Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fiorucci

Fiorucci

28-07-2016 om 11:53

Medicatie en vermoeidheid

Mijn zoon is 24. Vanaf zijn zeventiende heeft hij epilepsie en niet zo'n beetje ook. Hij is sinds drie jaar aanvalsvrij. Hij heeft nu goede medicatie die werkt gelukkig. Helaas heeft de medicatie als bijwerking vermoeidheid. Hij werkt fulltime als analist in een groot ziekenhuis en woont samen. Sport, eet gezond en zijn bloedwaarden zijn in orde. Maar hij blijft maar zo MOE. Huisarts, neuroloog en bedrijfsarts komen niet met zinnige adviezen. Stoppen met de medicatie...is het enige. Maar denkende aan de hevige Grand mal aanvallen die hij had en de restschade vinden we dat geen optie. Dus tips welkom!

Niet echt tips

Ik wil jou en je zoon vooral veel sterkte wensen. Fijn in elk geval dat hij goed ingesteld is.

Nog een ideetje (wat vast al door jullie bedacht is maar toch...): is het niet mogelijk de medicatie te verminderen?

Fiorucci

Fiorucci

28-07-2016 om 12:52

Nanny

Dat durven we ook niet zo goed....

ziekmelden?

Mijn eerste idee was: in deeltijd gaan werken. Maar beter is het misschien dat hij zich gedeeltelijk ziek meldt, dan heeft hij nog recht op eerst loondoorbetaling en later wellicht een gedeeltelijke uitkering voor de uren die hij kwijt raakt.

Stoppen met sporten is wellicht ook nog een optie, maar als zijn conditie daardoor achteruit zou gaan is hij mogelijk verder van huis.

Kan hij misschien de vraag in de groep gooien bij een patiëntenvereniging, om te zien of lotgenoten zinnige tips hebben?

Groeten,

Temet

Specht

Specht

28-07-2016 om 13:55

Minder uur per dag werken

is het niet mogelijk dat hij minder uur per dag gaat werken, zodat er naast zijn hobby's ed. meer tijd is om uit te rusten, en iets te doen waar hij niet zo me van wordt?

Bijsturen.

Ben zelf een voorstander van de natuurlijke manier, indien mogelijk hoor. Zelf had ik een keer te laat in de gaten dat ik een blaasontsteking had en toen wel een antibioticum genomen.
Bij epilepsie kan soms verbetering komen door gebruik van bijvoorbeeld magnesium, bepaalde b vitamines, waaronder pyridoxine en vitamine B12. kwam wat tegen op internet over een vorm van epilepsie die pyridoxine-afhankelijke epilepsie genoemd wordt.
Een te laag dopamine wordt ook wel in verband gebracht met klachten als epilepsie. Kan je wel bijsturen, onder andere met voeding.
Medicatie veranderen of stoppen wel in overleg met de arts.
Ik lees ook wel over ervaringen met wietolie in verband met epilepsie.
Valt me wel op dat hij een verantwoordelijke baan heeft. Kan ook stress geven.

Annoniem

Annoniem

29-07-2016 om 11:57

wat mij helpt

Ik heb als kind veel last gehad van petit mal en was ook constant moe.

Fijn dat je zoon eindelijk goed afgesteld is! Daar zou ik ook niets aan veranderen maar je kan eens kijken naar de tijdstippen waarop hij die inneemt en wanneer de vermoeidheid optreedt. Vermoeid zijn om 16 uur is lastig maar als het lukt om dat te verscguiven naar 18, al beter om in te passen in je werk. Kijk ook eens naar de verlichting op zijn werk: zo word ik heel moe van direct licht en raak geirriteerd van tlbuizen. De kleur van het licht schijnt bij sommige mensen ook verschil te kunnen maken.

Veel regelmaat helpt: vast slaapritme, altijd op dezelfde tijd medicijnen bijvoorbeeld. Geen televisie 's avonds laat, veel bijslapen in het weekend. Ik fietste veel in de bossen naar school en dan kwam ik tot rust, heerlijk was dat. Als jouw zoon niet zoiets in de buurt heeft heeft hij misschien wel iets aan meditatie of taichi. Tien minuten tai chi of meditatie op een drukke dag kan net t verschil maken.

