Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

SvenK

SvenK

06-04-2015 om 19:38

Langdurig (opgezette ?) klieren

Hallo, ik heb al een tijdje ( 3 maanden) dat ik lymfekliertjes in mijn nek kan voelen. 1tje is denk ik 1cm en de rest allemaal kleiner. ze voelen allemaal zacht aan en kan ze goed bewegen, wat een goed teken is volgens allemaal sites. Ik heb gelezen dat als de klieren onder de 1cm zitten dat het dan niet echt opgezet is. Maar ik maak me heel veel zorgen door al die dingen over hodgkin te lezen enzo. Ik ben al bij mijn ha geweest en die maakte er niet veel van en zei: komt wel vaker voor. Dit heeft mij natuurlijk niet gerustgesteld. Waardoor voel ik lymfeklieren in mijn nek? ik heb al bloed laten prikken maar kwam niks ernstigs uit. Komen de lymfeklieren door alle hormonen? ik heb wel veel puistjes op mijn gezicht een aardig wat op me rug en ik las op internet dat dat er ook wel is mee te maken kan hebben. Moet ik me zorgen maken? Gr Sven

SvenK

SvenK

06-04-2015 om 19:42

Ff toevoegen

Ik ben een jongen van 15. En ik heb verder geen symptomen en voel me goed. soms moe maar dat is een symptoom van angst dus daar maak ik me geen zorgen om want het is geen ernstige moeheid.

guera

guera

06-04-2015 om 20:28

pfeiffer

Ben je ook geprikt op pfeiffer? Is met jou leeftijd ook heel aannemelijk

stop

met voelen, en zoeken op internet enz. en geloof je huisarts: er is bloedonderzoek gedaan, de huisarts heeft je klieren gevoeld en geconstateerd dat er niets is om je zorgen over te maken. Verder ben je een gezonde jongen zonder symptomen. Kortom: er IS niets om je zorgen over te maken.

Wist je dat je al ernstig opgezwollen klieren in je oksel in hals kunt hebben als je niets anders mankeert dan een ontstoken velletje langs je nagel? Als je nagels of velletjes bijt/pulkt heb je dat sowieso af en toe wel eens. En inderdaad kunnen zo ook puistjes de oorzaak zijn van vergrootte klieren.

En daarbij: misschien zaten die kliertjes er al veel langer, maar heb je ze pas een paar maanden geleden ontdekt. Ik heb ook klieren onder mijn hals en in mijn nek die heel goed voelbaar zijn. Maar dat is al jaren en jaren zo en dat zegt dus verder niets.

Dus, nogmaals: relax, er is niets om je zorgen over te maken!

Mango

Mango

06-04-2015 om 22:57

ik ook

Ik voel ze ook, ben ook wel vaak verkouden en nogal allergisch aangelegd. Maar ook voordat ik vaak verkouden was en voordat mijn allergie erg werd, had ik boven in mijn nek, net achter mijn oor ook voelbare knopen zitten. Zitten er nog steeds.
Geloof de dokter maar en als je twijfelt of erg angstig bent ga je gewoon nog een keertje terug over een tijdje.

De moeheid kan bij je pubertijd horen, een tekort aan slaap zijn, een snelle groei/ontwikkelingsfase, een virus, of zoals genoemd bv de ziekte van pfeiffer. Ik weet alleen niet of dat is meegenomen in je bloedonderzoek natuurlijk.

Ik zou eventueel voorstellen om dit een paar weken af te wachten, de zon komt er ook weer aan en doet veel goeds, en ben je daarna nog onzeker, angstig of zo moe, dan ga je nog eens terug.
En zeker stoppen met zoeken op internet, dat was ook een goede tip, want als je wilt vind je altijd wat.
En wat zou het zonde zijn als je in de zenuwen zit voor iets dat er niet aan de hand is.

1 van 2,5 cm

Mijn dochter heeft al jaren een opgezette lymfeklier in de nek. Die word elk jaar gecontroleerd omdat ie zo groot is en al zo lang. (vanaf dat ze erg jong was) Ze heeft geen hodgkin en ook geen pfeiffer of wat voor andere ziekte dan ook. Ook daar word ze elk jaar op gecontroleerd.
Dit alles is enkel en alleen voor de zekerheid omdat ie zo groot is.
Ze maken dan even een echo en prikken bloed en vervolgens bellen we even met de arts om te vragen hoe de uitslag was.
En die is altijd goed.
Voor zover ons is verteld komen opgezette lymfeklieren vaak voor op rare plekken. Maar zo groot en zo langdurig is uitzonderlijk.
Maar zelfs dat is geen reden voor grote ongerustheid. En even voor de duidelijkheid : langdurig=jarenlang. Maandenlang is heel normaal.
groeten albana

Donna

Donna

07-04-2015 om 15:19

Beste Sven

Stop met googelen en je lijf te bevoelen. Het idee dat je er met al dat betasten "wel op tijd" bij bent, klopt gewoon niet. Zo leven vrouwen die zelfonderzoek doen en een kwaadaardige afwijking in hun borst ontdekken geen dag langer dan vrouwen die dit niet doen. Als je gedurende langere tijd een afwijking opmerkt, is het goed om er even naar te laten kijken. Je hebt gedaan wat je doen moest: je bent met vergrote klieren naar de dokter gegaan en je hebt je bloed laten onderzoeken. Probeer het nu te laten rusten: de kans dat je op jouw leeftijd kanker krijgt is ontzettend klein, de kans dat je enge ziektes tegenkomt tijdens het googelen van je gezondheidstoestand is 100 %.

Hi, ik ben 15, heb opgezette klieren in men nek en lies. Men broer had dit ook mijn mama is toen naar de dokter gegaan, en je kan dit krijgen door: vermoeidheid(je lichaam vecht zodat je niet ziek word hierdoor) nagelbijters/nagelbijten(vecht tegen de ontstekingen.zodat je niet ziek word, als ke heel je leven nagelbijt kan de klier heel je leven er staan), door puisten (als je die uit duwt krijg je wondjes en daar becht je lichaam tegen,(alleen als je super moe bent,enorm veel zweet(kleren meoten verversen) en 10% van je gewicht of 11% van je gewicht verliest. Zonder ene aanleg).

Beste Sven, goed dat je deze vraag stelt. Hopelijk stellen de antwoorden je wat gerust. Als dat niet zo is, vraag dan over een tijdje (paar maanden) een nieuw consult aan bij je huisarts. Zeg dat je je nog steeds zorgen maakt. Een huisarts is er ook om je gerust te stellen.

Dit is een oud bericht. Ik denk niet dat Sven nog meeleest. 😁

Hij is nu zelfs al volwassen!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.