Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tine

Tine

19-07-2015 om 10:41

levering en vergoeding incontinentiemateriaal

Mijn schoonmoeder woont sinds een paar jaar in een verzorgingshuis. Ze kan wel naar de wc maar heeft vanwege te laat zijn en lekken tussendoor incontinentiemateriaal nodig, had ze ook thuis al. Maar hoe de verstrekking nu gaat, daar worden we niet blij van. Ze krijgt nu inleggers en die werken niet goed. Dat wordt steeds erger, iedere keer heeft ze de broeken nat en dat is echt heel vervelend. Broekjes werken perfect maar die krijg ze niet (meer). Als we proberen te vragen hoe dat zit dan is het: mijn collega gaat daarover en die is er nu niet we geven het door (merken we nooit iets van), we kunnen nu niets bestellen want de bestellingen zijn net gedaan, tja dit is wat onze apotheek nu levert etc.
Het gekke is dat haar schoonzus in hetzelfde huis (maar andere afdeling met ander personeel) wel de goede broekjes krijgt. Af en toe krijgt ze daar een pak van en daar doet ze dan zuinig mee.
Ik lees dat het onder de AWBZ en de basisverzekering valt, zolang je het afneemt bij een door jouw verzekering gecontracteerde leverancier. Maar ik lees ook dat het huis ervoor moet zorgen en dan ben je dus meer vogelvrij? of je moet goed op je stuk staan (dat kan haar schoonzus inderdaad heeeel goed en zij helemaal niet).
Waar ga ik beginnen om te zorgen dat dit goed komt?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-07-2015 om 11:01

Volgens mij

moet de huisarts de machtiging voor het juiste materiaal afgeven, dat was iig bij mijn moeder zo. Misschien is het daarom contact opnemen met de huisarts dan kun je bespreken wat er volgens jullie nodig is en dan moet de apotheek leveren wat de huisarts nodig acht/voorschrijft, lijkt me.

Aagje

Jessica O

Jessica O

19-07-2015 om 12:37

misschien

Een afspraak maken met de verpleegkundige die over je schoonmoeder gaat? Aangegeven wat jullie graag willen en wat voor jullie de beste vervolg stap is?
Wat ik wel zie bij cliënten is dat ze er bv maar 3 per dag vergoed krijgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2015 om 15:04

Hulpmiddelen

Ik heb het opgezocht bij VGZ:

ncontinentie-absorptie-
materialen voor verzekerden
van 16 jaar en ouder
eigendom
apotheek of
S.E.M.H.-
gecertificeerd
medisch
speciaalzaak
(DISW-i)
behandelend
arts
De gecontracteerde zorg
-
aanbieder beoordeelt of u
aan de voorwaarden
voldoet.
U moet zelf bij ons toe
-
stemming vragen voor
aanschaf.
Bijzonderheden
U hebt geen recht op (vergoeding van
de kosten van):
-
schoonmaak- en geurmiddelen;
-
huidbeschermende middelen;
-
kleding (behalve netbroekjes);
-
plaswekkers voor behandeling
enuresis nocturna.
Nachtelijk bedplassen is geen indicatie
voor vergoeding

Het rare is dat ze bij kinderen onder de 16 wel aantallen noemen, maar daarboven ben je blijkbaar afhankelijk van willekeur. Bij jonger dan 16 is recht op 300 stuks per kwartaal bij alleen urineverlies en bij urine en ontlasting 500 per kwartaal.

Tine

Tine

21-07-2015 om 09:37

stapje verder

Na zoeken en rondbellen blijkt dat het echt bij het verzorgingshuis moet liggen, die materialen zitten voor hun in de prijs zeg maar, de zorgverzekering en de huisarts staan hier los van. Maar zelfs de mevrouw van de verzekering-klantenservice wist dat niet zomaar en moest dat gaan navragen hoor.
Ik moet dus echt met de mensen van het huis in de slag en tot nu toe ben ik daar van het kastje naar de muur gestuurd maar omdat ik nu zeker weet dat het echt bij hun vandaan moet komen ga ik proberen toch echt een voet tussen de deur te krijgen.

Rafelkap

Rafelkap

21-07-2015 om 10:46

vreemd

Vreemd en vervelend dat dit zo moeilijk gaat. Luiers van mijn zoon (blijvende handicap) gaan via de huisarts, die schrijft een 'verklaring' en recept naar een firma (medi-call), deze declareert bij onze verzekering en de firma stuurt de luiers op.
Firma kan ook gewoon de apotheek zijn.
Verzekering vergoedt dit, maar wel met 'toestemming' van de huisarts.
Ik moest er ook wel achterheen zitten, maar alles loopt nu goed.

