Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Medicatie van fabrikant Ranbaxy niet betrouwbaar

http://nieuwsuur.nl/onderwerp/601696-wel-of-geen-verbod-ranbaxypillen.html
"De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft de invoer van grondstoffen van één fabriek van Ranbaxy uit India verboden. Ook de pillen die met grondstoffen uit die fabriek zijn gemaakt, mogen Nederland niet in."
Afgelopen week bleek dat dochter bij de apotheek niet haar gebruikelijke fabrikant voor Sertraline vergoed kreeg maar dat we moesten overstappen naar preferente medicatie. Gelukkig heeft ze de eerste maanddosis nog wel van de oude fabrikant gekregen omdat de preferente medicatie niet op voorraad was. Inmiddels heb ik de rest van de medicatie opgehaald en gisteren bleek op Nieuwsuur dat de fabrikant van deze medicatie, Ranbaxy veroordeelt is voor grootschalige fraude met grondstoffen en werkprocessen.
Vandaag lees ik dat ook hier de inspectie de invoer van Ranbaxy grondstoffen verbied. Maar ik ben wel even benieuwd hoe dat nu verder gaat met de reeds geleverde medicatie.
Ik zal er maar een paar dagen over heen laten gaan en dan even de verzekeraar bellen en terug naar de apotheek met die doosjes.

Ik snap dat het inmiddels heel wat financiele voordelen heeft opgeleverd maar dit is dan wel een nadeel. Bovendien kost het de apothekersassistentes op dit moment heel veel tijd om voor elke verzekeraar uit te zoeken wat bij hen de preferente fabrikant is, dat verschilt namelijk per zorgverzekeraar.

Mijn zorgverzekeraar had ook juist een duurder preferente neusspray dan de huisarts had voorgeschreven.
Die de huisarts had voorgeschreven kost 3 euro en die IZZ prefereert kost 15 euro en was niet op voorraad.
De assistente besloot in overleg met de apotheker dat toch maar de goedkope geleverd werd en dat hopelijk de verzekeraar die 3 euro dan maar vergoed en er geen gedoe over begint.

Leen13

Leen13

24-01-2014 om 19:38 Topicstarter

Nieuwsuur vanavond op Ned2 om 22.00 uur

http://nos.nl/artikel/601663-veel-vragen-over-indiase-medicijnen.html
Vanavond besteedt Nieuwsuur opnieuw aandacht aan dit onderwerp, om 22.00 uur op Ned. 2.

Leen13

Leen13

24-01-2014 om 20:17 Topicstarter

Journaal

In het journaal een apotheker die geruststellend meldt dat mensen de medicatie gewoon kunnen nemen. Het importverbod is een voorzorgsmaatregel en dan wordt er getest.
Dat geeft toch op zijn minst het idee dat men geen gedoe wil met reeds geleverde medicatie maar daarmee wel het risico afwentelt op de patienten. Wat moet je daar nou mee?
Ik zit hier namelijk niet te wachten op niet werkzame medicatie en dat is dan nog het minste risico. Dochter krijgt al een krap afgestelde lage dosering die voor haar maar net genoeg is. Geen werkzame stof kan haar weer verder onderuit helpen. Naast de uitdagingen die ze toch al dagelijks heeft.
Maar eerst even Nieuwsuur afwachten.

Leen13

Leen13

25-01-2014 om 00:31 Topicstarter

nog niet duidelijk

http://nieuwsuur.nl/video/601879-chaos-rond-ranbaxypillen.html
Er is inmiddels niet alleen een grondstoffenverbod maar ook een verbod op invoer van de medicatie zelf. Maar 'we hebben op dit moment geen reden om aan te nemen dat het een risico is als je de pillen gebruikt'. Volgens mevrouw Hansen van de IGZ/inspectie.
Dat is natuurlijk een gelegenheidsargument.

Over de klokkenluider waardoor de V.S. een verbod hebben op de invoer van grondstoffen en medicatie van Ranpaxy.
http://www.cbsnews.com/news/leading-generic-drug-maker-faked-test-results-for-fda-approval/
"Asked if, knowing what he knew at the time, he would have taken a Ranbaxy drug himself, Thakur says "No." He adds he still wouldn't take a Ranbaxy drug today."
Oke, ga ik me laten sussen door de inspectie en dochter die pillen dan geven?

