Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jetta71

Jetta71

12-11-2016 om 19:59

maagklachten van Fisherman's Friend?

Zou het kunnen dat het eten van Fisherman's Friend (niet in enorme hoeveelheden, maar ik denk 5-10 snoepjes per dag) maag- en darmklachten veroorzaakt bij mijn kind? Is er iemand die daar ook last van heeft? Als ik de ingrediënten zie, springt een stof in het oog die capsaïcine heet en die voor de "hete" smaak zorgt. Daarnaast zou sorbitol bij sommige mensen ook een reactie kunnen oproepen.
Mijn kind heeft vrij gevoelige ingewanden, dat weet ik al een hele tijd. Maar ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die denken of weten dat Fisherman's Friend problemen geeft.
Natuurlijk kunnen we de snoepjes een tijdje niet in huis halen. Maar kind wordt een beetje moedeloos van alle dingen die ellende zouden kunnen veroorzaken dus ik dacht het zelf eerst eens na te vragen.

Lente

Lente

12-11-2016 om 20:20

Hier diarree met te veel kunstmatige zoetstoffen

Te veel is dan meer dan twee snoepjes per dag. Of eventueel drie als die derde echt veel later is genomen.

Ik heb geen ervaring met Fisherman's Friends

Je zou een variant kunnen proberen waar wel suiker in zit. Dan merk je het verschil, of niet.....

Theekopje

Theekopje

12-11-2016 om 20:21

Sorbitol

Het is een heel bekend bijverschijnsel van sorbitol. Ook bij een paar snoepjes.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

12-11-2016 om 20:39

Sorbitol in snoepjes

Het effect van sorbitol op je darmen is berucht. Nog beruchter zijn de reviews op Amazon, m.b.t. gummibears met sorbitol

https://www.amazon.com/Haribo-SUGAR-Classic-Gummi-Bears/product-reviews/B006J1FBLM

Morgaine

Morgaine

12-11-2016 om 20:41

Jahoor

Als ik twee of drie snoepjes met sorbitol eet (keelsnoepjes oid van AH) dan krijg ik waterdunne ontlasting...

Jetta71

Jetta71

12-11-2016 om 21:02

Oei

Wauw, wat een snelle en uitgesproken reacties! Nu herinner ik me ineens ook dat hetzelfde kind ineens last kreeg na het eten van een ontbijtproduct dat we al heel lang in huis haalden. Toen bleek dat de samenstelling was veranderd: suiker vervangen door zoetstoffen. Tjonge...... ik voel me een beetje dom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb, maar zal er op gaan letten. Dan merken we denk ik snel genoeg of er inderdaad verband is.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-11-2016 om 23:04

Wondee

Dat er nog Mensen zijn die die producten kopen

Half a twin

Half a twin

13-11-2016 om 09:58

ja ad

Ik lees niet iedere keer dat ik iets koop de etiketten van a tot z en inderdaad kom ik er soms tijdens gebruik achter dat de suiker is vervangen door sorbitol. Pas nog gehad met van die mini pepermuntjes van een goedkoop merk.
Als er op de verpakking staat nu met minder suiker dan ben ik alert anders niet.

Ik vind 5 -10

Van die dingen op een dag wel veel hoor,daar zou ik echt wel last van krijgen.

Taruh

Taruh

13-11-2016 om 11:04

veel sorbitol

elke pastille bevat 86 - 94% sorbitol (afhankelijk van de variant), dat is best heel erg veel.

De Original en drop-anijs bevaten overigens geen sorbitol.

Ik vind het ook opvallend dat de website van het product pas voor 13 jaar en ouder is en dat het product wordt afgeraden voor kinderen < 5. Geeft meestal aan dat het niet zo onschuldig is als het lijkt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-11-2016 om 14:55

Zoetstoffen

Er komen bij mij in huis beslist geen producten met suikervervangers of "light" producten. Ook niet met het zogenaamde "natuurlijke" Stevia. Mijn zoon krijgt hoofdpijn en misselijkheid van Stevia en ik krijg er jeukende uitslag van. Sorbitol is berucht om de laxerende werking; dat vermijden we sowieso. Dan maar een beetje suiker; maar natuurlijk wel met mate. Als je kind al gevoelige ingewanden heeft (is hij al eens onderzocht?) moet je verre blijven van dat soort zoetstoffen en andere ingrediënten die prikkelend werken op maag en/of darmen.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-11-2016 om 14:59

Orthorexen

Ik heb een leerzame link voor jullie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Orthorexia_nervosa

Taruh

Taruh

13-11-2016 om 21:30

Ad Hombre

Sorbitol is echt een probleem stofje, heeft in dit geval niet met Orthorexia te maken.

file:///C:/Users/Gebruiker/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/LHW194I9/Sorbitol.pdf

Tuinstoel

Tuinstoel

13-11-2016 om 21:40

huh

Wie eet er nou 5-10 van die dingen per dag? Vind ik echt heel veel en dan zeker voor een kind (al weet ik de leeftijd niet). Kan in elk geval nooit goed voor je zijn.

bieb63

bieb63

13-11-2016 om 23:13

Herkenning

Als ik een pasr suikervrije dropjes eet, dan gegarandeerd borrelende buik en krampen. Dus ja, dat kan heel goed, ook al heb ik verder zelden ergens last van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.