Voor de rest sluit ik mij aan bij wat piepmuisje zegt over vitamines ed. HIj heeft waarschijnlijk een gevoelig zenuwstel dat overuren maakt. Extra vitamine b, c en ijzer werkt bij mij. Ik slik sinds een tijd spirulina en dat vind ik heel fijn spul. Daarin zitten ook allerlei mineralen en spoorelementen. Daarnaast gebruik ik zink en vitamine C combinatie van Bonusan (uit het hoofd).

En als laatste, kijkeens naar zijn dieet. Eet hij veel suikers of granen als kick als hij wat moe is? Ook daar kan je heel moe van worden.

Fiorucci

Fiorucci

29-07-2016 om 12:23

Bedankt

Bedankt voor de zinnige tips. De natuurlijke toer met uiteindelijk geen reguliere medicatie: Nee. Hij heeft zeer zware insulten. Elk insult geeft schade, dus geen optie. Minder werken nog even niet. Ten eerste zit zijn vriendin nog op school zonder inkomen, en ten tweede is dit een baan op contract. Hij wil deze baan graag voor vast, dus minder werken verlaagd zijn kansen op vast contract. Hij wil een dag minder zodra zijn vriendin werkt, maar zij studeert nog twee jaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-07-2016 om 12:51

Hoelang heeft ie deze baan?

Een nieuwe baan kost namelijk ook energie.

Fiorucci

Fiorucci

29-07-2016 om 21:04

Ginny

Sinds december. Hij vindt t super, dus het geeft enerzijds energie, maar hij moet vroeg op.
Hij realiseert zich zeker dat fulltime werken best vermoeiend is, maar maakt goed gebruik van zijn pauzes. Hij werkt twee nachten per maand, na overleg met de neuroloog is dat accoord. Collega's hebben zelf iniatief genomen om te zorgen dat hij halverwege de nacht even een piwernap kan doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-07-2016 om 22:45

Opstart dus wellicht

Misschien trekt het nog wat bij. Ken er nog wel een exstudent die in het werkende leven maandenlang doodmoe thuiskwam.
Combinatie van factoren wellicht?
Het vroeg opstaan en de nachtdiensten helpen ook niet echt, dan.

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2016 om 08:35

Ginny

Nee, al zijn de nachtdiensten maar twee nachten per maand, hooguit. Hij staat vroeg en gaat er ook op tijd in.

Tarry

Tarry

30-07-2016 om 11:08

Het punt met die

Het punt met nachtdiensten is dat je er beter veel achter elkaar kunt hebben en houden, dan went je lichaam er aan. Met zoals nu: af en toe een nachtdienst, heb je gewoon 2 keer in de maand een jetlag.
Het lijkt niet zoveel, 2 stuks, maar het haalt je hele bioritme door de war, juist omdat het zo af en toe is.

Annoniem

Annoniem

30-07-2016 om 22:54

lysine

Net met kat naar DA geweest : kat moet aan l-lysine (ivm kattenherpes-achtig virus).
En bij toeval (typo) vind ik net dit: http://www.c2w.nl/nieuws/spiegelbeeld-tegen-epilepsie/item10898
Geen idee over de betrouwbaarheid ervan maar ik zou daar toch meer van willen weten, als ik grand mal had.

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2016 om 08:13

Tarry

Klopt, ik draaide ze ooit ook, maar dan zeven nachten per maand,achter elkaar. Het lastige is dat nachtdiensten bij deze functie horen. Hij heeft nu een contract wat over een jaar afloopt, en hij wil hier blijven. Hij heeft overleg gehad met neuroloog, bedrijfsarts en huisarts en heeft groen licht gekregen. Hij is al drie jaar aanvalsvrij dus goed ingesteld op zijn medicatie.

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2016 om 08:14

Anoniem

Zeker interessant, op termijn althans.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.