Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ulrike

Ulrike

05-02-2018 om 11:43

lichttherapie lamp

Heeft iemand ervaringen met een lichttherapie lamp? Mijn man heeft last van een winterdepressie denken we. Hij heeft de medische molen al doorlopen, maar de huisarts kan niets vinden en gooit het op winterdepressie. Hij gebruikt al vitamine D pillen, we gaan een keer in de maand naar de zonnebank (met vitamine D lampen) maar het helpt allemaal niet echt.
Vorig jaar was het veel minder maar toen zijn we in oktober naar een zonvakantie geweest, dit jaar niet en ergens in november sloeg de depressie toe. We hebben nu een vakantie gepland in maart naar de zon en volgend jaar gaan we zeker wel weer in oktober, maar nu zit ik dus te kijken op licht therapie lampen, heeft iemand hier ervaringen mee?

tante Sidonia

tante Sidonia

05-02-2018 om 14:15

nou, niet persoonlijk

Maar ik hoor van verschillende mensen in mijn omgeving dat het wel helpt. Ook als je slecht slaapt: je moet dan in de ochtend vooral die lamp gebruiken.
En het is niet slecht voor je lijf, als het erger wordt heeft hij misschien medicijnen nodig dus ik zou het proberen.

Lichtje

Lichtje

05-02-2018 om 14:40

Ja ik

Als de R in de maand zit, gebruik ik elke ochtend zo'n anderhalf uur de lichttherapielamp, nu al een jaar of vijf. Ik heb zo'n grote van Philips. Een kleintje met blauwe leds heb ik ook geprobeerd, maar die werkte voor mij veel minder goed. Ik zet de lamp op mijn werk naast mijn scherm, redelijk dicht bij mijn gezicht. Voor mij doet het wonderen, ik ben sindsdien 's winters veel energieker en blijer.
Vitamine D en B neem ik ook trouwens. Als je een tekort aan D hebt, moet je wel eerst een tijd lang heel stevige doses nemen om de achterstand in te lopen. Die standaardpilletjes zijn dan echt veel te zwak.

Lampje

Lampje

05-02-2018 om 15:00

En hier

Ik heb een litebook edge. Super handig formaat en werkt geweldig. Komt een enorme bak licht af. Elke dag een klein halfuurtje tijdens het ontbijt vanaf oktober en dat maakt echt een groot verschil voor mij.

Ulrike

Ulrike

05-02-2018 om 15:02

Geen tekorten

Volgens de huisarts heeft hij geen tekorten aan vitamine D en B, maar ja we proberen het toch maar.
De waardes waren voor vitamine D 60,0 en M.C.V. 92,0 dat zou betekenen dat alles in het gemiddelde zit (voor zover ik het begrijp)
Ik had nou juist zo'n kleintje met Led lichtjes op het oog, omdat dat wat makkelijker mee te brengen is, maar nu breng je me aan het twijfelen. Heb jij nog waardes voor het licht wat jij gebruikt? Dan weet ik een beetje waar ik op letten moet.

Lampje

Lampje

05-02-2018 om 15:27

Sterkte en soort

Vroeger ging men vooral uit van de lichtsterkte maar tegenwoordig wordt ook de lichtsoort meegenomen bij de effectiviteit. Je kunt achtergrond lezen op verschillende sites over winterdepressie.
Die grote lampen, daar moet je of flink dichtbij zitten of lang laten aanstaan of allebei. De led-versies houden hun sterkte beter vast op afstand, en door de soort licht is het effect ook sneller bereikt. Kan allebei maar ik vond het kleinere model om die reden handiger. Die van mij geeft trouwens gewoon wit licht om te zien en dat vind ik prettig. Het is een heerlijk zonnetje. Hij is oplaadbaar dus kan zonder snoer er aan.
Tegenwoordig heb je ook bril-modellen dan kun je er zelfs mee rondlopen.

Zucht...

Lichtje en lampje...
"Tegenwoordig heb je ook bril-modellen dan kun je er zelfs mee rondlopen". Daar word ik niet vrolijk van. Liever degelijk onderwijs...

