Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Alison

Alison

11-02-2017 om 03:00

Liesbreuk (vrouw, volwassen)

Al sinds het najaar van 2012 heb ik last van mijn lies. Toen dacht ik dat het kwam door het hardlopen en daar ben ik dan ook mee gestopt. Kon ook niet anders want het deed veel te veel pijn. De pijn ging niet over na rust, fysiotherapie bij 3 verschillende therapeuten, osteopathie, acupunctuur, core stability oefeningen en er is ook geen oorzaak ontdekt bij lichamelijk onderzoek, de echo en een röntgenfoto. Liesbreuk werd uitgesloten destijds.
De pijn gaat een beetje op en af maar is er altijd. De laatste tijd lijkt het weer wat erger te worden en straalt het uit naar mijn bovenbeen. De afgelopen week had ik echt meer pijn en vandaag dacht ik ineens weer aan een liesbreuk. Even gevoeld en er zit een verdikking in die lies.
Nou ga ik maandag meteen naar de huisarts maar ik heb toch alvast wat informatie opgezocht.
En er is veel te vinden, wel/geen matje, wel/niet laparoscopisch, plaatselijke verdoving of helemaal onder zeil, academisch ziekenhuis hier in de buurt of kliniek. Als het echt een liesbreuk is zijn er nog wel wat keuzes te maken.
Heeft iemand hier al eens met een liesbreuk te maken gehad en kun je me dan wat vertellen over je overwegingen?
Uiteraard is er een gerede kans dat het geen liesbreuk is maar ja, lies->bult->pijn. Lijkt me ook wel een optie dat het wel een liesbreuk is.
Ben erg benieuwd wat de huisarts zegt maandag. Mocht het zo zijn wil ik er wel een beetje spoed achter zetten want ik ben geen pieper maar het doet best zeer.

Antje

Antje

11-02-2017 om 08:55

Afgelopen jaar

Ik had een femoraalbreuk. Is net als een liesbreuk maar dan op een iets andere plek in de buikwand. Ik had er enorm veel pijn aan en ben er snel aan geholpen. Ik heb me totaal niet verdiept in verschillende methoden. Wilde er alleen maar zo snel mogelijk vanaf. Ik kon niet werken. Met twee weken geopereerd. Dagopname was dat, en er is een matje ingezet. Direkt na de operatie was ik van de helse pijnen af,al krijg je er natuurlijk operatiepijn voor terug. Ik heb zes weken heel rustig aan moeten doen. Nu nooit meer last van.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-02-2017 om 09:19

Alison

Niet doen joh, die huisarts. Ik zou nog even homeopathie, bachbloesemtherapie, aromatherapie en nog wat van die alternatieve zooi proberen. Huisartsen weten niets van dit soort dingen.

Sommige mensen...

Jasmijn

Jasmijn

11-02-2017 om 09:35

NIet zo onaardig doen Ad

Zoals ik het lees was een liesbreuk destijds uitgesloten en is Alison andere dingen gaan proberen, er was geen oorzaak ontdekt bij lichamelijk onderzoek, de echo en een röntgenfoto.... (dus zoals is het lees is ze toen toch echt bij een arts geweest)
Ze vraagt nu niet óf ze naar de huisarts zal gaan maar meer over de behandeling.

Sommige mannen.......

Ad Hombre

Ad Hombre

11-02-2017 om 10:35

Jasmijn

Sorry, maar je kent me. Bij de kleinste hint van alterneuteritis vlieg ik meteen op de kast.

Alison

Alison

11-02-2017 om 11:00

Als ik jou was zou ik van die kast af komen en eens lezen wat mensen schrijven. En als dat teveel moeite is, reageer dan gewoon niet.

Dank Antje voor je ervaring. Zes weken Da's lang. Aan de andere kant ben ik nu al vier jaar aan het sukkelen en als dit echt een liesbreuk is, kan er tenminste wat aan gedaan worden.

Dank Jasmijn, je hebt gelijk. Er is toen veel gedaan. Niet met dank aan de huisarts. Die heeft gekeken en gevoeld en me rust voorgeschreven. Heel toevallig brak ik toen mijn elleboog en heb ik 3 maanden op de bank gezeten. Hoeveel meer rust kun je nemen? Na de tijd was de pijn er nog altijd maar de huisarts kon er verder niks mee.
Omdat ik die pijn had opgelopen met hardlopen ben ik naar een sportarts gegaan met het idee dat die daar meer verstand van zou hebben. Voordeel daarvan was dat die een bijzonder grondig onderzoek heeft gedaan, veel meer dan de huisarts. Helaas kwam daar alleen maar uit dat ik een zwakke core stability had. Maar na een half jaar oefenen bij de fysiotherapeut zonder resultaat vond ik het wel goed.
Maar ik ben heel benieuwd wat het maandag wordt.

Ik maak me alleen een beetje zorgen over die matjes die gebruikt worden. Voordeel er van is dat de breuk maar zelden terug komt, nadeel is dat er chronische pijnklachten van kunnen komen en dan ben je verder van huis.
Maar dat is op de zaken vooruit lopen. Eerst eens maandag afwachten.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-02-2017 om 11:20

Alison

"Als ik jou was zou ik van die kast af komen en eens lezen wat mensen schrijven."

Oh, maar dat deed ik hoor!

"osteopathie, acupunctuur, core stability oefeningen"

Zie? Duidelijk geval van alterneuteritis!

"En als dat teveel moeite is, reageer dan gewoon niet."

Sorry, maar als ik alterneuteritis bespeur *moet* ik gewoon reageren.

Half a twin

Half a twin

11-02-2017 om 12:27

core stability is niks alternatieverigs

Dat doe je gewoon bij de (sport) fysiotherapie. Doe al 6 jaar zulke oefeningen om steeds terugkerende blessures te voorkomen en om minder pijn te hebben aan een versleten gewricht dat nog niet geopereerd wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.