Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Chrono

Chrono

28-12-2019 om 19:05

Lang ziek, hoe vul ik mijn dagen

Ik zit nu uiteindelijk toch de hele dag ziekgemeld thuis.
Ik werk vanuit huis dagelijks nog een paar uurtjes.
Ik heb uitzicht op een operatie in het voorjaar die me gaat helpen (transplantatie). Duimen dat het doorgaat en lukt.

Maar ik vind het nog lastig een balans te vinden. Ik kan energetisch niet veel meer maar voel me niet ziek. Ik heb me al aangeleerd niet de hele dag in een joggingbroek of pyama rond te hangen en elke dag 1 bewegingsding te doen.

Maar tips zijn welkom. Ik kijk nu veel Netflix of doe wat games. Boekje lezen. Kook het avondmaal gefaseerd vanaf de middag (in een keer lukt niet meer). Ik ben wat bang voor het slomeduikelaarschap. Mijn mindset is er nog niet naar in elk geval.

Heeft er iemand ervaring of goede ideeen voor me?

Yaron

Yaron

28-12-2019 om 20:03

Misschien

Ik heb geen idee of het wat voor je is, maar wat ideeën: haken, breien, borduren, legpuzzel, kleuren voor volwassenen, origami. En dan niet gelijk het ingewikkeldste, maar bijvoorbeeld een deken haken, een sjaal breien, kun je ook even doen en weer naast je neerleggen.

Cursus?

Je lichaam wil niet, maar je geest nog wel. Is het een idee om een online cursus te gaan doen? Dan ben je doelgerichter bezig dan met Netflix of spelletjes. En je kunt het toch in eigen tempo doen.
Cursus kan van alles zijn. Net wat je interesseert.

Triva

Triva

28-12-2019 om 20:05

Ja cursus

Bridge, taal, etc verzin maar wat

Chrono

Chrono

28-12-2019 om 20:19

Haken

Haken lijkt me wel wat. Maar heu... hoe pak ik dat het beste weer op na 40 jaar? Youtube of een bepaalde site of boek?
Een puzzel heb ik ook aan gedacht, maar ik doe veel aan bankhangen en da's lastig. Al die stukjes tussen de.kussens.
Van teveel nadenken word ik ook al moe, dat merk ik na mijn werkuurtjes. Dus het moet een beetje ontspannend zijn.

40er

40er

28-12-2019 om 20:27

Chrono

YouTube!! Echt, zoveel tutorials en cal's (Crochet ALong). Duidelijke filmpjes. Begin eenvoudig, granietsteek ofzo, lekkere warme sjaal of omslagdoek maken.

breien of haken

Dat lijkt me ideaal voor bankhangen. Ken je niet iemand die je kan helpen de verroeste techniek weer wat op te pakken. Voordeel boven Youtube is dat iemand je gelijk kan corrigeren als je iets fout doet (goh ik krijg bijna zelf weer zin om te breien, het gaf altijd wel een zengevoel. Totdat ik drie steken op rij verloor, dan was ik het alweer snel zat. Maar in jouw situatie lijkt het me best tof

Yaron

Yaron

28-12-2019 om 20:29

YouTube

Ik ben begonnen met een bolletje katoen, een haaknaald en YouTube, daarna had ik de smaak snel te pakken. Vroeger ook veel gehaakt en het automatisme kwam snel terug.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-12-2019 om 20:57

Haken, ja

Misschien zo’n ‘Call the midwife’-dekentje, daar zijn ook tutorials van. Of anders grannysquares, die zijn lekker klein, dat is makkelijker op de bank. Haken lijkt me handiger dan breien, inderdaad vanwege de vallende steken.

En podcastst luisteren, is dat wat?

Ik heb in de herstelfase na mijn hartoperatie een kussen geborduurd, heel oubollig, grote kruissteken. Geen kussen van gemaakt maar bij een doe-het-zelf zaak laten inlijsten als herinnering.

