik, 1.74m. Ze is langzaam maar gestaag doorgegroeid, tot ergens begin vorig jaar, dus tot 16 jaar. Ze heeft afgelopen zomer voor het eerst geen grotere maat kleren nodig gehad.

Prim

Prim

23-12-2019 om 13:02

Ik was 14 en ben nog maar 2 cm gegroeid.
Mijn beide dochters waren 12.
De ene groeide nog minimaal 3 cm(162 cm) de ander is nog even doorgegroeid naar 174 cm.

Even voor de statistieken: ik was 165 cm en hun vader 184 cm, dat heeft natuurlijk ook invloed. Kortom ik denk dat het alle kanten op kan.

Hoedan

Hoedan

23-12-2019 om 13:13

Bijna 11

Hier was dochter bijna 11 en lang, de langste van de klas. Daarna nauwelijks meer gegroeid en nu met 14 1 van de kleinere van haar vriendinnen.
Mijn andere dochter was 12 of 13 en daarna ook nauwelijks meer gegroeid.

aleid

aleid

23-12-2019 om 19:27

Zelf

Ook 10. Daarna half jaar niet. Vervolgens geheel regelmatig. Ik heb er niet al te beste herinneringen aan. Veel pijn. Werd daarin gelukkig wel serieus genomen. Kruikjes, pijnstillers en een liefdevolle moeder hebben me er doorheen geholpen.
Was ook de langste van de klas, blijven steken op 1.66. Als je je echt zorgen maakt zou ik even naar de huisarts gaan.

Zelf was ik vroeg en dochter

Was 10 jaar en 3 maanden. Ze was al erg lang toen, nml 170. Ze is nog 10 cm gegroeid.

Sunnymom

Sunnymom

24-12-2019 om 10:32

Besten

Dank voor jullie reacties.
Dus het kan alle kanten op!

Ze is nog heel speels en toont geen tieners gedrag, ben ik gewoon verbaasd.
Omdat ik zelf een gronische schildklier aandoening heb wil ik graag dat huisarts dat gaat checken.

Maar ja of hij akkoord gaat om haar schildklier te checken... Geen idee!
Hoorde dat mensen met vertraagd werkende schildklier sneller in puberteit komen .
Ik zelf was bijna 13 . Dus klopt ook niet.

Pennestreek

Pennestreek

24-12-2019 om 13:03

Andersom

bij hypothyreoïdie kan een verschijnsel juist een verlate puberteit/menstruatie zijn. Dus áls het al gerelateerd is aan de schildklier, dan zou het naar mijn idee moeten gaan om een versnelde werking daarvan. Ik denk ook dat je dan andere symptomen zou moeten zien: vermoeidheid, bleek zien, dus/uitvallend haar, kouwelijk, achterblijvende groei, toename gewicht. Dat vermeld je allemaal niet in je eerste bericht, dus ik denk toch gewoon aan toeval.
Ik was zelf juist laat met mijn eerste menstruatie, bijna 15, dus ik was ook een beetje overvallen door het feit dat mijn dochter van net 11 al zover was. Het was vooral ongemakkelijk voor haar, ze vond (en vindt) tampons niks, maar dat gehannes met maandverband is ook niet fijn natuurlijk. Gelukkig ging ze al bijna naar de middelbare school, waar het toch wat gewoner is om ongesteld te zijn.

Guppie

Guppie

24-12-2019 om 18:13

Koolhydraten

Een teveel aan snelle koolhydraten en vooral geraffineerde suikers, zorgt voor insulinepieken, wat zorgt voor teveel vetopslag, wat onder andere kan zorgen voor een vroege menstruatie. Daarbij nog hormonen in vlees en zuivel en xeno-oestrogenen in cosmetica en plastic flesjes.
Problemen met de schildklier hebben te maken met diverse factoren, waaronder ook de insulineresistentie en tekorten aan voedingsstoffen.
http://www.circadian.nl/backup/oestrogeen-progesteron/

Mijntje

Mijntje

26-12-2019 om 10:09

geen ziekte

Ik denk niet dat de huisarts onderzoeken gaan inzetten. Wat vroeger ongesteld worden dan gemiddeld is geen ziekte, als ze verder nergens last van heeft.
Ik kan me wel voorstellen dat het niet leuk is, de eerste in je klas en van al je vriendinnen (al vinden andere meisjes dit misschien stiekem wel stoer). Ik zou er zo normaal mogelijk over doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.