Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Syl

Syl

15-07-2015 om 14:11

Laat jij alles doen wat (tand)arts opgeeft?

Ben net terug van mijn tandarts. Ik was een tijdje niet geweest omdat de vorige keer hij begon over een vulling die volgens hem vervangen moest worden. Ik had totaal geen last van die kies en had geen zin in weer boren en vullen. Niet alleen zozeer om de kosten, maar elke keer na vullen is bij mij heel lastig om de goede hoogte te krijgen van de nieuwe vulling, heb ik last van mijn tandvlees. Ook heb ik regelmatig gehad dat een nieuwe vulling deels uitviel, afbrak of een deel van mijn kies afbrak. Vullen betekent dus nog 3x terug voor herstelwerkzaamheden. Kortom, ik heb geen zin in boren zonder dat ik ergens last heb.

Nu was ik na 3 jaar toch maar weer eens gegaan (met knikkende knieën). De foto's wezen uit dat op zich alles goed was, maar volgens hem moesten er nu 3 kiezen opnieuw gevuld worden. Alleen uit voorzorg zei hij, want ze waren niet gaan lekken ofzo. Ik heb er ook helemaal geen klachten over. De kies van 3 jaar geleden heeft hij nu niet eens aangewezen als kandidaat om vervangen te worden!
Ik ben eigenlijk dus helemaal niet van plan om die kiezen te hervullen op dit moment, en ben zelfs best wantrouwig geworden in hoeverre zo'n advies nou eigenlijk klopt (denkend aan die kies van 3 jaar terug die nu kennelijk tip top in orde is en helemaal niet hervuld hoeft te worden!)

Wat doen anderen eigenlijk? Volgen die altijd het advies van hun tandarts op? Kan ik het maken om te zeggen dat ik niet wil boren, maar wil wachten tot er (lichte) klachten zijn?

Jasmijn

Jasmijn

15-07-2015 om 14:23

ik zou het niet doen

Zolang je geen klachten hebt zou ik niets doen, kan altijd toch nog?

Fruitella

Fruitella

15-07-2015 om 14:34

De mijne

Ik heb nu een fijne tandarts (ik heb er ook wel eens een gehad die ik niet prettig vond). Ik vertrouw deze tandarts dan ook volkomen. Hij weet dat ik een naar tandartsverleden heb en huiverig ben om naar controles te gaan. Maar hij stelt me altijd gerust (maar niet in de trant van 'het zal wel goed komen'), informeert me goed. Voorheen liep ik bij de tandartsenopleiding (goede zorg maar veel wachten). Toen ik mijn partner leerde kennen, bleek hij heel tevreden over deze tandarts te zijn. Toen ben ik overgestapt en heel tevreden (gelukkig).

Als ik dat gevoel niet (meer) zou hebben, wordt het tijd voor een ander. Ik vind heel belangrijk om ontspannen te kunnen liggen in de stoel en niet te twijfelen aan zijn advies. Maar hoe ik die zou kiezen? Geen idee maar ik zou beginnen na te vragen in mijn omgeving.

Brianna F

Brianna F

15-07-2015 om 16:19

nee

Mijn tandarts zegt al zeker 10 jaar dat ik een kroon moet, maar zolang ik geen last heb doe ik het niet.

Jamie

Jamie

15-07-2015 om 16:38

wisselen

Ik zou eens gaan wisselen van tandarts want het is duidelijk dat je deze niet meer vertrouwt.

Mijntje

Mijntje

15-07-2015 om 17:38

vragen

Ik vertrouw ook 'blind' op mijn tandarts. Hij zit nu een stuk verder weg, maar dat heb ik er wel voor over. Ik zou bij zo'n kwestie ook zeker met mijn tandarts bespreken of het ook niet kan wachten, wat daarvan het risico is. Maar ik vertrouw helemaal op zijn expertise en merk dat hij nooit overbodige dingen doet.

Elinde

Elinde

15-07-2015 om 18:10

Vullingen

Ik heb gewoon nog steeds mijn vullingen die er ooit in mijn middelbare schooltijd zijn ingezet. En dat is toch al een hele tijd geleden. Mijn tandarts heeft het, gelukkig, nooit over vullingen vervangen. Ik zou dus alleen bij klachten de vullingen laten vervangen. Ik heb ook pas 1 keer, al jaren geleden, foto's laten maken. Allemaal niet nodig volgens mijn tandarts. Ik hebn zelf ook geen klachten en al mijntanden en kiezen nog. Ik zou als ik TS was toch eens overwegen om een andre tandarts te nemen.

Pien

Pien

15-07-2015 om 21:33

Nee

Dit lijkt een beetje op mijn draadje over de röntgenfoto's. Wel of niet doen als je geen klachten hebt en het eigenlijk niet nodig vindt. Ik zeg: nee, niet doen.

Het is niet zo, dat je als je klachten krijgt, direct ernstig ziek bent ofzo. Er is dan heus nog tijd om er wat aan te doen.

Ik zou dit probleem eens bespreken met de tandarts. Het feit dat hij nu die kies van 3 jaar geleden niet eens aanwees als kies die opnieuw gevuld moest worden, dat lijkt me dan wat al te willekeurig....

Syl

Syl

15-07-2015 om 22:47

niet assertief

Mijn assertiviteit verdwijnt compleet in de tandarts stoel ... ik laat zoiets over me heen rollen terwijl ik in gedachten allerlei twijfels krijg, maar niet durf uit te spreken.

Ik denk dus dat ik over een half jaartje weer gewoon op controle kom of er niets aan de hand is en ondertussen maar weer rond kijk voor een andere tandarts. Zucht.

Ja Pien, mijn topic leek op die van jou. Ik wilde eerst mijn vraag in jouw topic plaatsen, maar dat vond ik teveel een kaping, dus vandaar even apart.

Tango

Tango

16-07-2015 om 14:52

Komt me bekend voor

Wij hadden/hebben een hele fijne tandarts. Deed ook geen dingen die niet nodig waren. Hij ging echter weg uit de praktijk in onze buurt. We kregen daar dus een nieuwe tandarts, volgens mij fris van de opleiding, heel jong in ieder geval. Ze kwam meteen met een heel rijtje 'noodzakelijke' acties. Ik moest naar de mondhygieniste, man moest een aantal nieuwe vullingen, kinderen moesten naar preventie/poetsles.
Ik had daar al helemaal geen zin in maar toch al een aantal afspraken gemaakt. O.a. met dochter die een gaatje moest laten vullen o.i.d. en 2 kiezen moest laten sealen. Ging helemaal fout bij die tandarts: verdoving verkeerd waardoor ze t/m haar neus en oog verdoofd was. Enorme schrik en tandarts reageerde er helemaal niet passend op. Ik was dus meteen klaar met deze tandarts en we zijn teruggegaan naar onze oude tandarts die inmiddels aan de andere kant van de stad in een praktijk zit. Dan maar verder rijden. Het voelde meteen weer helemaal goed. Zoon ging voor een behandeling (klein gaatje vullen) en was zo klaar, zonder verdoving en pijn. Nog niets gehoord over mondhygieniste of poetslessen. Alleen man moest inderdaad een paar nieuwe vullingen, die echt los zaten.
Vanmiddag gaan we weer op controle. Zoon was al blij want deze tandarts heeft een apparaat waar je na de behandeling een muntje voor krijgt zodat er een speeltje uit komt. Kind dus met plezier naar de tandarts, waar maak je dat nog mee?
Dus ik zou ook adviseren overstappen als je niet tevreden bent of geen vertrouwen hebt in je tandarts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.