Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dymo

Dymo

10-10-2016 om 17:28

last van oor bij elektronische en hoge geluiden

Ik heb gelukkig een uitstekend gehoor. De laatste tijd heb ik alleen steeds last van wat voelt als een trillend trommelvlies bij bijvoorbeeld hoge ringtones van mobiele telefoons of bepaalde hoge tonen in de popmuziek die mijn dochter draait. De huisarts ziet niets afwijkends in mijn oor. Ik heb geen last van suizingen of aanhoudend trillen. Dat laatste blijkt een bekende afwijking te zijn, alsof er steeds een spiertje trilt. Dat is het dus niet. Ik heb ook geen last van gehoorverlies. Ik heb er alleen last van bij voor mij irritante geluiden. Een middelgrote hond die blaft kan ik prima hebben, maar het hondje van de achterburen heeft een irritant hoge kef die het wel triggert in mijn oor.
Iemand een idee wat het kan zijn? Moet ik de huisarts vragen me door te verwijzen naar de KNO arts?

Angela67

Angela67

10-10-2016 om 17:37

leeftijd?

dan zou de huisarts 't misschien wel gezegd hebben denk ik, maar ik weet van mijn moeder dat ze bij het ouder worden steeds minder goed tegen dat soort tonen kon. En lo and behold, naarmate ik nu ouder word . . .
gr Angela

Hanna

Hanna

11-10-2016 om 09:29

Ja, leeftijd

Ja, het is de leeftijd. Ik heb hetzelfde. Voor mijn kind kom ik regelmatig bij een audioloog dus ik heb het eens gevraagd. Vanaf je 35e-40e gaat je gehoor langzamerhand achteruit, zonder dat je meteen slechthorend bent natuurlijk. Bij vrouwen gebeurt dat gemiddeld eerder dan bij mannen (niet eerlijk!) en de hoge tonen gaan het eerst achteruit. Je hersenen compenseren dat door de hoge tonen luider door te geven. En dat leidt tot irritatie wanneer de hoge tonen vrij hard zijn.
Ik vind het een duidelijk verhaal.

Dymo

Dymo

11-10-2016 om 11:18

Hmmm

Dat klinkt inderdaad aannemelijk. Niks aan te doen dus. Jammer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.