Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jetta71

Jetta71

22-02-2017 om 19:35

Lactoseintolerantie?

Eerder schreef ik hier al over mijn puber met maag/ darmklachten. Al veel geprobeerd, sommige klachten zijn gelukkig weg of sterk afgenomen. Maar wat blijft is een heel onregelmatig patroon in de ontlasting en een grote vermoeidheid. Nu kan dat misschien ook komen door de langdurige ontregeling. Maar wat we nog niet hebben uitgeprobeerd is of er misschien (toch) sprake is van lactoseintolerantie. Eerder waren er zoveel (verschillende) klachten dat het weglaten van lactose geen verschil leek te maken, maar nu dachten we het toch nog eens te kunnen proberen. Ik weet dat hier een paar mensen zijn die er veel ervaring mee hebben. Kunnen jullie me een beetje op weg helpen?
Er is natuurlijk heel veel over LI te vinden op internet, maar soms raak ik het spoor bijster. Is het genoeg om fors te minderen, of zou je heel radicaal alle lactose moeten proberen te vermijden in zo'n probeerperiode? Is het oke om lactase-pillen te gebruiken of kun je dat beter ook niet doen? Is belegen kaas op brood toegestaan? Wanneer zou je verschil moeten merken?
We dachten dat het goed zou zijn om het twee weken de kans te geven, is dat lang genoeg? Ervaringsverhalen zijn heel welkom, en tips ook.

Twee opties

Je kunt inderdaad zelf twee weken met een dieet gaan werken. Ik zou dan wel echt alle lactose weglaten. Bij mij schommelt de 'last van'regelmatig en dan even helemaal geen lactose helpt op mijn darmen weer tot rust te laten komen.
Wat ook kan is een test in het ziekenhuis laten doen. Met een ademtest weet je eigenlijk direct al of hij een lactoseintolerantie heeft. Heb zelf de test gedaan (van te voren opgezocht hoe het werkt en welke waardes erbij horen) en had toen meteen geen twijffel meer.
Lactase pillen zou ik pas gaan gebruiken als je zeker weet dat er een intolerantie is. Sowieso zijn die dingen best duur (die ik gebruik dan, Disolut).

Streng

Ik heb 4 1/2 jaar geleden de diagnose LI gekregen. Die kreeg ik obv een gen-onderzoek. Daar moest ik zelf om vragen want mijn huisarts en zijn assistente geloofden me niet.
Ik ben direct heel streng geworden en alle lactose vermeden. En dat bleek heel moeilijk te zijn. Het zit overal in! Brood, vleeswaren, soep, medicijnen, chocolade, snoep en koek gebak. En dan heb ik t nog niet eens over de duidelijke gevallen (kaas, melk, yoghurt, ijs, vla)
Het duurde bij maanden voor mijn darmen herstelt waren en lactasepillen werkten niet bij mij. Of niet afdoende. Pas na een jaar kon ik weer oude kaas eten of plakjes worst met lactose. Tot die tijd was het etiketten lezen geblazen. En alles zelf maken. Na dik vier jaar kan ik soms een beetje zondigen maar ik word eigenlijk direct afgestraft met enorme buikpijn en meer...
Het schijnt niet voor iedereen even heftig te zijn. En het duurt even voor je daar achter bent.

Dieet

http://koemelkallergie.net/tag/ingredienten/

Cold Turkey werkte niet goed bij mij. Na een paar maanden had ik een eetstoornis.
Wat bij mij wel werkte was stuk voor stuk andere producten kiezen, uitzoeken en vinden.

Met de kinderen waren we uiteindelijk totaal koemelkeiwitvrij, en dat doe ik incidenteel nog weleens als er ziekte is, maar omdat we wel iets kunnen verdragen, dat kan met lactose intolerantie anders zijn, houden we het nu alleen als basis.
Maar er komt een pizza waar melk in zit en we letten niet meer op brood.
Aanvankelijk hadden we brood besteld bij de bakker zonder koemelkeiwit en zonder lactose. Ik ga er vanuit dat geen koemelkeiwit ook betekend geen lactose.

Jetta71

Jetta71

26-02-2017 om 17:55

Dank tot zover

Dank jullie voor de reacties tot nu toe. Koemelkallergie speelt hier niet, het zou alleen om lactose-intolerantie gaan. Ik weet dat er ook een test voor is, misschien dat kind die alsnog wel eens gaat doen. Voorlopig was het advies om het uit te proberen, en ik vroeg me dus vooral af hoe streng dat moest zijn en hoe lang het duurt voor er iets duidelijk wordt. Vandaag had kind voor het eerst sinds we gestart zijn weer "rare" ontlasting. Dat was jammer. Tot we ons realiseerden dat het heel goed mogelijk is dat hij vanmorgen zijn ontbijt heeft gemaakt met de verkeerde melk (met zijn slaperige hoofd): niet de lactosevrije maar gewoontegetrouw het pak dat het meest vooraan stond. Jammer is dat we het niet zeker weten, anders zou het onbedoeld een mooi bewijs zijn.
We gaan dus rustig door op de ingeslagen weg om te kijken of dit het inderdaad is. Het zou wel erg prettig zijn als we eindelijk een verklaring hebben voor dit vervelende probleem....

Jetta

Ik heb dat soms ook nog wel. Zonder op te letten toch lactose binnen krijgen.....Qua melk hebben wij hier al heel lang alleen maar lactosevrije melk. Scheelt vergissingen en misgrijpen.
Succes met het dieet verder!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.