Leen13

Leen13

25-01-2014 om 02:20 Topicstarter

Ranbaxy mag fout op fout stapelen en krijgt kans op kans

http://features.blogs.fortune.cnn.com/2013/05/15/ranbaxy-fraud-lipitor/
Ranbaxy gaat maar door ondanks waarschuwingen en een uiteindelijke ban door de Amerikaanse FDA.
Gekopieerde nep testresultaten om aan te tonen dat generieke medicatie hetzelfde effectief is als merkmedicatie en net zo veilig.
Schandalen met stukjes glas in een medicijn dat grootschalig teruggeroepen werd in Amerika.
Later weer medicatie met zwarte stukjes erin.
Desondanks krijgt Ranbaxy kans op kans om opnieuw schade aan te richten.
"The real story is how poorly our government has responded to all of this," says Vincent Fabiano, Ranbaxy's former vice president of global licensing. He's one of a number of former company executives who spoke to FDA or other investigators about the company and then watched in increasing disgust as, for years, nothing seemed to happen."

http://zeenews.india.com/business/news/companies/ranbaxy-hit-by-fda-product-ban-at-4th-indian-plant-stock-slumps-20_93197.html
In Amerika is het bericht vandaag dat een vierde Ranbaxy fabriek geen grondstoffen en medicatie meer mag leveren aan de Verenigde Staten.
Nog steeds heeft het bedrijf foute managementtechnieken waardoor de veiligheid en de kwaliteit van de medicijnen in het geding zijn.
De laatste ban volgt op controle nadat "Staff at the Toansa facility were found to have re-tested raw materials and other ingredients after the items failed analytical testing "in order to produce acceptable findings," and did not report or investigate the failures, the FDA said."

Christel

Christel

25-01-2014 om 08:11

weet je wat zo gek is

ik zie aan de titel al dat jij de topicstarter bent en ik weet gewoon bijna zeker dat je minstens 4 keer op jezelf reageert.

Zoveel tekst door één persoon, ik haak al af bij de eerste zin.

esta

esta

25-01-2014 om 08:28

wat zouden jullie doen?

Ik zag het gisteravond bij nieuwsuur. Ik heb direct hier gecontroleerd waar mijn medicijnen vandaan komen. Gelukkig niet van deze fabrikant. Ik snap niet waarom we medicijnen importeren vanuit een ontwikkelingsland.

Pubermoeder

Pubermoeder

25-01-2014 om 09:42

Esta

"Ik snap niet waarom we medicijnen importeren vanuit een ontwikkelingsland."

Oei, wat ben jij naïef. Welk beeld heb jij van India? India is Nederland op een aantal vlakken ver voor hoor.

Stenna

Stenna

25-01-2014 om 10:02

waarom?

Om dezelfde reden dat we kleding importeren uit ontwikkelingslanden: lage loonkosten.

Stenna

Stenna

25-01-2014 om 10:04

christel

Annej kan inderdaad uitstekend een heel draadje in haar eentje vullen maar ze doet dat wel openlijk. Niet met andere namen ofzo.

esta

esta

25-01-2014 om 12:06

kleding of medicijnen

Dat vind ik echt geen vergelijking. Ondeugdelijke kleding is vervelend, maar niet dodelijk. Ondeugdelijke medicijnen kunnen dat wel zijn.

(en ja India mag dan ontwikkelder zijn dan 50 jaar geleden, er is nog steeds veel armoede. Ik denk dat de verleiding om te sjoemelen, en de mogelijkheid om daarmee weg te komen daar groter zijn dan hier.)

Suze

Suze

25-01-2014 om 13:31

Christel

Waarom reageer je zo vervelend op AnneJ?

Ze schrijft inderdaad meerdere berichten, maar ze kaart een serieus probleem aan dat in elk geval voor haar speelt en vermoedelijk ook voor een of meer andere ouders van OO.

AnneJ zoekt het uit en deelt de info die zij gevonden heeft en de zorgen die ze daardoor heeft met ons. Niets mis mee toch?

Als jij afhaakt is dat jouw zaak, dan hoef je niet zo'n vervelende posting in dit draadje te zetten. Graag niet meer doen, mensen "pesten" of te kakken (proberen te) zetten is niet nodig.

AnneJ, ik ga onze medicijnen ook maar even bekijken.

Bedankt voor de waarschuwing.

Wat zou ik doen als ik jou was? Misschien met de info die je hebt verzameld (en zorgwekkend is) contact opnemen met je verzekeraar. Ik zou dat ook per mail doen. Dan vragen of je - vergoed door verzekeraar! - andere medicijnen mag halen. Het lijkt me dat een verzekeraar, als het per mail gaat en je dus bewijs hebt, voorzichtiger zal zijn met zeggen "ga maar lekker die medicijnen opgebruiken", als onduidelijk is wat de gezondheidsrisico's zijn.

En in je mail ook een (korte) termijn geven waarbinnen je graag hun schriftelijke reactie wilt hebben, omdat je de medicijnen dringend nodig hebt en het gevaarlijk vindt ze verder te slikken. Als ze niet reageren, nog een mail erover heen en misschien daarna bellen, om ze snel te laten reageren maar wel een schriftelijke reactie vragen. Of als ze telefonisch een reactie geven, dan naam van de betreffende persoon vragen/noteren en hun advies in een mail aan hen meteen bevestigen.

Als geld het probleem niet is, zou ik misschien sowieso maar overstappen op een alternatief. Maar als het om meer geld gaat, lijkt het me handig het via de verzekeraar te spelen.