Alison

Alison

06-02-2018 om 03:09

Vitamine D

Lang geleden heb ik gevrijwilligerd op het StichtingB12tekort forum en daar gold de uitdrukking 80 is prachtig wat betreft de D. Omdat je man klachten heeft denk ik dat het goed is om zijn waarde wat op de krikken.
Ik neem zelf gelcapsules met 5000 IE van Now en daar zet je echt stappen mee. Dan wel weer de waarde laten controleren na een maand of 3 en sowieso stoppen als de R weer uit de maand is. Tenzij hij natuurlijk ook in de zomer een tekort heeft zoals ik.
In de handel worden pilletjes verkocht met 800 IE en dat is nog niet eens wat je dagelijks nodig hebt, laat staan dat je daar een tekort mee kunt aanvullen.
In de gelcapsules zit al olie maar als je tabletten neemt eet daar dan altijd iets vets bij. Boterham met roomboter of zoiets. D wordt beter opgenomen met vet erbij.
Verder als tip, ga naar buiten. Vooral in de ochtend. Geen enkele daglichtlamp kan op tegen het effect van buiten zijn, al kan het elkaar wel heel goed aanvullen. Dus meteen als het licht wordt een half uurtje naar buiten. Lekker wandelen, fietsen of hardlopen. Is sowieso goed tegen depressies.
Sterkte met en voor je man.

Jo

Jo

06-02-2018 om 07:04

Ulrike

Op welke B vitamine tekort is je man getest?
Ook op B12? Wordt niet standaard gedaan. Ik spreek uit ervaring. Jarenlang lopen tobben en mijn bloed laten testen. Nooit kwam er iets uit. Onnodig antidepressiva geslikt. Tot ik zelf vroeg om mij te testen op B12 tekort. Bingo!

Nu kom ik de winter door met vitamine D, (voorgeschreven door de ha), Toppharm b-complex 50 mg (op advies van B12 forum) en om de 2 weken ga ik mijn injectie halen bij de assistente van de ha (op eigen initiatief, geen zin in discussie met de ha of de assistentes.

Ik adviseer je om eens op het forum van Stichting B12 te gaan lezen.
Succes

Lampje

Lampje

06-02-2018 om 08:09

Alison

Meteen als het licht wordt een half uurtje lekker naar buiten, dat vindt mijn baas niet zo’n goed plan in de winter.

Lampje

Lampje

06-02-2018 om 08:11

Yvan?

Ik heb even wat meer uitleg nodig. Wat heeft dat met degelijk onderwijs te maken?

Er is geen enkel verband

tussen vitamine B(12) en "winterdepressie".
Voor B12 geldt een aanbevolen dagelijkse inname van 1,5 - 5 µg. Er is geen enkel verband met seizoen, zonlichtintensiteit enz.

Er is wel een verband tussen tussen vitamine D en zonlichtintensiteit, aangezien er UV B nodig is om de vitamine in het lichaam te synthetiseren. De aanbevolen dagelijkse inname varieert tussen 10 en 20 µg.
Wie een beetje normaal en gevarieerd eet, en rekening houdt met verminderde resorptie naarmate men ouder wordt, heeft geen tekorten.

Overigens wordt er niet meer gerekend in "IE" (Internationale eenheden) bij vitamines.
"IE" wordt gebruikt wanneer een molecule nog deels onbekend is en er dus niet kan nagegaan worden "wat er wel en niet bij hoort". In die gevallen probeert men een standaard van hoeveelheid te stellen a.d.h.v. de biologische werking van de stof.
Bij vitamines is dat niet meer nodig: die moleculen zijn alle inmiddels volledig beschreven. De hoeveelheden kunnen dus perfect uitgedrukt worden in eenheden gerelateerd aan het SI-stelsel.
Dat fabrikanten van "voedingssupplementen" er wèl nog in rekenen zegt iets over de mate waarin ze de wetenschappelijke stand van zaken opvolgen...

mijk

mijk

06-02-2018 om 10:56

Ik heb zo'n kleintje van Philips

aleen paar jaar en het maakt een wereld van verschil voor mij. Ik begin begin oktober en stop zo tegen april...

Mijk

Lampje

Lampje

06-02-2018 om 11:28

Yvan

Je reageerde op mijn info dat daglichtlampen ook als brilmodel te krijgen zijn met de verzuchting dat je liever degelijk onderwijs zou hebben. Ik zie het verband nog steeds niet.

Lichtje

Lichtje

06-02-2018 om 11:39

Stevige dosis D

Ik kreeg van mijn arts ampullen met 25000 IU voorgeschreven (oraal, in olie), eerst 4 maanden lang eens per 2 weken, daarna eens per maand. Eens per maand is wat weinig voor mij, na een week of 3 voel ik me alweer moe en down worden. Dus nu neem ik een ampul per 3 weken. Als de lentezon zich meldt, verleng ik de periode weer. Mijn huisarts controleert af en toe mijn bloed om te kijken of ik niet te veel neem, maar dat is totaal niet aan de orde.

Lampje

Lampje

06-02-2018 om 17:45

Stevige dosis?

