Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Koud

Koud

22-10-2020 om 13:29

Lensimplantaten

In een ander draadje zag ik 't voorbij komen, lensimplantatie. Zijn er meer mensen hier die dat hebben gedaan? Ik ben te oud voor een laserbehandeling en heb zowel in de verte als dichtbij plus sterkte. Ik heb regelmatig last van hoofdpijn, dan heb ik vaak mijn bril niet op omdat ik dan mijn ogen niet scherp gesteld krijg. En als ik moe ben ook niet. Dus ik wil graag weten of ik écht van de bril afkom als ik lenzen laat implanteren.

ElenaH

ElenaH

22-10-2020 om 13:59

Koud

Dat hangt van je ogen af en is dus bij iedereen anders. Het beste kun je een afspraak maken bij een kliniek voor een vooronderzoek. Dan weet je meer.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

22-10-2020 om 14:01

3 jaar geleden

heb ik na een lang traject lensimplantaten laten zetten. Het was een intensief traject zowel voorafgaand als daarna omdat ik een enorm groot sterkteverschil tussen mijn ogen had dat hiermee bijna helemaal is opgeheven. De operaties zag ik heel erg tegenop maar stelden niets voor. Ik kan sinds die tijd voor het eerst in mijn leven prachtig zien en dat is heel wat waard.

Ik begrijp niet helemaal wat jij bedoelt met ‘en heb zowel in de verte als dichtbij plus sterkte’: ik had een oog met een flinke minsterkte en een oog met een kleine plussterkte. Ik heb nog wel een bril voor lezen en werken in de computer maar verder niet.

Hier de link naar het draadje dat ik destijds geopend heb hierover.
https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/lensimplantaten

Jacquel

Jacquel

22-10-2020 om 14:01

Staaroperatie

Ik denk dat de lensimplantaten dezelfde soort operatie zijn als bij een staaroperatie. Dan wordt je eigen, natuurlijke lens verwijderd en krijg je een kunststofexemplaar. Daarin is heel veel mogelijk: multifocaal, cylinder, ultravioletfilter. Wel is het zo dat ze niet kunnen garanderen dat je precies de sterkte krijgt die je wilt hebben. Zo had ik besloten dat ik zonder bril wilde kunnen lezen en voor gewoon zien een bril zou opzetten. Dat is kennelijk ook wat de meeste mensen doen. Het is bij mij echter niet uitgepakt zoals ik wilde, en nu heb ik voor zowel dichtbij als veraf een bril nodig. Maar toch ben ik tevreden, want zonder bril ben ik gegaan van -18 (!) naar -4.

ElenaH

ElenaH

22-10-2020 om 14:20

Jacquel

'Maar toch ben ik tevreden, want zonder bril ben ik gegaan van -18 (!) naar -4.'

Dat is goed om te horen. Ik zit op (minstens) -8 met een cyclinder en kan dus niet gelaserd worden. Ooit hoop ik genoeg geld gespaard te hebben voor implantlenzen, jouw bericht geeft me moed.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

22-10-2020 om 14:22

Oogarts

Dat je dit moet doen na gedegen onderzoek bij een goede oogarts in een goede kliniek is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens noemde. Dat is wel essentieel. Laat je ogen goed onderzoeken en informeren over de opties.

Ik heb net als Jacquel beschrijft operaties gehad alsof ik staar had.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

22-10-2020 om 14:27

Elena

Nog een verhaal om je moed te geven: mijn - oog is uitgekomen op -0,25. Optometrist en oogarts konden het nauwelijks geloven. Zo goed gelukt.

ElenaH

ElenaH

22-10-2020 om 14:30

Anne met Zicht

Wat fijn! Ik ga toch eens een kliniek zoeken ...

Anne met Zicht

Anne met Zicht

30-10-2020 om 19:06

Koud

Kun je wat met onze reacties?

Jesse_1

Jesse_1

30-10-2020 om 19:27

ElenaH

Tegenwoordig kunnen ze laseren tot -10.

(Ik heb dezelfde sterkte als jij, niet gelaserd overigens).

Anne met Zicht

Anne met Zicht

30-10-2020 om 20:19

Jesse

Maar dat is wel afhankelijk van de toestand van je hoornvlies. En er wordt op een boel plekken ook naar leeftijd gekeken. Ik was 47 toen ik het traject in ging en mijn oogarts bestempelde me al gauw als te oud voor laseren. Afgezien van mijn sterkte speelde dus die leeftijd een grote rol.

Koud

Koud

30-10-2020 om 20:25

Twijfel

Ik twijfel heel erg. Wat ik vooral begrijp uit de reacties is dat de meesten toch nog een leesbril overhouden. Ik wil echt helemaal van de bril af juist. Heb een multifocale bril omdat ik dashboard in de auto niet kan zien zonder. En het zat werd om in de winkel bril op bril af te doen. Ondertussen heb ik plus 3 in de verte en plus 4,5 dichtbij.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

30-10-2020 om 21:15

Multifocale implantlenzen

Er bestaan ook multifocale implantlenzen. Mij werden die afgeraden maar dat is heel persoonlijk.

Wat je volgens mij het best kunt doen is naar een goed oogziekenhuis gaan waar ze dit soort ingrepen doen. Daar hebben ze kennis en ervaring en zul je als je de prescan hebt doorlopen (daar kijken ze of je ogen geschikt zijn om een ingreep te ondergaan) via een vervolgtraject een advies op maat krijgen. Dan weet je of het eindresultaat met of zonder overblijvende leesbril is. Zelf kan ik me heel goed redden met de leesbril er naast maar dat zegt niets over jou.

Alleen professionals kunnen weten wat voor jou mogelijk en haalbaar zal zijn. Jij en wij weten dat niet.

Minpunt

Koud, ik heb ongeveer hetzelfde als jij en ben tot de conclusie gekomen dat er geen manier is die een leven zonder bril mogelijk maakt.
Die leesbril blijft noodzakelijk.
De plus in de verte is het grote minpunt

Anne met Zicht

Anne met Zicht

31-10-2020 om 12:06

Leesbril

Het is misschien ook handig dat je je realiseert dat de leesbril uiteindelijk voor iedereen een realiteit wordt. Door de leeftijd, bij de een wat eerder dan bij de ander, verlies je het vermogen om zonder correctie te lezen. Niet leuk maar wel realiteit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.