Spannend joh, een transplantatie in het verschiet. Heb het in de familie meebeleefd. Goeie moed gewenst bij dit avontuur!!

mijk

mijk

28-12-2019 om 21:15

hier hele zomer plat gelegen

en echt plat dus handwerken ging niet en ik heb ook veel tedtalks en zo geluisterd over onderwerpen die me vaag interesseerden. Ook heel veel domme dingen gekeken want ik stond stijf van de opiaten maar als het ging iets leerzaams net buiten mijn comfortzone. Anders wordt de wereld zo klein. Hernia lijkt terug maar ik hoop dat ik nog zo'n periode kan vermijden....

Duolingo

Nieuwe taal leren met duolingo. Gratis en een lesje is een paar minuten.

In ieder geval

Wil.ik je sterkte wensen want het lijkt me niets. En ik sluit me aan: haksn of eventueel.borduren (iets kleins, voorgeprint op een stukje katoen). Kruiswoordraadsels? Sudoku's? Een taal leren of oppakken met een app?
Sini

Luisterboeken

En luisterboeken luisteren ? Als je lid bent van de bibliotheek kan je de luisterbieb app gebruiken.

Paasei

Paasei

28-12-2019 om 21:37

Hobby

Ontwikkel een hobby, iets nieuws wat zittend/half liggend kan en waar je zen van wordt. Diamond painting is erg trendy en volop goedkoop verkrijgbaar via Ali Expres en consorten. Of schilderen op nummer. Kleuren voor volwassenen. Of, als je graag lui ligt, een luisterboek waar je in op kunt gaan? Iets actiever, een blog/vlog bijhouden of je ervaringsverhaal schrijven? Forum contact met lotgenoten (gedeelde smart is halve smart)?

Handletteren

Dat kun je ook combineren met zentangle als je niet na wil denken maar gewoon figuren maken. Kun je ook rond een blog doen, is voor later leuk om terug te lezen.

.

Chrono

Afgelopen januari ben ik getransplanteerd en werd gek van verveling. Maar kon me aan de andere kant nergens op concentreren en was snel moe. Netflix, vanuit huis wat werken of een boek lezen kreeg ik nauwelijks voor elkaar. Een podcast hield ik soms een kwartiertje vol. Voor mij zat de oplossing in bezoek. Ik regelde dat er bijna elke dag wel even iemand langs kwam voor een kopje koffie, lunch of even een rondje buiten. Heb je voldoende mensen in je omgeving die af en toe een uurtje langs kunnen komen?

Veel sterkte!

Dees

Dees

28-12-2019 om 23:08

Lego

Koop een mooie Lego bouwdoos.....een grote ben je heel wat uurtjes mee zoet.

Chrono

Chrono

29-12-2019 om 10:13

Ik hoor hier een hoop dingen waar ik nog niet aan gedacht had. Haken en dan die vierkantjes lijkt me het leukst, want dan kan ik een kussenhoesje maken.

Swaen, dat wist ik niet! Zo te lezen aan alles hier ben je nu weer goed hersteld? Heb je veel medicatie en vallen de bijwerkingen mee?

Bezoekjes etc.: ik krijg vrij veel telefoontjes en ik drink elke week koffie met de werkster, ik ga binnenkort vragen of ze een 2e keer kan komen voor extra keuken/badkamer dus dan kunnen we 2 keer koffie drinken. Verder zijn de kinderen vaak thuis en heb ik alle sociale dingen in de weekenden nog laten doorlopen (al moeten ze me erheen dragen). Wel vraag ik bij etentjes of iemand anders wil koken etc. Is nooit een probleem gelukkig.

Chrono

Chrono

29-12-2019 om 10:15

Forum lotgenoten

Ik zit al op een forum voor soortgenoten, maar het is daar niet heel levendig...