Dat valt wel mee hoor Lichtje. Zoals Yvan al zei is uitdrukken in IU nogal ouderwets dus laten we het omzetten in de nu gebruikte microgrammen. 25000 IU is ietsje meer dan 600 microgram. Voor ouderen is het doorsneeadvies 20 microgram per dag dus 600 in een maand. Het jaar door, dus ook in de zomer zodat de spiegel dan (samen met de zon) lekker kan stijgen voor de volgende winter zonder zon.
Jouw advies is conform. Je neemt in de winter iets meer en in de zomer wat minder. Bloedcontroles om te zien of het teveel wordt lijken me vrij overbodig, je zit nog lang niet aan de max. dagdosis die in vrije supplementen mag zitten van 75 microgram.

Guppie

Guppie

07-02-2018 om 01:35

Omega 3

Op zich vrij normaal dat je in de winter wat moeier en slomer bent. Zorgen voor voldoende rust kan wat schelen, zonder op de bank te blijven hangen dan. In de winter keer je ook meer naar binnen; iets waar veel mensen moeite mee hebben.
Wel kan je het een beetje bijsturen. Groente van het seizoen eten. De kleur oranje, zoals van geraspte wortelen, kan dan energie geven.
En een beetje naar de Eskimo's kijken. Omega 3 dus. Merk zelf dat dat wel een oppepper geeft, naast de vitamine D. Gebruik zelf 75 mcg per dag. Bij vitamine D beter ook magnesium en vitamine A gebruiken, voor een goede samenwerking; alleen D gooit het calcium omhoog.
Bij gebruik van vitamine B12 wel beter ofwel injecties ofwel zuigtabletten met methylcobalamine en/of adenosylcobalamine. Die vormen schijnen beter te zijn.
Misschien iets van 5htp of theanine of andere aanvullende middelen. Kan je advies vragen in een vitaminezaak ofzo. Zelf wel bij een alternatief therapeut geweest die voor me heeft uitgetest wat ik nodig had. Kan namelijk persoonlijk zijn.
Zelf geen ervaring met lichttherapie. Wel twee daglichtlampen in huis. Vaak worden die begrippen door elkaar gebruikt, terwijl het toch verschillende dingen zijn.

Jo

Jo

07-02-2018 om 09:13

@ Yvan

Ik heb nergens beweerd dat er een verband is tussen B12 tekort en een (winter) depressie.

Maar veel symptomen van een depressie zijn gelijk aan de symptomen van B12 te kort.

De vraag is of partner van Ulrike ook op B12 te kort is getest en hoe de huisarts deze uitslag interpreteert.

Toen eindelijk op mijn verzoek op B12 is getest en ik een behoorlijk te kort bleek te hebben, heb ik de uitslagen op gevraagd van al die jaren er voor. Jaren daarvoor was er ook B12 getest en was het tekort net niet erg genoeg dat het rood gemarkeerd werd. Daarna heb ik enkele jaren jaarlijks mijn bloed laten testen en kwam er nooit iets uit. Achteraf logisch, want er werd niet op B12 te kort getest.

Ulrike

Ulrike

07-02-2018 om 09:14

Fijn

Fijn al jullie reacties, alleen kom ik er thuis niet zoveel verder mee, merk ik nu. Man vindt het oordeel van de huisarts (vitamine D is okee en blijkbaar is B12 ook gecheckt en was prima) dus is dat goed. "waarom zouden mensen op een forum het beter weten dan de huisarts" is zijn reactie. Zonde want ik hecht toch ook veel waarde aan ervaringsdeskundigen. Een huisarts weet van heleboel kwalen wel een beetje, maar niet alles (zou denk ik ook onmogelijk zijn) dus ik baal nu wel. Hij staat ook niet open voor de lichttherapielamp Ik wacht het dan maar even af. De vitamine D die hij heeft zijn gewoon potjes van Supradyn en hij heeft een potje multivitamine van het Kruidvat.

Lampje

Lampje

07-02-2018 om 13:42

Ulrike

Waar verschillende mensen hier op wijzen is, let ook op vit D en B12. Dat is blijkbaar gebeurd en dat is goed. Prima dan toch?
Waarom wil hij geen lichttherapielamp proberen? Juist als er geen vitaminetekort als oorzaak is (is bij mij ook gewoon in orde) kan dat het grote verschil maken in hoe je voelt. Ik ben er in elk geval heel blij mee.

Lila

Lila

07-02-2018 om 15:39

vitamines

Ik heb er helaas zelf ervaring mee.
Ik had een ernstig B12 tekort en een vitamine D tekort. Beide werd door de huisarts afgedaan als niet zo erg, ga maar naar de drogist. In eerste instantie deed ik dat. Nu pluk ik daar nog de zure vruchten van. Ik word nooit meer beter helaas

Huisartsen blijken hier over het algemeen niet zoveel van te weten. B12 tekort wordt zelfs een hype gevonden, en wordt dan ook zelden goed behandeld.
Oftewel vraag de waardes op. Daar heb je recht op.