Angela67

Angela67

25-01-2014 om 13:45

op radio gehoord

ik hoorde een interview met een apotheker gistermiddag dat de verzekeraar waar zij zaken meedoet wél de ruimte biedt om iets anders te leveren. Dus kennelijk zijn er verzekeraars die minder strikt zijn. Wellicht dat je dit kunt uitzoeken?

Ik denk ook dat veel (moeilijke) vragen stellen bij verzekeraars en bij minister voor Volksgezondheid kan helpen om het belangrijker te laten vinden. (zie http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/commissies/VWS/samenstelling.jsp voor alle leden van de vaste kamercommissie Volksgezondheid: zo kun je 1 politicus per partij mailen wat je zorgen zijn).

gr Angela

Leen13

Leen13

25-01-2014 om 14:09 Topicstarter

Inderdaad Suze

Een aantal verzekeraars is al om, patienten kunnen om andere fabrikanten dan Ranbaxy vragen. Ik wacht maandag even af. Kan zijn dat er door beraad bij zorgverzekeraars al zaken geregeld zijn.
Dan mail ik.
En zonodig betaal ik zelf een andere fabrikant voor de 2 doosjes die we nu hebben van Ranbaxy. Als ik die van de verzekeraar niet mag omruilen.

Leen13

Leen13

25-01-2014 om 14:16 Topicstarter

Angela

Alle kamerleden mail. Best een optie als de inspectie dwars gaat liggen. Voorlopig zijn de kamerleden al halfgek van al die mailtjes in het kader van de jeugd ggz denk ik.
Ik hoop dat de inspectie hier een forse stap verder zet en de medicatie van Ranbaxy uit de handel haalt. Zonodig gedwongen door de regering inderdaad.
Je wilt geen twijfelachtige zaken als het om patientveiligheid gaat en door de privatisering heb je dit soort kwetsbaarheden. Daar moet je snel en afdoende op reageren.

Stenna

Stenna

25-01-2014 om 20:14

Esta, kleding

Ik maak geen vergelijking tussen kleding en medicijnen, en verdedig de situatie ook niet. Ik geef simpelweg antwoord op je vraag waarom men medicijnen in een ontwikkelingsland laat produceren. Dat is alles. Kleding en medicijnen zijn heel verschillende dingen, maar de reden is hetzelfde. Helaas.

amk

amk

25-01-2014 om 22:59

india en china

Daar zetten westerse bedrijven hun productielocaties neer met volledig westers management en volledig westerse productie methoden alleen voor de helft van de productiekosten.
En India is geen ontwikkelingsland op technologisch gebied, ze liggen voor op ons en Europeese bedrijven halen daar hun techneuten vandaan omdat ze hier niet te vinden zijn op dat niveau.

Het beeld van een totale onontwikkelde bevolking is onjuist. Ja er is armoede, maar ook heel veel kennis.

Stenna

Stenna

26-01-2014 om 01:03

maar mak

dat mag zo zijn, er is wel heel veel corruptie op grote schaal en heel weinig controle. Dus zijn misstanden en dit soort bedrog wel gewoner (denk bijv ook aan de chinese affaires met de giftige stof die was toegevoegd aan verdunde babyvoeding, om geld uit te sparen)

amk

amk

26-01-2014 om 08:31

stenna

je bedoelt melamine in melk, ja heb ik nog dagelijks last van in mijn werk.

Ik heb geen uitspraak gedaan over al dan niet corruptie of controle, alleen waarom bedrijven daar hun productie hebben. Reken maar dat Glaxo, Bayer en de andere grote pharmaceuten daar hun productie hebben voor de medicijnen waar de patenten van zijn verlopen.

De affaires zijn vooral bij bedrijven die niet onder westersregime staan.

Maar corruptie komt ook hier voor: gewoon vlees verkopen als biologisch, paardevlees mengen met rundvlees, bouwfraude.

Ik durf geen uitspraak te doen of de corruptie daar groter is. Het land is groter dus meer kans, je kunt het beter vergelijken met heel europa. Of de controle minder streng is weet ik ook niet.
Ik weet wel dat je als afnemer een ketenverantwoordelijkheid hebt en zelf ook moet analyseren ter controle voor je afneemt. Dus in dit geval valt ook de nederlandse inkoop van de medicatie wat te verwijten. Als er geen werkzame stof of te weinig in zit is dit met analyse aan te tonen. In de voedingsindustrie controleer je tenminste 2x per jaar of de grondstof die je ontvangt wel aan de eisen voldoet die op het analyse certificaat en de specificatie staan. En bij sommige leveranciers doe je dat bij elke batch voordat ie verscheept mag worden en ook bij aankomst.
Die procedure verwacht ik zeker bij pharmaceutische producten.

Leen13

Leen13

30-01-2014 om 21:07 Topicstarter

teruggebracht

Mijn zorgverzekeraar, IZZ, heb ik dinsdag gebeld en die gaven direct toestemming de doosjes terug te brengen naar de apotheek en kosteloos andere medicatie te halen.
Vandaag heb ik ze om kunnen wisselen in de apotheek. Geen probleem. Gelukkig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.