Rafelkap

Rafelkap

21-07-2015 om 10:47

welke verzekering

is dat dan? Bel anders de huisarts van je schoonmoeder eerst.

Tine

Tine

21-07-2015 om 12:19

Rafelkap

Ik ben er achter dat het verschil hem er in zit dat mijn schoonmoeder in een verzorgingshuis woont. Als ze nog thuis woonde dan ging het idd via haar zorgverzekering en dan is het verschillend hoe die dat regelt, soms met een HA-voorschrift en soms werken ze met eigen leveranciers met eigen deskundigen die bekijken wat er 'mag'.
Maar het huis moet voorzien in wat zij nodig heeft, dat gaat van woonruimte tot schoonmaak tot het eten tot hulp bij persoonlijke verzorging tot wcpapier tot handdoeken en lakens en het wassen daarvan. Kleding en de was daarvan hoort er niet bij, maar incontinentiemateriaal dus wel. De zorgverzekering en de huisarts staan daar buiten.
Nou zuchten die huizen ook onder bezuinigingen en dat snap ik wel, maar inleggers geven als dat echt niet goed genoeg werkt, zo moet het niet. Het uiterste zuinig wordt dan dat ze zeggen, u krijgt 3 extra wcrollen per week en een paar vuilniszakken, fabriceer maar wat voor in je onderbroek. Komop zeg.
Ik heb alweer gebeld, maar surprise, degene die daarover gaat is er niet. Morgen weer proberen.

Rafelkap

Rafelkap

21-07-2015 om 12:29

Tine

Ongelooflijk zeg. Als je schoonmoeder nat is hebben ze er meer werk aan (verschonen) en wassen kost geld (maarja: niet voor hen).
Inleggers zijn echt niet voldoende. Heel triest. Lief dat je er achteraan gaat, in de vakantie zal het wel moeilijker zijn de juiste personen te bereiken.

Tine

Tine

21-07-2015 om 12:46

Rafelkap

Dank voor je meeleven. In het uiterste geval gaan we zelf wel goede broekjes voor haar regelen, maar eigenlijk vind ik dat dat niet zou moeten.
Omdat ze toen ze daarheen moest verhuizen omdat het thuis niet meer ging (een jaar of 3 geleden) haar eigen nagenoeg hypotheekvrije huis heeft verkocht heeft ze veel geld op haar rekening en betaalt ze de maximale eigen bijdrage, ik meen dat ze 2200-2400 euro per maand betaalt om daar te wonen. Ze moet haar (voormalig) eigen huis opeten dus. Het geld gaat er nu een stuk harder uit dan dat er in komt en dat geeft niet maar daar mogen we dan ook wat voor verwachten zo voelt het.

inleggers

in principe als je een inlegger goed fixeerd voldoen die prima. het probleem is vaak het ondergoed waar de inlegger inzit, bv die netbroekjes gaan vaak hangen en zitten niet strak genoeg.

wat misschien een optie is om speciaal ondergoed hiervoor te kopen. kijk anders even op de site van adjust4you.

Tine

Tine

23-07-2015 om 17:55

Lijkt goed te komen!

Ik heb degene van de inco materialen eindelijk kunnen spreken. En na uitleg dat die inleggers niet goed gnoeg werken gaat ze nu broekjes krijgen. Het kan dus wel, gelukkig.
Wouter ik denk dat inleggers vaak goed voldoen maar niet altijd en dan zijn broekjes veel beter.

Mijntje

Mijntje

24-07-2015 om 06:35

gelukkig

Gelukkig Tine! Wat een gedoe allemaal, maar hopelijk komt het snel goed nu.

tonny

tonny

24-07-2015 om 15:05

herkenning

hier ook moeder in verzorgingshuis en niet afdoend inco-materiaal. Er wordt (volgens haar) gemopperd als ze nat/vies is omdat ze het zelf niet perfect meer kan regelen rond de toiletgang (en het altijd erg lang duurt voor er iemand komt).

Hier ook dat kastje-naar-de-muur-gedoe. Laatst een prachtige avond over inzage in het digitale dossier (trouwens zonder terugkoppelfunctie) maar als je iets wilt vragen is het lastig iemand te spreken te krijgen.

Het is al zo waardeloos als iemand zelf niet meer droog en schoon kan blijven (en dat zeer goed beseft)! Oud worden, oef!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.