B12 moet (NL waarden) eigenlijk boven de 300 pmol/L zitten, de ondergrens van 150 die vaak gehanteerd wordt is bizar. Tenzij er actief B12 is gemeten, dan is 50 de ondergrens.

D het liefst rond de 100. Onder de 50 moet je bij D echt iets eraan doen.

Ik zelf twijfel of zo'n lamp iets voor mij kan doen. Ik ben namelijk ook erg moe en dat is in de winterperiode erger. Maar dat valt dus ook te verklaren door dat ik te lang met tekorten heb rondgelopen.

Lichtje

Lichtje

07-02-2018 om 15:55

Juist wel die lamp!

Als zijn vitamines in orde zijn, mag hij die verder negeren, maar dan kan hij juist wel die lamp proberen. Kun je er niet eentje lenen? Die dan gewoon neerzetten op de ontbijttafel. Kwaad kan het alvast niet. Het doet wel meer kwaad dan goed wanneer hij de lamp 's avonds gebruikt: je wordt er wakker van. Ik ben fitter en slaap beter en wat ik daarvoor doe kost geen enkele moeite, ik snap niet dat hij dat zo'n akelig vooruitzicht vindt...

Roda

Roda

07-02-2018 om 16:15

Hoeveel bijslikken voor vit D?

Ik heb nog even mijn laatste bloedonderzoek nagekeken. Vit B12 was boven de 300. Maar vit D zat op 67.7. Jij zegt Lila, dat vit D liefst rond de 100 zou moeten zitten. Moet ik dan toch extra bijslikken? Ik slik al pilletjes met vit D van het Kruidvat, blijkbaar nog niet genoeg?

Lila

Lila

07-02-2018 om 16:52

meer slikken

Ik slik zelf als onderhoudsdosis nu 100 ug. Twee kruidvat tabletjes van 50 ug. Deze is sterker dan de normale.
In de zomer slik er dan 1 per dag
Ik word ieder jaar geprikt en de D zit steeds goed zo rond de 120.
67,7 is niet echt hoog inderdaad.

"... En een beetje naar de Eskimo's kijken. (???)

Omega 3 dus. Merk zelf dat dat wel een oppepper geeft, naast de vitamine D. Gebruik zelf 75 mcg per dag. Bij vitamine D beter ook magnesium en vitamine A gebruiken, voor een goede samenwerking; alleen D gooit het calcium omhoog. ..."

Toen Flaherty begin de jaren 1920 zijn roemruchte "documentaire" "Nanouk of the North" draaide (


https://www.youtube.com/watch?v=m4kOIzMqso0) waren er tal van problemen. Zo bleek het erg moeilijk om het bouwen van een iglo te filmen.
Niemand kon het nog. Men moest de oudste nog levende Inuit ("eskimo" is een scheldwoord, in de lijn van "Lappen" wanneer de Sami bedoeld worden) interviewen, en die hun kennis was ook maar "van horen zeggen" van hun ouders en grootouders.
Ook toen al woonden de Inuit in stenen huizen en hadden ze zich, zo goed als het ging, aangepast aan een sedentaire levenswijze.

Jagen deden ze nog wel, maar niet meer met speren, harpoenen, pijl en boog. Wel met de "state of the art" geweren van die tijd, uitgerust met Amerikaanse (Baush&Lomb, American Optical, ...) of Duitse (Zeiss, Hensoldt, ...) richtkijkers. En met visnetten.

De meest gewaardeerde vangst waren poolberen, zeehonden en walrussen. Niet zozeer voor het vlees (al ging dat niet verloren), maar vooral voor de huiden, waarvoor goede prijzen betaald werden. Er was een levendige handel met de VS (via Canada). In de ene richting gingen huiden, in de andere wapens, munitie en ... geconserveerd vlees, groente en fruit. De idee dat die Inuit zo "gezond" waren/zijn (dat waren/zijn ze om te beginnen al niet), omdat ze een dieet hadden van uitsluitend vis en zeehondenvlees (dat was ook al niet het geval) klopt niet helemaal.

Het heeft te maken, denk ik, met neo-koloniale romantiek, van die, die neerkijken op vermeende "natuurvolkeren" die "hebben, wat wij kwijtgeraakt zijn".

Die zogenaamde "natuurvolkeren" bestaan, maar ze zijn de grote uitzondering. We vergeten liever dat, bijvoorbeeld, in Afrika er al van in een zeer ver verleden, tal van goed uitgebouwde beschavingen en koninkrijken waren, die veel verder stonden dan wij, toen wij nog bezig waren met het vervolgen van heksen.

Al van in de jaren stillekens was "fake news" een probleem en het betert er hoegenaamd niet op!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.