Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

lapje

lapje

11-02-2015 om 10:34

late menstruatie

Mijn dochter 15jr 5mnd menstrueert nog niet. Ze is nu 167, 49 kg en zo'n 1,5 jr geleden is haar groeicurve gaan stijgen van -1 naar 0, dus duidelijk groei. Zo'n 2-3 jaar geleden was haar bmi te laag, maar nu dus prima. Ze ontwikkelt zich goed, alles zit er op en aan (inclusief gedrag). Ik menstrueerde zelf met 14jr? en mijn man was een laatbloeier ( is hij van invloed?) Mijn verstand zegt me dat ik me geen zorgen moet maken, dat het wel komt...., de nhg standaard schrijft volgens mij voor om er pas naar te kijken bij de leeftijd van 16.
Maar dat is mijn verstand hè. Ik heb angst dat er toch iets is en ik te laat aan de bel getrokken heb. Dochter is er volgens mij niet mee bezig en ik wil haar er niet mee belasten. Ik heb al even gedacht om dit met de huisarts te bespreken, maar wil dit ook niet doen achter haar rug om. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Tine Winkel

Tine Winkel

11-02-2015 om 10:51

ik zou

gewoon idd even overleggen met de huisarts. Als je je dochter er niet mee wilt belasten, kun je dit toch gewoon met de huisarts bespreken? Je hebt het over 'achter haar rug om', maar ik zie dat probleem eigenlijk niet zo. Jij maakt je (wat) zorgen, jij wilt meer weten dus bespreek jij iets met de huisarts.

Katniss

Katniss

11-02-2015 om 11:15

Wel eens gelezen

Ik heb wel eens gelezen dat de eerste menstruatie samenhangt met het gewicht, en dat je 50 kilo 'moet' wegen om ongesteld te kunnen worden. Dat gaat overigens niet altijd op want ik ken genoeg meisjes die als puber nog lang geen 50 kilo wogen
De kans is groot dat ze het komende jaar ongesteld wordt, maar ik zou toch zo rond de 16e verjaardag eens naar de huisarts gaan, gewoon voor de zekerheid.

Lapje

Mijn dochter was met 15 jaar en 5 maanden ook nog niet ongesteld, ik was net als jij destijds 14. Ik belde de dokter maar eens om te vragen of ik iets moest doen, die zei dat we voordat ze 16 was niet langs hoefden te komen. En prompt de volgende maand...

skik

lapje

lapje

11-02-2015 om 13:38

skik

nou, graag dan morgen of 2 maandjes....over een maand zit ze een week in het buitenland vanuit school. Ze zal me wel een zeur vinden als ik adviseer om voor het geval "dat" iets in haar koffer te pakken.

Ze vertelde pas nog dat ze hoopte dat een vriendin "niet" was als ze weggingen, want dan deed ze echt stom! :"Als ik zo stom ga doen, moeten ze het me zeggen !". Ik heb haar de hand gegeven met de boodschap dat we een afspraak hebben..., haha, maar dat gold niet voor mij, alleen voor haar vriendinnen.

Huh Katniss??

"Ik heb wel eens gelezen dat de eerste menstruatie samenhangt met het gewicht, en dat je 50 kilo 'moet' wegen om ongesteld te kunnen worden."

De meeste meisjes worden rond hun 13e ongesteld en wegen dan toch echt geen 50 kg.

bieb63

bieb63

11-02-2015 om 15:27

hier

ook een latertje (15 jaar en 2 maanden). Ikzelf was ook 15 toen ik voor het eerst ongesteld werd. Dus dat jij 14 was én je dochter aan de lichte kant is/was, lijkt mij dat het wel goed zit. Zal vast wel binnenkort komen. Zo niet, dan rond haar 16e even naar de huisarts

Zus

Zus

11-02-2015 om 18:40

Nog even afwachten

Ik was zelf 15 jaar en 6 maanden toen ik ongesteld werd. Een vriendin van mij was net 16 jaar. Ze ontwikkelt zich voor de rest wel gewoon, schrijf je, dus dit komt dan ook vanzelf wel goed. Ik zou wachten tot haar 16e en dan naar de huisarts gaan. Nu nog niet nodig .

Bellefleur

Bellefleur

11-02-2015 om 23:10

Hier

Ik was nog net geen 16. Er zat een weekje tussen. En wat was ik bezorgd. Als je je zorgen maakt, even overleggen met de huisarts.

lapje

lapje

12-02-2015 om 12:32

dank

voor jullie reacties, dit geeft me weer een paar maanden geduld. Als ik het idee krijg dat mijn dochter zich zorgen maakt, zit ik de volgende dag bij de huisarts en tot dan geef ik het tot 16 jr maar de tijd.

Tigerfeet

Tigerfeet

12-02-2015 om 15:18

16 jaar

was ik toen ik voor het eerst ongesteld werd, toen was de grens 18 jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2015 om 21:07

Ik was zelf 15

Mijn niet biologische oma 18. Oma heeft 5 kinderen gekregen.

Alti

Alti

25-02-2015 om 09:47

Weinig lijn in te trekken

Ik ben altijd klein en tenger geweest, ik werd een maand voor mijn 12e verjaardag voor het eerst ongesteld. Mijn beste vriendin was altijd groot en fors, zij was 16,5 toen ze voor het eerst ongesteld werd. Meestal is het net andersom. Maar de een is de ander niet. Nog geen zorgen maken, zou ik zeggen.

bertje1

bertje1

25-02-2015 om 15:09

vetpercentage

je moet wel een bepaalde hoeveelheid vet hebben, wil je ongesteld worden; puur natuur: ben je te dun, dan kun je nog geen zwangerschap aan.. hierom zijn wat dikkere kinderen vaak eerder in de puberteit, meer vet, meer hormonen.

Barvaux

Barvaux

25-02-2015 om 15:58

alti

Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat het meestal net andersom is?

Van vier meiden was ik als laatste voor het eerst ongesteld en degene die het als eerste werd is ook het kleinste gebleven en ik werd het langste. Gewoon omdat je gemiddeld nog maar 6-8 cm doorgroeit nadat je voor het eerst ongesteld bent geworden.

Alti

Alti

25-02-2015 om 16:11

Zie Bertje

Bertje gaf het antwoord al. Maar blijkbaar gaat dat dus niet bij iedereen op.

Bertje

Maar dan moet je wel extreem dun zijn hoor, wil je menstruatie uitblijven. Ik was vroeger ook vel over been maar 'gewoon' rond mijn 13e ongesteld.

Barvaux

Barvaux

25-02-2015 om 16:37

alti

Ja maar je vriendin kón groot en fors worden omdat haar menstruatie uitbleef. Je draait het verkeerd om in mijn ogen. Ik kón lang worden omdat ik zo laat ongesteld werd. Mijn zus werd op de basisschool al ongesteld en die bleef ook een stuk korter dan ik (nét 15 jaar voor het eerst ongesteld).

Jij kijkt teveel naar jezelf maar in jouw genen zat gewoon een vroege menstruatie en daardoor ben je klein gebleven.

Alti

Alti

25-02-2015 om 16:43

We zijn het eens, Barvaux

Mijn vriendin was altijd al groot en fors, groter en forser dan haar leeftijdsgenoten. Mijn punt was juist die genen: sommigen worden gewoon eerder of later ongesteld, dat is geen reden tot ongerustheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.