Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Celine

Celine

08-02-2014 om 23:11

Lage bloeddruk/duizeligheid (13 jaar)

Dochter van bijna 14 jaar heeft lage bloeddruk en is erg vaak duizelig, volgens eigen zeggen bijna elke keer als ze opstaat. Ze is een tijdje geleden een keer flauwgevallen, maar verder is dat niet meer gebeurt. Ze menstrueert al ruim een jaar, niet overdreven veel (is er niet ziek van).

Ik had vroeger ook een lage bloeddruk (nog steeds maar minder laag dan toen) en had ook regelmatig last van duizeligheid en flauwvallen (of kon dat voorkomen door snel te gaan zitten).

Het lijkt wel alsof dochter er meer last van heeft dan ik toen.

De vraag is: is er iets tegen te doen?

Heeft het zin om naar de huisarts te gaan of komt hij alleen met huismiddeltjes als "bouillon drinken" of iets dergelijks?

Hoewel ik dat soort praktische tips graag hoor ben ik dus ook benieuwd of jullie denken dat de huisarts nog iets meer kan bieden.

lennest

lennest

08-02-2014 om 23:16

Drop?

Ik mocht geen drop meer eten ivm hoge bloeddruk, dus?

Mineraal water drinken

Vichy Célestins heeft een hoog zout gehalte

instructie

Hier ook 'erfelijke' lage bloeddruk. Hier hadden ze wel advies nodig. Als je aan voelt komen dat je tegen de vlakte dreigt te gaan ga dan direct zitten, op een stoel of op de grond, zoek een veilige plek, niet in het pad waar de mensen lopen. Vraag zonodig iemand om tegendruk te geven in je nek en duw je hoofd dan omhoog zodat er meer bloed naar je hoofd stroomt. Wacht rustig af tot het over is en sta dan rustig op. Neem iets (warms) te eten en te drinken met suiker of met zout, thee of bouillon. Vraag andere mensen om je rustig te laten zitten of liggen en niet met je te gaan slepen.
Hier was het nodig om ook school instructie te geven. Medescholieren gingen slepen met zoon waarop die een woedeaanval kreeg.

Drop

Ik krijg soms een dagbehandeling met medicijnen voor mijn chronische kwaal. Dan neem ik altijd trekdrop mee om mijn bloeddruk mee op te peppen. Dat helpt mij wel.

Puck

Puck

11-02-2014 om 15:57

Eerst idd zelf maatregelen treffen

Als je iedere keer duizelig bent wil dat nog niet direct zeggen dat je ook een lage bloeddruk hebt. Als ik te snel opsta heb ik het ook, maar ik heb geen lage bloeddruk. Dus om dan direct met drop of zoute drankjes te beginnen zou ik niet doen, dan moet je wel eerst weten dat de bloeddruk echt te laag is.
En het duizelig worden bij opstaan hoort ook een beetje bij die leeftijd, veel pubers hebben dat en is onschuldig. Wat je ertegen doet: in eerste instantie dus al voorzichtig en langzaam opstaan. Blijf je dan nog steeds duizelig dan weer gaan zitten of als het echt heel erg is gaan zitten/liggen op de grond om te voorkomen dat je je pijn doet als je echt flauwvalt.

Celine

Celine

11-02-2014 om 16:45

Bloeddruk is echt laag

Puck, je hebt gelijk, eerst moet je weten of de bloeddruk echt laag is.

En ja, meerdere malen gemeten en is echt laag.

En de maatregelen als rustig opstaan of gaan zitten als het te erg is, weet ze natuurlijk al. De vraag is of er nog iets anders aan te doen is en of de dokter nog met iets anders zou komen dan huis-tuin-en-keukenmiddeltjes.

Bouillon was al bekend, en zal ik nog eens voorstellen, kan ze evt ook mee naar school nemen. Ik wil haar niet teveel drop laten eten ter compensatie, dan krijgt ze weer andere problemen (overgewicht).

Tango

Tango

11-02-2014 om 20:36

Druivensuiker

Dochter hier heeft het ook. Al weet ik niet of het bij haar aan lage bloeddruk ligt. Het is niet zo ernstig dat we dit al hebben laten meten. Ze heeft het bijv. als ze snel naar school gefietst heeft of twee uur flink gegymd. Voor dit soort situaties heeft ze altijd een doosje druivensuikersnoepjes in haar tas zitten. Naar haar idee helpt dit goed.

Puck

Puck

12-02-2014 om 09:18

is anders Tango

Na inspanning wat licht in je hoofd ligt meestal aan een beetje laag bloedsuikergehalte en is prima op te lossen met een druivensuiker. Maar dat is wat anders dan wanneer je door een lage bloeddruk en combinatie met snel opstaan licht in je hoofd wordt. Dan heeft druivensuiker geen zin, maar uiteraard is het simpel uit te proberen door Celines dochter.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-02-2014 om 14:49

Lage bloeddruk

Ik heb net als mijn moeder een chronisch lage bloeddruk. In mijn puberteit had ik er meer last van dan nu. Het is heel vervelend maar je kan er niets tegen doen. Er is geen medische behandeling voor. Voldoende water drinken is belangrijk en op je voeding en rust letten. Ook juist niet teveel zout (drop, chips) eten. Je bloeddruk kan er tijdelijk een beetje hoger door worden maar teveel zout is verder gewoon slecht. Als je je flauw voelt een kopje bouillon nemen of desnoods een slok cola en even rustig blijven zitten; niet te snel opstaan.
Bij mij werd het erger als ik bloedarmoede had; laat dat zeker ook af en toe nakijken bij je dochter. Zorg voor voldoende ijzer in de voeding. Schrale troost misschien maar je kan er heel oud mee worden en het is veel gezonder dan een te hoge bloeddruk... En vaak verminderen de klachten na de puberteit.

Jacquel

Jacquel

13-02-2014 om 14:08

Buikspieren aanspannen

Dit is een tip die ik had van Klokhuis en het werkte bij mij: elke keer als je je duizelig voelt bij snel opstaan, je buikspieren aanspannen. Volgens Klokhuis moet je daarbij ook je benen kruisen, maar dat had bij mij geen extra effect, het aanspannen van de buikspieren hielp al voldoende.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.