Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Yaron

Yaron

08-03-2017 om 22:31

Lactoseintolerantie bij meer inname

Mijn ontbijt bestaat de laatste weken uit melk met Brinta, nu eet en drink ik verder weinig melkproducten, maar deze week al twee keer warm eten gehad met crème fraîche, binnen een kwartier na het eten had ik darmkrampen en diarree. Ik heb daar al jaren regelmatig last van, maar de afhelpen tijd ging het best goed. Kan het zo zijn dat de intolerantie pas begint als ik boven een bepaalde hoeveelheid lactose uitkom? Waar ik wel duidelijk last van heb is melkproducten in combinatie met verse producten, chocolademelk met een kroket of friet met een softijs na hebben behoorlijke darmproblemen. Ik vermijd dit en daardoor heb ik minder last dan voorheen. Maar nu dus de combinatie met Brinta en andere melkproducten weer meer last.

T werkt met een soort drempel. Een half glas melk geeft dan weinig problemen enen vol glas juist wel. Kaas gaat bij mij weer beter dan echt verse melk. Melkpoeder is juist het ergste. De combinatie problemen die jij aangeeft herken ik dan weer niet.

Half a twin

Half a twin

08-03-2017 om 22:39

Prikkelbare darm?

Iets vetter eten en dan een koud ijsje is voor mij ook altijd kramp en diarree. Ik heb prikkelbare darm.

Prik

Prik

08-03-2017 om 22:42

Hetzelfde als half a twin

Hier ook de prikkelbare darm, zelfde klachten.

Vera

Vera

09-03-2017 om 10:09

Yaron

Bij mij (mogelijke lactose-intolerantie, niet getest, maar dietiste denkt dat het speelt) heb ik ook de indruk dat een bepaalde hoeveelheid wel oke is, maar teveel problemen geeft. Daarnaast is de combi met veel/erg vet vaak ook minder gunstig en teveel eten in zijn algemeenheid.

Heb je overwogen om over te stappen op amandelmelk of soyamelk en i.g.v. yoghurt op soyayoghurt (bijv. Alpro) of geitenyoghurt. Andere smaken maar het went? Vooral amandelmelk proef je trouwens nauwelijks als je het met brinta of havermout eet. Dan kan je je koemelkgebruik naar beneden brengen.

Hier ook

Ik heb een lactose-intolerantie (getest)en het wisselt hoe snel ik er last van heb. Ik heb periodes dat ik van alles meteen last heb en periodes dat mijn lijf wat meer kan hebben. Pure zuivel mijd ik eigenlijk altijd.

sara

sara

09-03-2017 om 11:04

softijs

schijnt meestal super onhygiënisch bereid te worden (machines worden slecht gereinigd) dus daar kan het in dat geval ook aan liggen...

Geitenmelk

In alle dierlijke melksoorten zit lactose. Dus geitenmelk is geen optie. Er is wel lactosevrije melk te koop en lactosevrije yoghurt. Heel lekker en ik gebruik het dagelijks. MinusL is een merk dat allerlei lactosevrije varianten heeft.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-03-2017 om 11:11

Hoe kan dit?

Ik gebruik al een jaar of 10 geen zuivel meer en mijn klachten (die echt hevig waren) zijn zo goed als weg. Omdat ik toch wel weer eens trek had in Cruesli heb ik een tijdje ontbeten met amandelmelk (Alpro). Dat ging twee keer goed en daarna werd ik er toch weer misselijk van met bijbehorende darmklachten. Maar dat zou toch niet moeten kunnen? Zit het dan tussen de oren?

Half a twin

Half a twin

09-03-2017 om 11:53

alpro is soja toch?

Veel mensen die niet goed reageren op lactose kunnen ook niet tegen soja.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-03-2017 om 12:18

Nee

Het is amandelmelk, Almond heet het. Bevat geen lactose of soja.

Vesta

Vesta

09-03-2017 om 14:22

Phryne

de reactie was in elk geval geen reactie op de lactose, want dat zit er niet in.
Het heet namelijk geen melk, dat is voorbehouden aan zuivel.

Maar er zitten natuurlijk wel andere stoffen in waar jij minder goed tegen kan, of er zit lactose in de cruesli, of een kruisbesmetting bij jou thuis.

Of een toevallige samenloop met iets dat je eerder (de avond er voor) gegeten hebt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-03-2017 om 14:31

Ja, dat zal

Ik heb het alleen maar van de (nep) melk want ook als ik een ander graanproduct neem krijg ik er last van. Ik laat dus nu ook de amandelmelk maar staan.

Yaron

Yaron

09-03-2017 om 22:04

Kan dus wel

Het kan dus wel, maar als ik het zo lees kan het ook een prikkelbare darm zijn. Ik gebruik verder bijna geen melkproducten en vanmorgen heb ik brood genomen als ontbijt, dat kan net zo goed. De combinaties die ik bedoel zijn meestal wel een combinatie van zuivel en vet. Als ik om 11 uur een glas chocomel drink en om 13 uur een kroket eet gaat het mis. Ijs is me tegen gaan staan dus dat eet ik bijna nooit. Ik vind het ook niet zo'n groot probleem om er mee naar de huisarts te gaan, loperamide heb ik standaard in m'n tas en kast, in noodgevallen gebruik ik dat dan is het zo over met de krampen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.