Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tigerfeet

Tigerfeet

19-02-2015 om 11:59

lichttherapielamp bij winterdepressie

Heeft iemand hier ervaring mee en welke lamp gebruik(te) je???
En in welke mate heb je last van depressies of winterdepressies??

Ik ben nieuwsgierig naar hoe het je wel of niet helpt

Tigerfeet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-02-2015 om 14:26

Lichttherapie

Ja, wij hebben er een sinds twee jaar. Ik had hem al voor mezelf omdat ik met veel moeite de winter doorkwam en me rot voelde ook al slik ik al jaren tot volle tevredenheid antidepressiva. Omdat mijn zoon ook veel moeite heeft met wakker worden en opstaan, met name in de winter, is hij hem ook gaan gebruiken (op advies van de kinderpsychiater) en het werkt; fantastisch gewoon. Meer energie in de donkere dagen en geen winterdip meer. Ik heb de Philips Golite HF3320/01; een klein model wat heel handig is omdat je hem overal kan meenemen en neerzetten. Dit is nu een verouderd model (ik kon hem dan ook met 50% korting kopen. Je gaat zitten, zet het ding aan en dan kan je computeren, tv kijken, ontbijten en dat is het. Een halfuurtje per dag is genoeg. Deze heeft blauw licht en het is net alsof je een dosis zomerlicht krijgt.
Lichttherapie is bewezen effectief; veel ziekenhuizen bieden ook lichttherapie aan als kuur. Maar het is veel handiger om dit thuis te doen. http://www.lichttherapie.nu/

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-02-2015 om 15:57

Overigens

Overigens moet je wel op tijd beginnen met lichttherapie dus voordat de donkere dagen aanbreken. En als je bepaalde medicijnen gebruikt eerst overleggen met je (huis)arts.

Tigerfeet

Tigerfeet

19-02-2015 om 18:22

medicatie

Ik wist niet dat je met je medicatie er rekening mee moet houden. Zal ff bij de apotheek navragen.
Mijn psychiater vertelde mij dat het alleen voor mensen is die alleen een winterdip is. Maar ik hoor er steeds meer positieve geluiden over
Tigerfeet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-02-2015 om 18:59

Medicatie

Als je geen winterdip/winterdepressie hebt zal zo'n lamp niet veel uitmaken. Maar er zijn meerdere indicaties zoals slaapproblemen, een verstoorde biologische klok, jetlag etcetera. Voor lichttherapie in het ziekenhuis heb je wel een medische indicatie/verwijzing nodig maar voor thuis natuurlijk niet. Er zijn ook wakeup-lights en die kan ook iedereen gebruiken. Maar bepaalde medicijnen/ziekten/aandoeningen kunnen een contra-indicatie zijn voor lichttherapie dus altijd overleggen met de arts en/of de apotheek.

mama2

mama2

20-02-2015 om 12:02

Ik niet maar...

mijn moeder en een vriendin gebruiken wel een lichtlamp. Beide slikken ook anti depressie medicatie. Mijn moeder gebruikt hem zo vanaf november tot maart en mijn vriendin gebruikt hem als ze voelt dat ze somberder gaat worden, meer moeite gaat hebben met opstaan en meer futloos gaat voelen. Beide zijn er absoluut tevreden over!

Tigerfeet

Tigerfeet

21-02-2015 om 21:53

bedankt

Ik ga op zoek naar eentje die ik eerst kan huren.

Tigerfeet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-02-2015 om 22:24

Lichttherapie

Hier kun je een lichttherapielamp huren: http://www.lichttherapieverhuur.nl/ Je kan ook navraag doen bij je thuiszorgorganisatie.

Niki73

Niki73

25-02-2015 om 09:33

Ik ook

Ik heb zo'n grote lamp van Philips die ik op mijn werk naast mijn monitor heb staan. Ik heb de kleine blauwe ook geprobeerd, maar die werkte minder goed voor mij. 's Ochtends gebruik ik de lamp zo'n 1,5 uur terwijl ik werk, van oktober tot maart ongeveer. Sindsdien geen winterdip meer! Geweldig!

guera

guera

01-03-2015 om 16:38

al vit d geprobeerd?

Ik heb veel baat bij het bijslikken van hoge dosering vitamine d in de winter. Veel minder somber en futloos.

Daglichtlamp

Heb zelf twee daglichtlampen, wat iets anders is dan die lichttherapielampen. Is een soort spaarlamp maar dan met licht dat het daglicht zoveel mogelijk benadert. Moet zeggen dat het heel prettig is aan je ogen. Ze kosten circa 15 a 25 euro dus niet heel duur. Een speciale zonnebank met blue lite helpt me ook goed. Plus een goeie dosis vitamine d.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.