40er

40er

29-12-2019 om 11:11

Chrono

Granny squares wil je dan maken. Zoek op YouTube en je krijgt een lading tutorials. Gewoon mee gaan haken. Na 2 of 3 van die vierkantjes kun je het bijna uit je hoofd.
Er zijn ook een paar mooie woondekens om te haken, mocht je de smaak helemaal goed te pakken hebben (bv op https://scrapselsvanjolanda.blogspot.com/ )

Chrono

Chrono

29-12-2019 om 11:29

Zin

Ik krijg er al zin in iets te gaan creeeren. 😊
En ik heb nog geen mm gehaakt, ik ben benieuwd want ik reken mezelf tot de totaal-niet-crea-bea's. Mijn man gaat morgen spullen halen voor me. Het wordt tijd want spelletjes op de telefoon zijn saaaai.

Haken

ik heb ook ooit wegens omstandigheden een winter gehaakt (ben totaal niet handig of creatief verder). Ik heb toen een paar boho-ponchos gemaakt. Makkelijk als je de slag eenmaal te pakken hebt, en echt leuk. Of een boho-tuniek. Je googelt ze zo. Heb toen ergens voor een paar euro een goed patroon gekocht.

Heel lang geleden

Toen ik 21 jaar geleden in verwachting was van mijn oudste werd ik bedlegerig door een heftige bekkeninstabiliteit. Ik had toen als hobby al quilts maken waar ik voorheen door gebrek aan tijd en mijn werk niet echt aan toe kwam. Dat heb ik toen weer opgepakt. Ik ben lid geworden van een online forum op quiltgebied, nu zijn er diverse facebookgroepen. Het was trouwens ook de tijd dat ik lid werd hier!
Het quilten is mijn leven gaan beheersen tot op de dag van vandaag. Ik heb een quiltwinkel en verkoop stoffen, patronen, boeken, toebehoren en geef lessen en workshops in hoe je een quilt maakt. Van een moeilijke periode in mijn leven heb ik een ommekeer gemaakt in mijn leven!
Wat toen nog niet zo was, youtube tutorials, gaat je nu helpen om elke vaardigheid of hobby die je wil onder de knie te krijgen. Onlangs heb ik bijv. leren Fair Isle breien via youtube. Ik hoop dat je snel iets gaat vinden wat deze lastige tijd aangenaam maakt. Sterkte en beterschap!

Chrono

Chrono

29-12-2019 om 12:36

Dorry

Een Quilt is ook bij me opgekomen. Maar moet dat niet met een naaimachine? Die van mij is namelijk buiten werking (liever gezegd, ik weet niet hoe ik de draadspanning goed krijg).
Een enorme quilt voor in mijn a.s. gerenoveerde slaapkamer zie ik wel zitten.

Re Chrono

Ik zat aan de andere kant van een transplantatie, namelijk als (anoniem) donor. Dus ik ging fit het ziekenhuis in, en was na 5 weken redelijk hersteld. Dat is een piece of cake in vergelijking met jouw situatie! Enorm spannend lijkt me. Ik hoop dat het allemaal goed verloopt. Sterkte!

Quilt hand of machine

Een quilt kun je heel goed met de hand maken maar het kan ook met de naaimachine!
Laat je niks aanpraten over wat ‘moet’ bij een quilt maken. Alles kan. En op de bank of in bed kun he geweldig lapjes aan elkaar zetten.

Chrono

Chrono

29-12-2019 om 13:02

Dorry, ik ga er op studeren!
Swaen, je bent een heldin. 😘

Veer

Veer

29-12-2019 om 17:05

Door dit draadje

Ben ik gaan googelen en heb ik online een haakpakket besteld😍.

Is heel lang geleden dat ik gehaakt heb. En ik zit te veel op mijn telefoon...

Chrono

Chrono

30-12-2019 om 14:37

Veer

Wat leuk, en je hoeft inderdaad niet ziek te zijn om te haken.

Ik ben dan ook maar gestart met Duolingo (italiaans).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.