Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

+ Brunette +

+ Brunette +

19-05-2014 om 20:54

Kun je zomaar van orthodontist veranderen?

Mijn dochter moet een beugel. We wonen in Spanje. Nu kan het zijn dat ik er door omstandigheden er op een dag voor kies om terug naar Nederland te gaan. Moet ik dan helemaal overnieuw beginnen of maakt een Nederlandse orthodontist de behandeling dan af? In Spanje willen ze niets overnemen, een andere orthodontist begint bij wijze van spreken
weer bij nul.

bibi63

bibi63

19-05-2014 om 21:09

mwah

Lijkt me logisch gewoon verder te gaan. Als je hier verhuist naar andere woonplaats is dat ook zo. Hooguit zal hij niet tevreden zijn over de behandeling (zie je hier wel eens als tandarts het doet en je daarna naar een 'echte' orthodontist gaat).
Bibi

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-05-2014 om 21:09

Hangt van systeem af

Wij wonen gewoon in Nederland, maar zoon zit dit schooljaar in het buitenland. Wij hebben met de Nederlandse orthodontist overlegd of het zinvol was om van te voren met de beugel te starten, of dat dat (zoals jij ook beschrijft) voor problemen zou zorgen. Hij gaf aan dat de meeste Amerikaanse orthodontisten met hetzelfde systeem werken als in Nederland, en dat dat dus geen probleem zou zijn. Hij is dus een half jaar (?) van tevoren met zijn beugelbehandeling begonnen. We hebben wel tijdig contact gezocht met de orthodontist is zijn tijdelijke woonplaats om e.e.a. af te stemmen. De Nederlandse ortho heeft keurig voor overdracht gezorgd. Het loopt daar allemaal prima. Eind volgende maand komt hij weer terug en neemt de Nederlandse orthodontist het weer over.
Ik zou dus in Spanje even navragen met welk systeem men werkt, en dat vervolgens met een Nederlandse orthodontist afstemmen.

Annet

Annet

19-05-2014 om 22:15

Veranderen is makkelijker bij verhuizen, zeker van land

Toen oudste alleen nog op intake was geweest bij de ortho in eigen woonplaats, bleek dat we nog een half jaar moesten wachten met de behandeling (wisselen). Ik geloof dat er een intake gesprek was en dat er foto's gemaakt zijn (dat laatste weet ik niet zeker).
Na dat half jaar wilde ik liever overstappen naar een ortho in dezelfde plaats als school. Dit lukte heel moeizaam want eigenlijk was overstappen niet mogelijk zeiden ze. De enige reden (zeiden ze) dat ze erin meegingen was dat we nog niet verder waren dan de intake.

Bij een verhuizing is er geen keus. Je kunt moeilijk terug gaan naar Spanje. Het lastige is misschien wel om de goede beschrijving te krijgen van de behandeling, tenzij ze die in het ENgels kunnen geven. Misschien dat je zelf de behandeling in het Spaans kunt vinden en daarna in het Engels.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-05-2014 om 22:38

en met systeem bedoel ik..

En met systeem bedoel ik dus het beugel-systeem. Er zijn minimaal twee of drie systemen (ander type slotjes etc.). In Nederland werken alle orthodontisten met hetzelfde systeem, maar in andere landen kan dat dus anders zijn.

mama2

mama2

20-05-2014 om 08:50

op zich kan het

als dezelfde methode gebruikt wordt. Maar dat is gewoon even bekijken hoe of wat dus dat lijkt mij niet al te lastig.

In Nederland gebruiken we zeker meerdere methode´s Ijsvogeltje. Ik heb 3 jaar lang bij een ortho gewerkt waar we een andere methode gebruikte als dat ik nu op de praktijk voorbij zie komen. Maar goed, kwestie van even uitzoeken!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-05-2014 om 09:38

weer wat geleerd

Dank voor je aanvulling Mama2. De orthodontist vertelde ons over 'het Nederlandse systeem', vandaar ik dat heb begrepen als dat de ortho's in Nederland het in ieder geval op dezelfde wijze doen. Niet dus. Dat maakt het extra belangrijk om goed af te stemmen met de verschillende ortho's.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-05-2014 om 09:48

Maar?

Is het heel bezwaarlijk om, als je bij een ortho komt met andere slotjes, de beugel te vervangen door die andere slotjes? Het is niet zo dat de tanden dan terug verschuiven naar de beginpositie, dus van opnieuw beginnen is toch nooit sprake? Zeker omdat brunette (lang niet gezien ) nu niet van plan is om terug te komen naar Nederland zou ik me daar denkend ik niet zo druk om maken.

mama2

mama2

20-05-2014 om 12:56

Qua kosten

Nouja wat betreft de behandeling, het doel zeg maar, niet natuurlijk. Maar zeker wel voor de kosten. Een beugel plaatsen kost in Nederland gem. €850 die er dus in dat geval extra opgehoest moet worden. Afhankelijk van hoe ze nu verzekerd is (waarschijnlijk via het huidige land) krijg je hiervoor naar alle waarschijnlijkheid geen vergoeding voor. Zou voor mij toch wel een druk makertje zijn als het dus ook eventueel overgenomen kan worden....

+ Brunette +

+ Brunette +

20-05-2014 om 17:47

mama2, jij begrijpt me

Geen verzekering. Die bestaan wel maar sommige vergoeden zo weinig dat het niet veel zin heeft. Voor andere is het te laat, als ik nu een goede verzekering afsluit, zullen ze vragen of ik verwacht in de nabije toekomst kosten te maken.

Fijn om te weten dat het in Nederland wel zal loslopen. Maar ik hoop dat ik de stap niet hoef te nemen, de laatste tijd gaat het financieel niet zo slecht maar ik ben nu wel een groot deel van mijn spaargeld kwijt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.